دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۶
تیتر۲۰ گزارش می دهد
هرچند قرار شده نرخ دلار در سامانه نیما ثابت بماند اما به دلیل اینکه بورس کالا در دستورالعملی اعلام کرده شرکت های عرضه کننده مواد اولیه در بورس کالا می توانند کالاها را نرخ بازار متشکل ارزی قیمت گذاری کنند همین مسأله می تواند زمینه ای برای انتقال تورم دلار به قیمت تمام شده لوازم خانگی باشد.
کد خبر: ۵۹۹۰۶
انتقال بخشی از تورم دلار به لوازم خانگی از طریق بورس کالا
تیتر۲۰ -  در سال های اخیر با وجود اینکه شرکت های ایرانی در افزایش تولید لوازم خانگی موفق بوده، اما هنوز بخشی از لوازم الکترونیکی مانند یخچال، تلویزیون و... وابسته به واردات قطعات حساس هستند و همین مسأله باعث شده همچنان هیجان بازار دلار روی تولید و بازار لوازم خانگی تاثیر بگذارد.

علیرضا شهیدی دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری با تایید این موضوع که نوسانات دلار روی قیمت لوازم خانگی تاثیر می گذارد، در گفتگو با خبرنگار تیتر ۲۰ گفت: «علاوه بر اینکه بخشی از مواد اولیه تولید برخی محصولات لوازم خانگی از طریق واردات تامین می شود، بخشی از مواد اولیه داخلی هم متاثر از نوسان قیمت دلار گران می شوند به همین دلیل رشد قیمت تمام شده بعد از رشد دلار قطعی است و همین موضوع می تواند به کاهش حاشیه سود شرکت ها و حتی رکود بازار دامن بزند، زیرا بسیاری از مردم هم اکنون هم قدرت خرید خود را از دست داده اند.»

در شرایط کنونی رییس جدید بانک مرکزی اعلام کرده که شرکت های تولیدی برای تامین مواد اولیه و حتی واردات ماشین آلات مورد نیاز خود می توانند ارز مورد نیاز را از سامانه نیما و با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان تامین کنند و اگر این سیاست برای همه تولیدکنندگان اجرا شود تنها بخشی از تورم تولید گرفته می شود، زیرا طی ابلاغیه ای از سوی بورس کالا شرکت هایی که مواد اولیه را در بورس کالا عرضه می کنند می توانند با نرخ بازار متشکل ارزی که نرخی بالاتر از سامانه نیماست محصولات خود را قیمت گذاری کنند.

 از این رو پیش بینی می شود بخشی از مواد اولیه لوازم خانگی همچون ورق و ... با نرخی بالاتر از قبل در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد و این یعنی اینکه رشد قیمت دلار با وجود پایدار بودن نرخ آن در سامانه نیما همچنان می تواند منشأ تورم در صنعت لوازم خانگی باشد.

از طرف دیگر وقتی هزینه تامین مواد اولیه برای صنایع تولیدی افزایش یابد منجر به کاهش سرمایه در گردش تولید می شود، زیرا رکود بازار لوازم خانگی باعث می شود بازگشت سرمایه کمتر از گذشته باشد و شرکت ها را برای برنامه هایی همچون افزایش تیراژ و... دچار چالش کند و این موضوع هم می تواند چرخه تورمی تولید را تشدید کند.


ارسال نظرات
موضوعات روز