دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۹
تیتر20 گزارش می دهد:
با عرضه خودرو در بورس کالا سیاست گذار توانست بدون آنکه دست به آزادسازی قیمت بزند و یا رسماً حذف قیمت گذاری دستوری را اعلام کند، خودروسازان را در مسیر خروج از زیان قرار دهد.
کد خبر: ۶۰۰۱۲
منفعت عرضه خودرو در بورس کالا
تیتر20 - عرضه خودرو در بورس کالا این روزها با مخالفت هایی روبرو شده و مخالفان قصد دارند با حذف این شیوه، بار دیگر شورای رقابت را به عرصه قیمت‌گذاری خودرو بازگردانند.

 آنها می گویند عرضه خودرو در بورس کالا نتوانسته کمکی به تنظیم بازار خودرو کند بنابراین بهتر است این شیوه کنار گذاشته شده و شورای رقابت باز گردد با قیمت ها کنترل شوند.

 این در حالی است که هرچند فروش خودرو در بورس کالا سابقه ای در دنیا نداشته و مرسوم و البته استاندارد نیست، اما توانسته هم به مصرف کننده واقعی و هم به تولید کننده نفع برساند. از طرفی با توجه به اینکه عرضه خودرو در بورس کالا فعلاً اول راه است و تمامی خودروها نیز مجوز فروش در این بستر را نگرفته اند، نمی‌توان قضاوتی منصفانه در مورد اثرات این شیوه در بازار خودرو داشت.

 تا پیش از بورسی شدن خودرو، همه محصولات خودروسازان در قالب سیستم قرعه کشی به فروش می‌رسید و هرکس شانس بیشتری داشت با برنده شدن در این لاتاری، صاحب رانتی هنگفت از محل اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو ها می شد. در مقطعی اما تصمیم بر آن شد تا خودروها روانه بورس کالا شوند اتفاقی که از تابستان امسال رخ داد و هنوز ادامه دارد. با این حال اخیر اعلام شده که فعلا خودروی جدیدی در بورس کالا عرضه نخواهد شد تا تکلیف قیمت‌گذاری خودرو مشخص شود.

اما نفع عرضه خودرو در بورس کالا برای مصرف کننده و تولیدکننده چه بوده است؟ تا پیش از بورسی شدن خودرو و طبق آنچه خودروسازان عنوان می کردند، فروش محصولات آنها با زیان همراه بود، زیرا قیمت‌های تعیین شده (دستوری) کفاف هزینه های تولید را نمی داد.

 خودروسازان معتقدند زیان انباشته بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی آنها تا پایان تابستان امسال تا حد زیادی از ناحیه همین سیستم قیمت‌گذاری دستوری است. 

از همین رو سیاست گذار تصمیم گرفت خودروهای داخلی را به بورس کالا بفرستد تا به واسطه آن خودروسازان تا حدی از زیان خارج شوند.

 این اتفاق طی این چند ماه رخ داد و خودروسازان نیز از روند موجود رضایت دارند. این رضایتمندی از آن جهت است که خودروسازان توانستند  بخشی از محصولات خود را در بورس کالا بفروشند تا هم از زیان‌دهی (البته تا حدی) خارج شوند و هم از محل اختلاف قیمت پایه با قیمت کشف شده در این بستر نیز سود ببرند.

بنابراین با عرضه خودرو در بورس کالا سیاست گذار توانست بدون آنکه دست به آزادسازی قیمت بزند و یا رسماً حذف قیمت گذاری دستوری را اعلام کند، خودروسازان را در مسیر خروج از زیان قرار دهد. 

از آن سو اما مصرف کننده نیز از ناحیه عرضه خودرو در بورس کالا بدون منفعت نماند. تا پیش از اجرایی شدن این روش، مصرف کننده یا باید در قرعه کشی برنده می شد یا اینکه اقدام به خرید از بازار می کرد. با بورسی شدن خودرو اما امکان خرید خودروهای داخلی با قیمتی کمتر از بازار فراهم آمد. هرچند خرید خودرو از بورس هزینه بالاتری نسبت به قیمت کارخانه را می طلبد، اما به هر حال در مقایسه با بازار نیز قیمت کمتری را پیش روی مشتری قرار می دهد.

 به عبارت بهتر مصرف کنندگان واقعی می توانند خودروی مورد نظر خود را با قیمت کمتری نسبت به بازار از بورس کالا خریداری کنند. البته فعلاً میزان عرضه خودرو در بورس کالا اندک است و تمام خودروهای داخلی نیز مجوز فروش در این بستر را ندارند که این موضوع یکی از ایرادهای آن به حساب می‌آید و باید فکری به حال آن کرد.

به نظر می‌رسد اگر قرار باشد عرضه خودرو در بورس کالا حذف شده و به جای در نظر گرفتن راهکاری بهتر و استاندارد، به عقب بازگشت به شورای رقابت رجوع کرد، نه نفعی برای مصرف کننده در آن وجود دارد و نه تولید کننده منفعتی خواهد برد حتی دوباره وارد چرخه زیان دهی خواهد شد. به نظر می‌رسد برای اثر گذاری بیشتر عرضه خودرو در بورس کالا، باید ضمن عرضه همه خودروها در این بستر، فکری به حال تکالیف مجلسی روی دوش خودروسازان مانند فروش خودرو با قیمت کارخانه ای به مادران و مالکان خودروهای فرسوده کرد.

ارسال نظرات
موضوعات روز