جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
تفرشی بر اهمیت شفافیت تاکید کرد
رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل- یونسکو با تاکید بر اینکه در یک دهکده جهانی زندگی می کنیم گفت: دیگر دوران قیمت گذاری دستوری در اقتصاد جهانی به پایان رسیده است.
کد خبر: ۶۰۶۰۸

تیتر۲۰- مهدی کریمی‌تفرشی با اشاره به اینکه تجربه نشان داده قیمت گذاری دستوری نه تنها باعث کاهش قیمت ها نمی شود، بلکه باعث ضرر و زیان بیشتر مصرف کننده می شود گفت: از طرف دیگر بدلیل عدم امنیت و عدم امکان برنامه ریزی، سرمایه گذار نمی تواند سرمایه خود را به عرصه تولید وارد کند. همین موضوع باعث کاهش تولید و از طرفی کاهش عرضه در مقابل تقاضا می شود و منجر به بالا رفتن تورم و ضربه به تولید و اقتصاد کشور می گردد.

 

وی با تاکید بر اینکه برای کشف قیمت های واقعی کالاها، نمی توان بازارها را رها کرد و بدست دلالان سپرد گفت: نیاز به نظارت، شفافیت، وجود قوانین و مقررات از نیازهای اساسی کنترل بازارهاست.

 

ریاست هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور مکانیسم عرضه و تقاضا را بهترین سیستم برای کشف قیمت های واقعی و متعادل دانست و گفت: در این میزان عرضه کالاها در بورس برای کشف قیمت های تعادلی، در عین شفافیت و نظارت دولت و تحت مقررات و قوانین، یک روش بسیار مطمئن تر برای تعیین قیمت کالاهاست و این روش به ایجاد بازار رقابتی کمک شایان توجهی می کند.

 

رئیس هیات مدیره انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران افزود: از طرفی وقتی بازار رقابتی باشد، تولیدکنندگان انگیزه بیشتری برای ارتقای کیفیت محصولات خود دارند و این امر به بالارفتن سطح کیفی کالاها و جلب رضایت مصرف کننده کمک می کند.

 

تفرشی با تاکید بر اینکه وقتی کشف قیمت های واقعی بر اساس رقابت بین حجم بالایی از عرضه کنندگان کالا و خریداران انجام می شود عوامل جانبی موثر در قیمت کالاها به طور شفاف خود را نشان می دهند گفت: در این صورت معاملات شفاف و امن خواهند بود و معاملات صوری در بازارهای کالا به حداقل می رسند. همین امر می تواند منجر به کاهش تورم شود.

 

کارآفرین برتر جهان اسلام افزود: به شرط اینکه شرایطی فراهم شود تا تولیدکنندگان بیشتری بتوانند کالاهای خود را در بورس عرضه کنند و این عرضه، منظم و مستمر باشد. از طرفی خریداران بیشتری از کالاهای بورسی استقبال کنند که این مستلزم ایجاد اطمینان و امنیت برای مصرف کننده است.

 

تفرشی با تاکید بر اینکه بورس کالا کمک می کند تا شرایط عادلانه ای هم برای خریدار و هم برای فروشنده فراهم شود و قیمت ها با شفافیت تعیین شوند گفت: از طرفی نوعی اطمینان بین طرفین معامله وجود دارد. خریدار از اصالت کالا مطمئن است و فروشنده نیز با اصالت کالای خود معرفی می شود. بنابراین نوعی فضای وسیع تبلیغاتی برای تولیدکننده و عرضه کننده کالا در بورس برای معرفی هرچه بیشتر به تعداد زیادی خریدار فراهم می شود. امکانی که در بازارهای غیررسمی وجود ندارد.

 

نائب رئیس  هیات مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران مهمترین مزیت فرایند بورس کالا را کوتاه کردن دست دلالان و سودجویان در جابجایی قیمت ها دانست و گفت: امکان رصد معاملات از سوی دولت از دیگر مزیت های این بازار است که در بازارهای غیررسمی وجود ندارد./ایلنا

ارسال نظرات
موضوعات روز