دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴
تیتر ۲۰ گزارش می دهد؛
تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی هنوز نتوانسته اند از طریق مزیت کیفی یا قیمتی رضایت مردم را جلب کنند، از این رو مردم کمتر تمایل به مراجعه به شهرهای لوازم خانگی دارند و گویا هزینه های گزاف تبلیغاتی هم کمکی به این روند نکرده است.
کد خبر: ۶۱۸۹۰
تیتر۲۰ - چند سال اخیر با افزایش تولیدات شرکت های لوازم خانگی در ایران برخی برندها اقدام به راه اندازی فروشگاه های زنجیره لوازم خانگی مختص برند خود کردند و استدلال آنها این بود که از طریق فروشگاه های لوازم خانگی تخصصی علاوه بر اینکه می توانند محصولات را به دور از احتکار و گران‌فروشی خرده فروشی ها محصولات را عرضه کنند، بلکه دیگر به تبلیغات هم نیاز نیست و مصرف کنندگان مستقیم به سراغ فروشگاه زنجیره ای برند خود می روند.

بعد از اینکه استراتژی فروشگاه زنجیره ای شرکت ها با شکست مواجه شد سناریو راه اندازی شهر لوازم خانگی با تقلید از شهر فرش اجرایی شد و برخلاف فروشگاه های تخصصی، برندهای مختلف در این فروشگاه ها عرضه می شد و ایده آنها این بود که شرکت ها از این طریق می توانند هزینه کمتری برای تبلیغات بپردازند و در مقابل مصرف کنندگان هم به راحتی می توانند با انواع برندها یکجا روبرو شوند و کالای مورد نظر خود را سریعتر انتخاب کنند.

از طرف دیگر شهر لوازم خانگی به دلیل اینکه در حومه شهرها راه اندازی شده اند خریداران هم با مشکل جای پارک و ... مواجه نخواهند شد و حتی می توانند از طرح های مشابه شهر فرش همچون فروش قسطی و... هم استفاده کنند.

اما واقعیت این است که شهر لوازم خانگی هم تاکنون نتوانسته موفقیت چندانی کسب کنند زیرا مصرف کنندگان ایرانی هنوز نتوانسته اند با برندهای ایرانی ارتباط برقرار کنند و برخی از آنها همچنان به دنبال برندهای خارجی هستند که به صورت قاچاق به مغازه های کوچک راه پیدا کرده اند و از آنجایی که شهر لوازم خانگی امکان عرضه محصولات قاچاق ندارد عملا بخش عمده ای از مشتریان ایرانی به آنجا نمی روند و شهرهای لوازم خانگی با افزایش تبلیغات بیلبوردی و تلویزیونی به دنبال جذب مشتری رفته اند و این مسئله تا جایی چالش برانگیز شده که به نظر می رسد هزینه تبلیغاتشان از سودشان پیشی گرفته است.

نکته دیگری که عملا اثرگذاری هایپر های لوازم خانگی برای رونق تولید را بی اثر کرده کاهش قدرت خرید مردم است. بسیاری از مردمی که قبلا لوازم خانگی کهنه خود را عوض می کردند حالا با همان لوازم کهنه سرمی کنند و حتی گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینکه برخی خانواده ها در صورت خرابی لوازم خانگی خود اقدام به خرید وسایل دست دوم می کنند و این عامل باعث شده شهرهای لوازم خانگی کارکرد خود را از دست بدهند و وارد چرخه رکود شوند.

براساس این گزارش، بسیاری از کارشناسان معتقدند که راه اندازی شهرهای لوازم خانگی در موقعیت کنونی که دولت برای عرضه بین لوازم خانگی داخلی و خارجی تمایز قائل شده و از طرف دیگر تولیدکنندگان داخلی هنوز نتوانسته اند مزیتی کیفی ایجاد کنند و از طرف دیگر قیمت محصولات آنها با نمونه های خارجی تفاوتی ندارد مردم هم تمایلی به خرید محصولات داخلی ندارند شهرهای لوازم خانگی تاثیر مثبتی در تولید و بازار لوازم خانگی ایجاد نکرده اند.

ارسال نظرات
موضوعات روز