دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن با تاکید بر این‌که نبود آمار فاجعه‌ای برای صنعت مسکن و سایر صنایع کشور است، گفت: هر گاه با اقدامات ایذایی، آمار را سرکوب کردیم، تبعات سنگینی را هم پرداخت کرده‌ایم.
کد خبر: ۶۲۸۳۱

تیتر۲۰- روزهای گذشته اقتصاد ایران با آمارهای شگفت‌انگیزی در حوزه مسکن روبه‌رو بوده است؛ از انتشار آماری در رابطه با ریزش ۲۰ درصدی قیمت ملک تا گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از افزایش ۹۵۰ درصدی قیمت مسکن.

ایرج رهبر، رییس انجمن انبوه‌سازان تهران هفته گذشته در یک نشست خبری از کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن به دلیل رکود خبر داد و گفت: به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، فروشندگان قیمت‌های پیشنهادی برای املاک خود را کاهش داده‌اند.

در مقابل اما مرکز پژوهش‌های مجلس در یک برش پنج‌ساله از بازار مسکن، با استناد به آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، اعلام کرده است که هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق ۲۲گانه تهران از آذرماه ۹۶ تا آذرماه ۱۴۰۱، از ۵ میلیون و ۸۸ هزار تومان به ۴۸ میلیون و ۷۳ هزار تومان رسیده است. بر این اساس، مسکن در کلانشهر تهران شاهد رشدی حدود ۹۵۰ درصدی بوده، حال آنکه در همین بازه زمانی پنج‌ساله، حداقل دستمزد نیروی کار که از سوی دولت تعیین می‌شود، حدود ۶۰۰ درصد افزایش داشته و از یک میلیون و ۱۲۵ هزار تومان به ۶ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان رسیده است.

اما نکته‌ای که در این میان مطرح است، این‌که این آمار مربوط به پایان آذر ۱۴۰۱ است و از آن زمان تاکنون انتشار آمار مسکن متوقف شده و به اعتقاد کارشناسان، کتمان آمار راه‌حل کنترل تورم بخش مسکن شده است. سیامک قاسمی، اقتصاددان در یادداشتی در فضای مجازی در واکنش به این موضوع نوشت: بانک مرکزی و مرکز آمار دولت رییسی از دی‌ماه سال گذشته رسما انتشار هر آماری از بازار مسکن ایران را متوقف کرده‌اند.

به اعتقاد او، خبرهایی که از زیرپوست شهر به گوش می‌رسد، خبر از رشد شتابان قیمت مسکن و متاسفانه قیمت اجاره مسکن در این ماه‌ها می‌دهند.

قاسمی تاکید کرد: اگر با بستن و ممنوع کردن، اقتصاد قابل کنترل بود، الان قیمت دلار هزار تومان و پراید ۶ میلیون تومان و خانه در تهران متری ۱۰ میلیون تومان بود، اما افسوس که این‌ها راهی جز بستن بلد نیستند.

پیمان مولوی، اقتصاددان نیز در یادداشتی در فضای مجازی در این رابطه نوشت: به نظر می‌رسد تا خرداد ۱۴۰۲ متوسط قیمت مسکن در شهر تهران از متری ۶۲ میلیون تومان عبور کند و پیش‌بینی‌ها حاکی از رشد قیمت مسکن است./خبرآنلاین

ارسال نظرات
موضوعات روز