دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
تیتر20 بررسی می کند؛
هرچند با افزایش سود بازرگانی واردات خودرو به هر حال قشری خاص از جامعه توان استفاده از خودروهای روز دنیا را خواهند داشت، اما نمی توان با وارداتی اندک و خودروهایی با قیمت تمام شده بالا، انتظار تنظیم بازار خودرو و کاهش قیمت را از این ناحیه (واردات) داشت.
کد خبر: ۶۲۹۰۸
سنگ بزرگ در مسیر واردات خودرو
تیتر20 - در روزهایی که واردات خودرو به کشور همچنان با روندی کند در حال انجام است، مصوبه افزایش سود بازرگانی واردات خودروهای خارجی از سوی هیات وزیران ابلاغ شد.

 طبق این مصوبه که اواخر سال گذشته به پیشنهاد وزارت صمت مورد تصویب هیئت وزیران قرار گرفته، سود بازرگانی واردات انواع خودروهای خارجی افزایش یافته است. بر این اساس، نه‌ تنها خودروهای بنزینی بلکه خودروهای هیبریدی نیز مشمول افزایش سود بازرگانی شده‌اند. 

 تا پیش از این، سقف سود بازرگانی در نظر گرفته شده برای واردات خودروهای مختلف، ۹۶ درصد بود، اما حالا  این عدد به ۱۷۱ درصد (به عنوان سقف سود بازرگانی واردات) رشد کرده است. جدا از اینکه این اقدام دولت در روزهایی که واردات خودرو نیاز به کاتالیزور جهت تسریع دارد، مسئله دیگر اثرات این تصمیم روی بازار خودرو و البته تولید داخل است.

 واردات خودرو، با موافقت دولت و مجلس از مدت‌ها پیش در فاز اجرایی قرار گرفته و هر چند که با روندی کند پیش می رود، اما به هر حال از آن به عنوان ابزاری برای تنظیم بازار خودرو یاد می‌شود.
 در واقع دولت و مجلس واردات خودرو را آزاد کردند تا به واسطه ورود خودروهای خارجی به کشور، عرضه افزایش پیدا کرده و رقابتی مناسب در بازار شکل گرفته و قیمت ها نیز کاهشی شوند.

 طبعا برای به ثمر نشستن چنین هدفی نیاز بود که دولت تا حد امکان هزینه های واردات خودرو را پایین بیاورد، اما  حالا خبر می‌رسد که سود بازرگانی واردات خودرو نیز افزایش یافته است.

 این موضوع می‌تواند قیمت تمام شده خودروهایی که قرار است به دست مصرف کنندگان ایرانی برسد را افزایش دهد. واردات خودرو به کشور به خودی خود و به دلیل بالا بودن قیمت ارز، گران از آب در می آید و بسیاری از شهروندان حتی با سود بازرگانی قبلی نیز توان دسترسی به خودروهای خارجی را نداشتند.

 حالا با توجه به رشد سود بازرگانی، شهروندان بیشتری از خودروهای خارجی محروم خواهند شد، زیرا قیمت تمام شده خودروها بالا خواهد رفت. این موضوع را نیز نباید فراموش کرد که با افزایش سود بازرگانی و به تبع آن رشد قیمت تمام شده خودروهای وارداتی، نمی‌توان انتظار ایجاد رقابت از محل واردات را در بازار خودرو داشت.

 ایجاد رقابت در بازار خودرو زمانی امکان پذیر بود که خودروهای خارجی با قیمت تا حد امکان پایین روانه بازار کشور می شدند تا در مقابل، خودروهای داخلی دچار افت قیمت شوند. اصلا یکی از دلایلی که قیمت خودروهای داخلی در بازار کشور طی پنج سال گذشته بالا رفت، منهای مسئله ارز و انتظارات تورمی (به عنوان دلایل اصلی) ممنوعیت واردات بود. 

 وقتی واردات خودرو در سال ۹۷ ممنوع شد، خودروهای داخلی  در بازار بی  رقیب ماندند و در نتیجه، قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا و همچنین مدل های مونتاژی رشدی شدید را تجربه کرد. 

حالا نیز پای رشد سود بازرگانی واردات خودرو در میان است، بنابراین خودروهای داخلی همچنان عرصه را برای افزایش قیمت فراخ می‌بینند.

 در واقع با توجه به قیمت ارز و نرخ پایه خودروها و همچنین عوارض و مالیات و البته سود بازرگانی جدید، خودروهای وارداتی با قیمت هایی بالا روانه بازار خواهند شد.

 به نظر می رسد قیمت خودروهای وارداتی تحت تأثیر افزایش سود بازرگانی آنقدر بالا خواهد رفت که بسیاری از شهروندان توان خرید آنها را نداشته باشند. 

هرچند با واردات خودرو به هر حال قشری خاص از جامعه توان استفاده از خودروهای روز دنیا را خواهند داشت، اما نمی توان با وارداتی اندک و خودروهایی با قیمت تمام شده بالا،  انتظار تنظیم بازار خودرو و کاهش قیمت را از این ناحیه (واردات) داشت.

مسئله دیگر اینجاست که حتی اگر سود بازرگانی افزایش نیز پیدا نمی کرد، واردات خودرو با همان ارقام قبلی سود بازرگانی، خطری را متوجه صنعت خودرو کشور نمی‌کرد، چون همان زمان نیز قیمت تمام شده خودروهای خارجی بسیار بالاتر از مدل های داخلی از آب در می آمد.

 بنابراین رقابت خاصی بین خودروهای داخلی و وارداتی ایجاد نمی شد. به هر حال حالا که سیاست گذار سود بازرگانی را افزایش داده،  این اقدام می تواند مانعی بزرگ بر سر راه تنظیم بازار خودرو از محل واردات باشد.

ارسال نظرات
موضوعات روز