دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۸
تیتر20 گزارش می دهد؛
طی سال های اخیر بنا بر شرایط به وجود آمده سمت و سوی صنعت خودروسازی کشور عوض شد.اما حالا با فراهم شدن مقدمات بازار خودرو در انتظار سئات آتکا و تغییر ذائقه نشسته است تا شاهد ورود اولین لوکس اروپایی بعد از تحریم ها باشد.
کد خبر: ۶۳۵۳۹
بازار خودرو در انتظار سئات آتکا / تغییر ذائقه و ورود اولین لوکس اروپایی بعد از تحریم ها
تیتر ۲۰ - تحریم ها نه تنها مشکلات زیادی برای خودروسازان کشور به وجود آورد،بلکه بازار نیز شکل و شمایل جدیدی پیدا کرد.

این در حالی بود که از زمان امضا برجام و تا تحریم مستقیم صنعت خودروسازی کشور ،بازار خودرو به واسطه حضور پر رنگ برندهای معتبر توانسته بود سطح بالایی از تنوع و رقابت را به نمایش بگذارد.

شرایط سیاسی اقتصادی حاصل از توافق، جریان و ارتباط ایران با سایر کشورهای جهان را عادی و همواره  کرده بود. 

این وضعیت برای فعالان صنعت خودروسازی کشور ،اعم از تولید کننده و وارد کننده موقعیت ایده آلی فراهم کرده بود .به همین علت هم در بخش واردات و هم در بخش تولید اتفاقات خوبی رقم خورد.

خودروسازان بزرگ کشور با ایجاد شرکت های مشترک با فرانسوی ها در صدد تولید محصولات بروز با پلتفرم های به روز بودند.قرار بود دوباره بنز در ایران تولید شود. زیرساخت های تولید یک محصول جدید آلمانی نیز در حال مهیا شدن بود.شرکای چینی طراز اول نیز دست به کار شده بودند.

واردات نیز شاهد ورود خودروهایی بود که همزمان در اروپا و آمریکا عرضه می شدند. بازار از محصولات به روز اروپایی و غیر چینی مانند محصولات فولکس،بی ام دبلیو،بنز،کیا،نیسان،هیوندای،میتسوبیشی ،مزدا و تویوتا لذت می برد.

تحرک و فعالیت تولیدکنندگان داخل نیز نوید بخش روزهای خوب پیش رو بود.اما تمام این با دو تصمیم داخلی و خارجی نقش بر آب شد.ابتدا اوایل سال ۹۷ دولت وقت واردات را ممنوع کرد و‌کمی بعد صنعت خودروسازی کشور به طور مستقیم تحریم شد.

هر چند تا پایان سال ۹۷ این موضوع خود را نشان داد،اما با آغاز سال ۹۸موقعیت تغییر کرد و بازار به اجبار در مسیر دیگری قرار گرفت که تا امروز نیز ادامه یافته است.

بازار خودرو به سبب محدودیت ها از یک سو قیمت های عجیبی را تجربه کرد و از سوی دیگر سرتاسر چینی شد. این وضعیت نتیجه یکسانی راهم به وجود آورد،نارضایتی همگانی.

البته نمی توان از تلاش تولید کنندگان بی تفاوت گذشت ولی در عین حال تنوع،کیفیت و قیمت ها آن چیزی نبود که باید باشد.

در این شرایط متولی صنعت، یعنی وزیر سابق صمت شرایط را برای از سرگیری واردات مناسب دید و مقدمات کار آغاز شد. هر چند هنوز خبری از ورود خودروهای وارداتی نشده است اما دیر یا زود این خودروها وارد خیابان ها خواهند شد.

درمقابل این واردات که نام های خوبی ها در آن دیده می شود یک اتفاق ویژه نیز در بخش تولید داخل رخ داده است.اتفاقی که می توان آن را سرآغاز جدید در صنعت خودروسازی کشور دانست و آن مونتاژ اولین خودروی اروپایی لوکس بعد از تحریم ها در کشور است.

این محصول سئات آتکا نام دارد .سئات یک شرکت اسپانیایی است که در حال حاضر تحت مدیریت غول خودروسازی آلمان، فولکس واگن قرار دارد. هماتن شرکتی که پیش از تحریم ها با دو محصول تیگوان و پاسات توانست در مدتی کوتاه،ضریب نفوذ خوبی در بازار ایجاد کند و هم رقابت را تشدید کرد.

دو خودرویی که تا به امروز کسی نتوانسته است کیفیت آنها را زیر سوال ببرد.سئات هم در حال حاضر یکی از محصولات به روز فولکس واگن به شمار می آید که هم اکنون در بازارهای اروپا وآمریکا نیز به فروش می رسد.

نکته قابل توجه در خصوص این محصول این است که سئات در داخل کشور تولید می شود. شاید برخی به دنبال آپشن ها و امکانات ویژه باشند و سئات آتکا بتواند هر آنچه که نیاز است را در اختیار آنان قرا بدهد.

اما مساله مهم تولید داخل شدن این خودرو به روز اروپایی در کشور است. البته پیشتر برخی محصولات آلمانی ،فرانسوی ،ژاپنی و کره ای در ایران تولید شده اند.

از یک سو فرانسوی ها با غول های جاده مخصوص تولید انبوه شده اند .خودروهای کره ای هم مدت زمان زیادی به تولید نرسیدند و تولید مزدا هم با تحریم ها متوقف شد.  

نکته مهم قضیه در همین جا نهفته است. یعنی جایی که یک تولید کننده بخش خصوصی به رغم تمام مشکلات اقتصادی و تحریمی توانسته است یک محصول اروپایی را به خط تولید خود بیاورد.
به بیان دیگر این تولید کننده بخش خصوصی توانسته است نظر مساعد شرکت مادر فولکس واگن را جلب کند. بنابراین در این جا شاید از جهتی پرداختن به آپشن ها و مشخصات فنی دیگر چندان محلی از اعراب نداشته باشد.بلکه مهم این است که در غوغای چینی ها و تسخیر خطوط تولید خودرو در ایران، یک خودروی اروپایی در کشور به تولید برسد. 

خودرویی که علاوه بر لوکس،پرآپشن و دارا بودن یک موتور 2 لیتری، می تواند با قیمت هایی به مراتب کمتر از مدل وارداتی آن عرضه شود.

بر اساس شنیده ها کارها مربوط به اخذ مجوزهای سازمان ملی استاندارد  و محیط زیست سئات آتکا هم به پایان رسیده است. بنابراین در آینده ای نه چندان دور شاهد ورود اولین خودروی اروپایی تولید شده در ایران در دوران تحریم خواهیم بود. با توجه به نوع محصولات فولکس واگن و سخت گیری های استانداردی این شرکت،بدون شک سئات آتکا می تواند جایگاه به مراتب بالاتری از کراس اوورهای امروز به دست بیاورد و با توجه به مشخصه هایی که دارد،قطعا رقبا را به چالش و یاحتی به دنبال خود خواهد کشید.

البته تعیین رنج قیمتی این خودرو می تواند در تعیین جایگاه آن در بازار تاثیر بسزایی داشته باشد.

ارسال نظرات
موضوعات روز