شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 11
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱
‌قیمت گذاری دستوری چون عملا تولیدکننده را در برابر مصرف کننده قرار می دهد، یک بازی باخت- باخت را شکل می دهد.
کد خبر: ۶۳۶۳۵

تیتر۲۰- قیمت گذاری دستوری، ابزار اصلی سیگنال دهی به بازیگران اقتصادی برای اینکه چه فعالیت هایی ارزش افزوده بالاتری دارند را مختل می کند. قیمت گذاری دستوری بعضا سیاستگذار را مجبور می کند که به تولیدکننده توصیه کند تا کم فروشی بکند.  در عین حال به واسطه قیمت گذاری دستوری، بعضا ممکن است سیاستگذار مجبور شود که جلوی نوآوری را بگیرد. به این دلیل که وقتی یک کالایی را قیمت گذاری می کند؛ ممکن است تولیدکننده بخواهد روی محصولات جایگزین شیفت کند و سیاستگذار جلوی آن را بگیرد. اتفاقی که بارها و بارها برای صنعت لبنیات ما رخ داده و تکرار شده است. بدون شک دولت باید از حقوق مصرف کننده صیانت کند و این امر کاملا صحیح و درست است؛ منتهی باید در این مسیر از ابزاری استفاده کند که هم از تولید و هم از حقوق مصرف کننده صیانت کند. این ابزار چیزی به جز تضمین رقابت نیست. به عبارتی، پارادایم حاکم بر تنظیم گری بازارها باید از این اعتیاد شدید دولت و دولت ها به قیمت گذاری، به سمت و سوی «تضمین رقابت» جا به جا شود./دنیای اقتصاد

ارسال نظرات
موضوعات روز