جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱
تیتر ۲۰ بررسی می‌کند؛
کاهش بهره وری و کارایی نیروی کار به دلیل از دست رفتن امید او به نظام سنتی بازنشستگی دلیلی می‌شود که کارفرمایان و کارکنان شرکت‌ها به فکر گزینه‌هایی باشند که طیف متنوعی از خدمات را در قالب بیمه عمر و بازنشستگی برای آن‌ها پوشش دهند.
کد خبر: ۶۴۸۱۸

مزایای اقتصادی «پاسارگاد» برای آتیه نیروی کار / برگ برنده کارفرمایانی که به افزایش بهره وری و امید به آینده کارکنان خود می‌اندیشند

تیتر20 - سال ۱۲۸۷ بود که اولین قانون مبتنی بر بیمه عمر در ایران برای بازماندگان کارکنان «وراث ارباب حقوق ديوانی» یا همان بازماندگان کارمند فوت شده وضع شد. از آن زمان، بیمه های عمر تغییر کردند و به تدریج در خدمات صندوق های بازنشستگی ادغام شدند.


 اما در سال های اخیر، افزایش تورم و کنترل دولت بر صندوق های بازنشستگی به جهت مدیریت هزینه های آنها، کارکنان شرکت ها را از آینده این صندوق ها ناامید کرده است؛ به ویژه اینکه همین امروز کف حقوق و مزایای بازنشستگی صندوق ها برای افرادی که ۳۰ سال تمام کار کرده اند و حداقل حق بیمه را در دوران اشتغال پرداخت کرده اند به حدود ۸ تا ۹ میلیون تومان می رسد.


 با توجه به اینکه طبق اعلام «فرامرز توفیقی» از مشاوران کانون عالی شوراهای اسلامی کار، هزینه های زندگی براساس جدول خوراکی‌های مورد نیاز خانوار متوسط ۳.۳ نفر و هزینه های مسکن در کلان شهرها به ۲۰ تا ۲۲ و در تهران به ۲۳ میلیون تومان می رسد، تنها حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد سبد هزینه های زندگی توسط حقوق بازنشستگی پوشش داده می شود.


 در چنین شرایطی بهره وری و کارایی نیروی کار به دلیل از دست رفتن امید او به نظام سنتی بازنشستگی کاهش می یابد. همین دلیلی می شود که کارفرمایان و کارکنان شرکت ها و مجموعه های اقتصادی به فکر گزینه هایی باشند که طیف متنوعی از خدمات را در قالب بیمه عمر و بازنشستگی برای آنها پوشش می دهند.   

ورود بیمه پاسارگاد به بیمه عمر و بازنشستگی 
با توجه به اینکه «بیمه مرکزی» مجوز قانونی مشارکت بیمه های خصوصی در خدمات نظام بازنشستگی را صادر کرده، از مدتی پیش، «بیمه پاسارگاد» هم در عرصه بیمه عمر و بازنشستگی (بیمه نامه عمر و تامین آتیه-تکمیلی بازنشستگی گروهی) پا گذاشته است. این بیمه نامه پاسارگاد، مزایای کلیدی چون پوشش بیمارستانی (درمان تکمیلی)، معافیت مالیاتی حق بیمه، تخفیف در استفاده از سایر بیمه نامه های بیمه پاسارگاد (بدنه اتومبیل، آتش‌سوزی منزل مسکونی، بیمه حوادث انفرادی و بیمه درمان مسافرتی)، دریافت مستمری و مشارکت در منافع (بازگشت سود سرمایه گذاری) در خود دارد. در نتیجه به عنوان یک بیمه تکمیلی بازنشستگی-درمانی-عمر کاربرد دارد. 


مزایای بیمه عمر و تامین آتیه  
حالا شرکت هایی که تعداد کارکنان آنها ۵ نفر و بیشتر است، می توانند کارکنان خود را زیر پوشش این نوع بیمه تکمیلی مبتنی بر بیمه عمر و تامین آتیه ببرند. در بیمه نامه عمر و تامین آتیه-تکمیلی درصدی از حقوق و دستمزد نیروی کار به عنوان حق بیمه کسر و بر اساس انتخاب بیمه شده سرمایه گذاری می شود.


درصدی از حق بیمه نیروی کار را هم کارفرمای وی پرداخت می کند. در هر حال، مبلغ حق بیمه به میزان افزایش سالیانه دستمزدها و نرخ تورم بستگی دارد.  در این میان، بیمه شدگان می توانند انتخاب کنند که چند درصد از حق بیمه ماهیانه آنها نزد بانک ها و چند درصد در سهام شرکت ها سرمایه گذاری شود.


برای سرمایه گذاری در بانک ها بیمه شده می تواند ۳۰، ۴۰، ۵۰ و ۶۰ درصد حق بیمه خود را از طریق بیمه پاسارگاد به سپرده بانکی تبدیل کند. همچنین امکان انتخاب سرمایه گذاری ۱۰، ۲۰، ۳۰ و ۴۰ درصد حق بیمه در سهام شرکت های بورسی وجود دارد.


 البته بانک ها و شرکت های بورسی محل سرمایه گذاری، از سوی بیمه پاسارگاد انتخاب می شوند. در صورتی که بیمه شده کمتر از ۱۰۰ درصد حق بیمه خود را در دو ردیف یاد شده سرمایه گذاری کند، باقی آن در سایر موارد (وام بیمه شدگان، اوراق و... ) سرمایه گذاری می شود. این در شرایطی است که در بیمه پایه بازنشستگی و درمان، امکان انتخاب چنین گزینه های برای بیمه شده به عنوان «سرمایه گذار» وجود ندارد. 

این امکان هم دیده شده که بیمه شده پس از ۲ سال، ترکیب سرمایه گذاری خود را تغییر دهد. مزیت دیگر این بیمه نامه در این است که در پایان هر سال مالی و پس ارزیابی «بازده سرمایه گذاری» ۸۵ درصد از آن به «عنوان مشارکت در منافع بیمه گذار» به نسبت مبلغ ذخیره هر بیمه نامه، به ذخیره آن سال اضافه می شود.


 البته بیمه شده می تواند پیش از خرید بیمه نامه عمر و تامین آتیه پاسارگاد، بازده سرمایه گذاری ۳ سال گذشته این شرکت را درخواست کند تا بر اساس آن ترکیب سرمایه گذاری خود را تعیین کند.

 
در مورد ذخیره سرمایه بیمه عمر یا همان اندوخته بازنشستگی هم باید توجه داشت که مقدار آن به حق بیمه ماهیانه کارکنان شرکت ها بستگی دارد که می تواند ۱۲۰، ۱۵۰، ۱۸۰، ۲۱۰، ۲۴۰، ۲۷۰، ۳۰۰، ۳۳۰ و ۳۶۰ برابر حق بیمه ماهیانه باشد. در کنار خدمات سرمایه عمر (بازنشستگی) هزینه درمان هم در صورتی که  ذخیره بیمه نامه به حد نصاب ۲ میلیون تومان برسد و ۶ ماه هم از تاریخ اجرای بیمه نامه (تاریخ شروع یا تاریخ تغییرات مالی) گذشته باشد تا سقف ۳۰ میلیون تومان از هزینه های بیمارستانی (بیمه تکمیلی) پوشش داده می شود. 


در همین حال امکان بازخرید بیمه نامه هم برای بیمه شده وجود دارد. امکان پرداخت وام به بیمه شده، امکان طبقه بندی گروه بیمه شده بر اساس سه سطح حقوق و مزایا، عناوین شغلی و نظر کارفرما، امکان استفاده از «ذخیره سنوات نیروی کار» به عنوان آورده اولیه بیمه نامه و ادامه پرداخت حق بیمه پس از خروج از شرکت به دلایلی چون (استعفا، اخراج و بازنشستگی بر اساس قانون تامین اجتماعی) هم پیش بینی شده اند.

 
پوشش بیمه عمر (فوت) تا ۹۰ سالگی، پوشش هزینه بیماری های خاص، نقص عضو و از کارافتادگی بر اثر حادثه از دیگر خدمات بیمه عمر و تامین آتیه  پاسارگاد است که بر جذابیت های آن به عنوان یک بیمه چند لایه می افزاید. با توجه به اینکه بیمه پاسارگاد بیش از ۸ میلیون بیمه عمر و تامین آتیه صادر کرده و با سابقه ۱۷ سال نسبت توانگر مالی اش تا سال ۱۴۰۱ به ۳۰۴ درصد می رسید، می تواند با برخورداری از ۴۲ هزار نماینده انتخاب بسیاری مناسبی برای کارفرمایان و شرکت هایی باشد که به افزایش بهره وری و امید به آینده کارکنان خود می اندیشند.

ارسال نظرات
موضوعات روز