جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند در گفتگو با تیتر ۲۰ مطرح کرد:
قربانیان: تلاش ما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند این است که تعهدات خود را به موقع ایفا کنیم؛ درهمین راستا ارتباط خیلی خوبی با شرکای تجاری داریم. شرکای تجاری هم تاکنون با ما همراه بوده و تنوع کالایی موجود در شهروند مبین نوع تعامل ما با تامین کنندگان است.
کد خبر: ۶۵۳۹۶

تیتر20 / مزدک جمشیدی -   داوود قربانیان، مدیرعامل فروشگاه های زنجیره ای شهروند در گفت و گو با تیتر ۲۰ در خصوص نحوه تعامل "شهروند" با تولیدکنندگان و تامین کنندگان کالاها گفت:  ما در "شهروند" تعهدات خود را بر اساس قراردادهایی که داریم، ایفا کردیم و می‌کنیم و برای شرکای تجاری خود ارزش قائل بوده و به آنها علاقمند هستیم.

مدیرعامل شرکت شهروند تعامل مثبت با تامین‌کنندگان کالای باکیفیت و اساسی در مجموعه شهروند را خصوصا در مواقع بحرانی در کاهش دغدغه دولت جهت تامین مایحتاج مردم موثر دانست و تصریح کرد: در مواردی که با کمبود کالا در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز توزیع مواجه بودیم، فروشگاههای شهروند همراه مردم بودند و قفسه‌های خود را مملو از کالا نمودند. رونق سبد خرید شهروندان یکی از مهم‌ترین اهدافی است که در شهروند دنبال می‌کنیم و با مقاومت در برابر افزایش قیمت انواع کالا به ویژه اقلام اساسی همچون برنج، گوشت، روغن و ... سعی داریم رضایت مشتریان شهروند را بیش از پیش داشته باشیم. از جمله این اقدامات توزیع گوشت قرمز تنظیم بازاری است که از ابتدای سال جاری تا اطلاع ثانوی با قیمتی به مراتب پایین‌تر از بازار به شهروندان انجام می‌شود. 


وی در پاسخ به خبرنگار تیتر 20 درخصوص بدحسابی‌های برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در قبال تامین کنندگان اظهار داشت: در این رابطه باید قراردادهای منعقدشده بین دو طرف را رصد کرد؛ ممکن است از ابتدا در زمان عقد قراداد، شرایط خاصی در نظر گرفته شده باشد اما بعدها شرایط بازار تغییر کرده باشد ولی همچنان طرفین، طبق قرارداد جلو بروند. موضوع دیگر این است که تجارت یک مسیر دوطرفه بوده و باید دو طرف را در نظر گرفت؛ ممکن است آن شرکت هم در ایفای تعهدات خود نسبت به فروشگاه زنجیره‌ای بد عمل کرده باشد که این هم به نوبه خود نکته مهمی است.

صرفه در مقیاس است/ توسعه فروشگاه‌های بزرگ و بسیار بزرگ، ابزار کاهش قیمت تمام شده کالا و رضایتمندی مردم
مدیرعامل شرکت شهروند در خصوص برخی از چالش‌های پیش‌روی توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند گرانی ملک و کم‌بودن حاشیه سود عنوان کرد: فروشگاه های زنجیره ای بعضا شاید ابزار تجاری نباشند بلکه بیشتر ابزار خدماتی هستند و بنابراین تصور میکنم که باید تغییر نگرشی در حوزه املاک در سطح کشور به وجود بیاید. به این معنا که اگر کسی مجتمع بسیار بزرگی افتتاح کرد، در صورت همکاری با فروشگاه های زنجیره ای ضرایبی که از بابت عوارض ساخت از او گرفته می‌شود، کمتر از واحدهای کوچک باشد. به عبارت دیگر باید مشوق بگذاریم و ابزاری را در نظر بگیریم و برای افرادی که مجموعه های بزرگ و هایپری تاسیس می‌کنند، امتیازاتی مانند وام‌های کم بهره اختصاص یابد و کمک شود که مجموعه های بزرگ پا بگیرند.

تعامل سازنده و مثبت


قربانیان با اشاره به اینکه صرفه در مقیاس است افزود: حمایت از توسعه فروشگاههای بزرگ و بسیار بزرگ با استفاده از صرفه در مقیاس، به کاهش قیمت تمام شده کالا کمک نموده و در نهایت رضایتمندی مشتریان را فراهم می‌کند.


مدیرعامل شرکت شهروند در رابطه با نقش اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای در مورد موضوع مذکور گفت: نقش اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای این است که با نهادهای سیاستگذار و بخش سرمایه گذار تعامل داشته باشد، استانداردهای این کار را تدوین کرده، سرمایه‌گذاران این بخش را شناسایی نماید، با حوزه های مرتبط ارتباطات مثبتی برقرار کرده و از ظرفیت های موجود استفاده کند. در هر حال پاساژها و مجتمع های تجاری هم دارای اتحادیه هستند و باید ارتباطات مثبتی بین دو طرف برقرار شود و از مشارکت اتحادیه مربوطه جهت توسعه فروشگاه های بزرگ استفاده شود.


قربانیان با اشاره به اینکه ارزیابی مشخصی از عملکرد اتحادیه فروشگاه های زنجیره‌ای در این رابطه نداشته است، عنوان کرد: در مورد رفع مشکلات صنفی باید بگویم که تعامل خوبی بین هیات رییسه و اعضای اتحادیه وجود دارد.‌‌ در همین راستا جلسات منظمی برگزار می شود و تعامل خوبی با بدنه حاکمیتی وجود دارد که البته جای تقویت بیشتری دارد.

تعامل سازنده و مثبت

 شرکت های پخش و لجستیک، لازم و ملزوم کسب و کار هستند/ قیمت واقعی کالا مجموع قیمت تمام شده محصول به علاوه هزینه پخش و نگهداری است
مدیرعامل فروشگاه های زنجیره ای شهروند در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر 20 در خصوص چالش حاشیه سود و قیمت‌گذاری‌ها گفت: این موضوع که قیمت تولیدکننده و قیمت مصرف کننده روی کالا درج می شود فضای رقابت برای بهبود کیفیت محصول را محدود می‌کند؛ به این جهت که این نوع قیمت‌گذاری موجب می‌شود که بعضی از شرکت ها که تلاش برای عرضه محصولات و کالاهای باکیفیت دارند، میدان عمل نداشته باشند و در نتیجه انگیزه تولید باکیفیت، در آنها کم می‌شود. 


قربانیان در ادامه افزود: در همین راستا معتقدم که دولت باید بر نظام قیمت گذاری نظارت کند و بایدها و نبایدها را تعیین کند، اما قیمت تمام شده تولید، نباید روی کالاها درج شود، زیرا تعیین قیمت نهایی به پارامترهای مختلفی مرتبط است. یکی از این مولفه‌ها، حمل و نقل و لجستیک کالا است. بنابراین اگر قیمت مشخصی را روی کالاها درج کنیم و تمام شرایط از این قیمت تبعیت کند، موجب می‌شود که مقداری این مسائل مورد غفلت قرار بگیرد. 


وی در خصوص هزینه‌های توزیع و پخش کالا اذعان داشت: شرکت های پخش، لازم و ملزوم کسب و کار هستند و نرخ کالا، قیمت تمام شده محصول به اضافه هزینه‌هایی مانند حمل و نقل و نگهداری است. بنابراین باید میدان رقابت را با در نظر گرفتن حدود مشخص باز گذاشته، اصول مشخصی در این رابطه تدوین شود و بر اساس این اصول قیمت گذاری صورت بگیرد؛ در نتیجه تولیدکننده‌ای که کالای باکیفیتی عرضه می‌کند نباید منعی برای قیمت بالاتر داشته باشد، چون هزینه‌های بیشتری را برای این کیفیت پرداخت نموده و  باید قیمت کالای خود را متناسب با این کیفیت مشخص کند، از طرفی چون حمایت از تولیدکننده داخل دارای اهمیت بالایی است، کالاهای با کیفیت پایین‌تر، نیز ارزان‌تر عرضه شود تا بتواند بازار را داشته باشد و در آینده رشد کیفی نماید. 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز