سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲
تیتر ۲۰ بررسی می‌کند:
با توجه به نوسانی که کلوت در بازار خودرو پیدا کرده است به نظر می‌رسد که مکث موتور نیازمند مکث و تامل بیشتری باشد تا بتواند، جایگاه برند و اعتباری که دارد را همچنان حفظ کند.
کد خبر: ۶۶۶۹۸

تیتر20  -  طی سال های اخیر تب آفرود و پیکاپ سواری به طرز اعجاب آوری داغ شده و بالا رفته است. به نحوی که دیگر برخلاف سال های نه چندان دور پیکاپ سواری با شان و شخصیت متفاوتی همراه شده است و دیگر این خودروها وانت به حساب نمی آیند.


در واقع با عوض شدن ذائقه مصرف کنندگان و آشنایی بیشتر با فرهنگ پیکاپ سواری و آفرود ، جایگاه این خودرو نیز تغییر کرده است و در حال حاضر به یکی از پرفروش ترین سگمنت های بازار خودروهای سواری بدل شده است.


در حال حاضر بسیاری از خودروسازان یک پیکاپ در سبد محصولات خود دارند. چرا که این بخش از بازار همچنان گرمای خود را حفظ کرده است. دراین میان اما تمام پیکاپ های بازار آنچنان قابلیت های مطلوب آفرود را نداشته و برای این کار زیاد مناسب نیستند.


در این میان مکث موتور توانست در سال 1400 با پیکاپ کلوت ، حسابی سروصدا به پا کرده و بازار خوبی برای خود دست و پا کند.چرا که بر خلاف بسیاری از پیکاپ ها این خودرو برای آفرود مناسب بود.


مکث موتور که به عنوان بال آسیایی ماموت خودرو شناخته می شود، معرفی و رونمایی کلوت با توجه به سابقه شرکت مادر و همین طور ماموت خودرو، توانست نگاه ها را به خود خیره کند.


چون علاوه بر معروف وشناخته بودن گروه ماموت ، پیش از تحریم ها ماموت خودرو نیز با عرضه پاسات و تیگوان فولکس واگن به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان جهان ، جایگاه ویژه ای در بازار پیدا کرد.


از یک سو محصولاتی که ماموت خودرو عرضه می کردند خاص و شاخص بودند و از سوی دیگر خدمات پس از فروش این شرکت که با استانداردهای فولکس ارائه می شد حسابی به مزاج بازار خوش آمده بود.


همین موضوع باعث شد که ماموت خودرو به رغم عمری که سپری کرد،همچنان ازمحبوبیت و مقبولیت خاصی برخوردار باشد.


مکث موتور نیز در دوران تحریم وبا تکیه بر تجربه و نام ماموت خودرو متولد شد. این شرکت در اولین قدم به معرفی ، رونمایی و عرضه کلوت توانست به سرعت علاوه برکسب نام و هویت مستقل ، اعتبار و شان ماموت خودرو را نیز حفظ کند.


اصلی ترین دلیل این امر نیز کلوت بود که با تکیه بر عوامل یاد شده در اولین عرضه به سرعت به فروش رفت.


البته مشخصات فنی این خودرو را باید یکی از برگ های برنده کلوت دانست. این خودرو با یک موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ راهی بازارشد. همچنین موتور میستوبیشی 4K22 215 اسب بخار و 320 نیوتن متر در اختیار راننده قرا می داد که برای آفرود قابلیت خوبی به شمار می آید.


ضمن اینکه گیربکس 6 سرعته دستی این پیکاپ شاسی مستقل نیز که یکی دیگر از ملزومات آفرود به شمار می رود، برگ برنده دیگری بود که در از آستین کلوت بیرون آمد .  کلوت هم مانند حریفان سرسختی مثل جک T8 و آمیکو آسنا، قفل دیفرانسیل  و سه حالت مختلف برای تنظیمات دیفرانسل دارد. این پیکاپ همچین مانند آسنا قابلیت حمل تا یک تن بار را دارد که بیشترین تحمل در بین رقبا به شمار می آید.


به طورکل این خودروی آفرودی دارای قابلیت های مناسبی برای بازار است.اما به نظر می رسد برخلاف سرعتی که در ابتدای ورود به بازار داشت طی ماه های اخیر نتوانسته است این سرعت را حفظ کند.


یکی از مشکل این خودرو را باید در افزایش قیمت آن در تابستان سال جاری دانست که باعث افزایش موج انصراف ها شد. اما اصلی ترین مشکل و چالشی که باعث شده تزلزل جایگاه کلوت در بازار شده به تاخیر درتحویل ها مربوط می شود.


به نظر می رسد که این شرکت همزمان با افزایش میزان محبوبیت و فروش نتوانسته است به توسعه زیرساخت ها و افزایش ظرفیت فروش بپردازد.


البته از سوی شرکتی که عقبه ای مانند گروه ماموت و حتی ماموت خودرو را دارد ، عدم درک این مساله بسیار بعید به نظر می رسد.


بنابراین از یک سو باید ریشه این مساله را در شرایط کلی تولید کشور و از سوی دیگر سرعت رقبا در تولید و افزایش کیفیت و برندسازی جست و جو کرد.


در واقع در این فقره می توان کلوت را با آسنا آمیکو به نوعی برابر و همدرد دانست. آسنا اولین پیکاپی بود که توانست مسیر ورود این خودروها را به بازارباز کند.
اما نتوانست از این بازار متناسب با زحمتی که کشیده است سهم قابل توجهی برداشت کند.


کلوت نیز به رغم سرعتی که در اولین عرضه و فروش اولیه داشت ، نتوانست گام های بعد را محکم و مطمئن بردارد.


در این میان نباید از برخی اقدامات که از آن بوی بی نیازی به مشام می رسد عبور کرد. به نظر می رسد که هنوز عطر ماموت خودرو در مشام مکث موتور مانده است. این در حالی است که محصول آنها مانند بسیاری از رقبا چینی است. یک محصول چینی هر چه قدر هم که تلاش کند،نمی تواند رنگ و بوی خود را عوض کند. 
تنها می تواند با افزایش تولید، کیفیت و افزایش امکانات خود را به سلیقه خریداران نزدیک کند.


به نظر می رسد غیر از مشکلاتی مانند افزایش قیمت و تاخیر در تحویل بخش دیگری از مشکلات مکث موتور با کلوت در بازار را باید به نگاه این شرکت مرتبط دانست.

ارسال نظرات
موضوعات روز