پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد؛  
فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه با نماد رفاه در سال‌های اخیر در معاملات بازار سهام پرحاشیه بوده و با ثبت رشد‌ها و افت‌های بسیار زیاد همواره جزو نماد‌های پرریسک بازار بوده است و از طرف دیگر به دلیل تغییر گسترده در گزارش‌های تلفیقی و غیرتلفیفی شرکت، برخی‌ها از این ابهام در معاملات از سهامداران خرد سود می‌برند.
کد خبر: ۶۶۷۳۱

تیتر ۲۰ -  سهام فروشگاه رفاه با نماد رفاه در ۹ ماه گذشته از ۳۸ هزار تومان به ۱۹ هزار تومان رسیده است و از آنجایی که این نماد در بازگشایی سال گذشته با رشدی حدود ۲۶ هزار درصدی سهامداران را سورپرایز کرده بود و در مجمع ۱۲ ماهه ۳۵۹۵ تومان به ازای هر سهم سود شناسایی کرده بود که دستور توزیع ۳۵۰۰ تومان آن صادر شده هرچند تاکنون این سود توزیع نشده است.


از طرف دیگر نماد رفاه در ۹ ماهه امسال حدود ۵۱ تومان سود ساخته در حالی که در مدت مشابه سال قبل ۷ برابر این میزان سود ساخته بود هرچند سود واقعی شرکت در ۱۲ ماهه نمایان می شود و شرکت عملکرد یکنواختی ندارد. 


با این حال عملکرد مالی شرکت حکایت از این دارد درآمدزایی شرکت با نوسانات زیادی روبرو است و از آنجایی که بخشی از آن خارج از بورس ثبت می شود و تا زمان گزارش تلفیقی نمی توان برآورد دقیقی از عملکرد و سودآوری شرکت داشت.


از طرف دیگر تابلوی معاملات سهم نشان می دهد که رکود عمیقی حاکم است و حجم معاملات روزانه به ده درصد حجم مبنا رسیده است و این در گام نخست به معنای بلوکه شدن سرمایه سهامداران است و تا زمانی که حقوقی اراده نکند توفیقی حاصل نمی شود. 


نکته جالب توجه اینجا که قیمت این سهم حدود ۷ سال پیش ۲۰۰ تومان بوده و بعد از توقفی سه سال قیمت سهم رشد قابل توجهی داشت. بنابراین بخشی از سودآوری شرکت در سال گذشته ناشی از معاملات سهام و سرمایه گذاری شرکت بوده که تقریبا نسبت به سال قبل تر آن بیش از ۸۰ درصد رشد کرده بود، از این رو پیش بینی می شود که در سال جاری که معاملات سهام شرکت هم روند نزولی دارد با افت درآمد مواجه شود.


از طرف دیگر نباید نادیده گرفت که خرده فروشی ها در چند سال گذشته به واسطه مقررات کرونایی با افزایش تقاضای کالاهای کنسروی و سوپرمارکتی روبرو شده بودند و همین موضوع منجر به جهش درآمد آنها شد و حالا که پایان کووید اعلام شده و همه چیز به حالت عادی برگشته نخستین اتفاقی که رخ داده بازگشایی رستوران ها و کاهش تقاضا برای کالاهای سوپرمارکتی است.

 
بنابراین عجیب نیست که در سال های پیش رو رفاه با کاهش درآمد مواجه شود که این موضوع منجر به افزایش رکود معاملات سهام این شرکت در بورس خواهد شد و نتیجه آن خروج بیشتر سرمایه است.


هرچند رویکرد شرکت در سال های اخیر نشان داده که معاملات این نماد در بورس یا با رکود شدید مواجه بوده یا به صورت نوسانی و جهشی رشد و نزول داشته است.
 این موضوع در بلندمدت منجر به بی اعتمادی سرمایه گذاران و سهامداران خرد شده است، چرا که به نظر می رسد مدیران شرکت بیشتر از اینکه به دنبال درآمد پایدار و با ثبات باشند با عدم ارائه گزارش های شفاف تلاش کرده اند که سهامداران را در سردرگمی فرو ببرند و به نوسانات معاملات دامن بزنند.

ارسال نظرات
موضوعات روز