دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
نگاهی به مجموع درآمد نمادهای بازار سرمایه که شامل شرکت‌های تولیدی است، نشان می‌دهد که درآمد آذرماه کل بازار سهام، حدود ۲۳۵همت بوده که نسبت به آذر سال گذشته ۱۶درصد بهبود یافته است.
کد خبر: ۶۶۷۴۷

تیتر۲۰- انتشار گزارش‌‌‌های آذرماه صنایع بورسی به پایان رسید. اکنون عملکرد درآمدی پاییز صنایع نیز در دسترس است. نگاهی به مجموع درآمد نمادهای بازار که شامل شرکت‌های تولیدی است، نشان می‌دهد که درآمد آذرماه کل بازار سهام، حدود ۲۳۵همت بوده که نسبت به آذر سال گذشته ۱۶درصد بهبود یافته است. همچنین این میزان از درآمد ثبت‌شده در آذرماه حدود ۳درصد نسبت به آبان کاهش یافته است.

همچنین طی ۹ماه اخیر درآمد بازار تنها ۳۵درصد بهتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. درآمد پاییز بازار سهام ۷۲۴همت به ثبت رسیده که نسبت به پاییز سال گذشته ۳۴درصد با رشد همراه بوده است. ضمن آنکه درآمد پاییز نسبت به تابستان تنها ۴درصد افزایش یافته است. تثبیت نرخ دلار، کاهش قیمت‌های جهانی و روند نزولی قیمت‌ها در بورس‌کالا سبب شده است تا صنایع دلار‌‌‌محور شرایط چندان خوبی را تجربه نکنند؛ اما ریالی‌‌‌ها همچنان گزارش‌‌‌های بهتری را منتشر می‌کنند. در مجموع اعداد و ارقام درآمدی در آذرماه چنگی به دل نمی‌‌‌زند.

براساس <span;>خبری که در کانال تلگرامی(den_ir@) دنیای‌اقتصاد منتشر شده، مجموع درآمد نمادهای بورسی در پاییز به ۷۲۴همت رسید. این میزان از درآمد نسبت به پاییز سال گذشته رشد ۳۴درصدی را تجربه کرده و نسبت به تابستان تنها ۴درصد افزایش یافته  که حاکی از تثبیت روند رکودی در بازار سهام است. درآمدهای پاییز به‌رغم بهبود اندک نسبت به تابستان، رشد مطلوبی را نسبت به پاییز سال گذشته به ثبت رسانده است.

به‌طور کلی، صنایع دلاری طی آذرماه سال‌جاری، گزارش عملکرد درخور توجهی را از خود منتشر نکردند. همچنین سرکوب نرخ دلار و پایین بودن سطح قیمت‌های جهانی سبب شده است تا صنایع دلاری محرک کافی برای بهبود عملکرد نداشته باشند. بنابراین ضعف محرک در تابلوی معاملات نیز به‌وضوح دیده شده است. بازدهی صنایع دلاری از ابتدای سال، نسبت به آنچه در تابلوی ریالی‌‌‌ها دیده می‌شود، جذاب نبوده است. هرچند قیمت‌های داخلی نیز به‌خصوص در بورس‌کالا از بازار حمایت نمی‌‌‌کنند.

شاید بتوان گفت در میان صنایع دلاری امیدها به فولادی‌‌‌ها و سایر فلزات گرانبها بیشتر باشد؛ چرا که این صنایع به واسطه طرح‌های توسعه شرایط بهتری را تجربه کرده‌‌‌اند. فولادی‌‌‌ها طی آذرماه ۴۴همت درآمد عملیاتی به ثبت رساندند که نسبت به آبان‌ماه، افت ۹درصدی را نشان می‌دهد. همچنین با وجود این کاهش درآمد، نسبت به آذرماه سال گذشته نیز سطح درآمدها ۲۸درصد افزایش داشته است.

درآمدهای پاییز به‌رغم بهبود اندک نسبت به تابستان، رشد مطلوبی را نسبت به پاییز سال گذشته به ثبت رسانده است. به‌طور کلی، صنایع دلاری طی آذرماه سال‌جاری، گزارش عملکرد درخور توجهی را از خود منتشر نکردند. همچنان سرکوب نرخ دلار و پایین بودن سطح قیمت‌های جهانی سبب شده است تا صنایع دلاری محرک کافی برای بهبود عملکرد نداشته باشند. بنابراین ضعف محرک در تابلوی معاملات نیز به‌وضوح دیده شده است. بازدهی صنایع دلاری از ابتدای سال، نسبت به آنچه در تابلوی ریالی‌‌‌ها دیده می‌شود، جذاب نبوده است. هرچند قیمت‌های داخلی نیز به‌خصوص در بورس‌کالا از بازار حمایت نمی‌‌‌کنند. شاید بتوان گفت در میان صنایع دلاری امیدها به فولادی‌‌‌ها و سایر فلزات گرانبها بیشتر باشد؛ چرا که این صنایع به واسطه طرح‌های توسعه شرایط بهتری را تجربه کرده‌‌‌اند.

درخشش فلزات گرانبها در دلاری‌‌‌ها

فولادی‌‌‌ها طی آذرماه موفق شدند ۴۴همت درآمد عملیاتی به ثبت برسانند که نسبت به آبان‌ماه، افت ۹درصدی را نشان می‌دهد. همچنین با وجود این کاهش درآمد، نسبت به آذرماه سال گذشته نیز سطح درآمدها ۲۸درصد افزایش داشته است. همچنین درآمد آذرماه این صنعت ۸درصد پایین‌‌‌تر از میانگین سال‌جاری است. بر همین اساس مجموع درآمد ۹ماهه صنعت نیز ۴۸درصد بالاتر از مدت مشابه سال قبل است.

فولادی‌‌‌ها در پاییز سال‌جاری، ۱۴۳همت درآمد عملیاتی داشته‌اند که نسبت به پاییز گذشته ۴۶درصد افزایش یافته و نسبت به تابستان ۳درصد بهتر شده است. در میان نمادهای برتر این صنعت می‌‌‌توان به «فسبزوار» اشاره کرد. این نماد بهتر از انتظارات عمل کرده و با بهبود تولید آهن اسفنجی با وجود محدودیت‌های گازی کشور موفق شده است آهن اسفنجی خود را با نرخی بالاتر از ۱۳میلیون تومان به ازای هر تن به فروش برساند و رشد درآمدی خوبی را ثبت کند. همچنین نسبت قیمت به سود پایین این نماد بر جذابیت آن افزوده است.

صنعت بالادست فولاد، سنگ‌آهنی‌‌‌ها و سایر کانی‌‌‌های فلزی نیز شرایط نسبتا خوبی را به لحاظ درآمدی تجربه می‌کنند. خبرهایی در خصوص حقوق دولتی معادن، این صنعت را متاثر کرده و سبب شده است بازدهی سال اخیر کانی‌‌‌های فلزی بسیار پایین‌‌‌تر از حد نرمال بازار باشد. کاهش نرخ گندله در بورس‌کالا و احتمال کاهش تقاضای کوتاه‌مدت به دلیل کاهش تولید آهن اسفنجی و محدودیت‌های گازی، روزهای سختی را برای سنگ‌آهنی‌‌‌ها رقم زده است. درآمد ۴۲همتی این صنعت در پاییز رشد ۵۴درصدی را نسبت به پاییز گذشته نشان می‌دهد. با این حال، «کنور» و «کبافق» گزینه‌‌‌های امن‌‌‌تری نسبت به سایر نمادها هستند.

سیمانی‌‌‌ها در آذرماه، ۴همت درآمد ساختند. صنعتی که همچنان پرشتاب حرکت می‌کند و با وجود ریسک‌هایی که متوجه بازار است، با رقابت خوبی نسبت به سایر صنایع، جزو پربازده‌‌‌ترین‌‌‌های بازار است. هرچند آذرماه سیمانی‌‌‌ها مانند ماه‌‌‌های گذشته جذاب نبود، اما نگاهی به عملکرد سالانه و فصلی این صنعت گویای عملکرد خوب آن است؛ صنعتی که در پاییز ۱۳همت درآمد ساخته است، نسبت به پاییز سال گذشته رشد ۵۱درصدی و نسبت به تابستان سال‌جاری، رشد درآمدی ۹درصدی را تجربه کرده است. شروع فصل سرما می‌‌‌تواند آغاز کاهش تولید و درآمد را برای این صنعت فراهم کند، اما گزارش عملکرد سالانه صنعت متفاوت خواهد بود. نمادهای «سپاها»، «سشرق» و «سصوفی» جزو گزینه‌‌‌های مدنظر برای سرمایه‌گذاری خواهند بود.

صنعت تولید فلزات گرانبهای غیر‌آهن، جزو معدود صنایع در میان دلاری‌‌‌ها بود که رشد درآمدی بالایی را ثبت کرد. درآمد ۱۶همتی این صنعت موجب شده است تا درآمدها نسبت به آبان، ۳۶درصد بهبود یابد. سطح درآمدها نسبت به آذر سال گذشته نیز ۸۱درصد بهبود یافته است. درآمد ۹ماهه این صنعت نیز ۵۰درصد بهبود یافته است. پاییز این صنعت نیز با ثبت درآمد ۴۳همتی همراه بوده است که رشد ۶۸درصدی نسبت به پاییز را نشان می‌دهد. با وجود این، درآمد این صنعت ۷درصد پایین‌‌‌تر از تابستان است. از میان نمادهای برتر، هم به لحاظ گزارشی و هم به لحاظ قیمتی و متغیرهای آینده‌‌‌نگر می‌‌‌توان به «فرآور» و «فملی» اشاره کرد.

صنعت مواد شیمیایی که شامل متانول، پلیمرها و سایر صنایع پایین‌دست است، شرایط خوبی را به لحاظ گزارشی تجربه نمی‌‌‌کند. در آذرماه این صنعت، ۳۲همت درآمد ساخته است که نسبت به آذر سال گذشته افت ۷درصدی و نسبت به آبان سال‌جاری افت ۲۰درصد را تجربه می‌کند. همچنین این صنعت در ۹ماهه سال‌جاری تنها ۱۲درصد رشد درآمد را نسبت به ۹ماهه سال گذشته تجربه کرده‌‌‌ است. درآمد پاییز صنعت نیز ۱۲۱همت بوده است که نسبت به تابستان افت یک‌درصدی را تجربه می‌کند. نمادهای برتر این صنعت، شامل «شملی» و «شدوص» هستند که ریسک پایین‌‌‌تری داشته و گزارش‌‌‌های خوبی را منتشر کرده‌‌‌اند.

صنعت اوره که از آن به‌عنوان تولید کود و ترکیبات نیتروژن‌‌‌دار یاد می‌شود، مانند پتروشیمی‌‌‌ها شرایط مناسبی ندارد، به طوری که درآمد پاییز آن نسبت به پاییز سال گذشته با افت شدیدی همراه بوده است. این در حالی است که درآمد این صنعت نسبت به تابستان بهبود یافته است. بنابراین می‌‌‌توان گزینه‌‌‌های جذابی را در میان این صنعت یافت. احتمالا با توجه به نسبت قیمت به سود نمادهای این صنعت، گزینه‌‌‌هایی نظیر «شاروم» و «خراسان» امن‌‌‌تر خواهند بود./دنیای اقتصاد

ارسال نظرات
موضوعات روز