يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
مرادی، عضو هیات مدیره انجمن ملی صنعت پخش ایران:
مرادی: علاوه بر مطالبات از صنعت غذا در مورد دارونیز بیشترین حجم مطالبات ما از بیمارستانهای دولتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی است و میانگین عمر مطالبات بخش دارویی متاسفانه از 14 ماه گذشته و امروز حدود 15 هزار میلیارد تومان از دانشگاه‌های علوم پزشکی طلب دارند.
کد خبر: ۶۷۳۹۳

تیتر20 - دکتر محمدرضا مرادی، عضو هیات مدیره انجمن ملی صنعت پخش ایران با اشاره به اینکه  اگر بخواهیم کسب‌وکارها را از نظر سختی آنها طبقه‌بندی کنیم، به طور قطع کسب‌وکار پخش، جزو پیچیده‌ترین‌ مشاغل است خاطر نشان کرد: صنعت پخش به واسطه این‌که در میانه زنجیره تامین قرار گرفته، از طرفی بر لبه بازار هم حضور دارد؛ هر اتفاقی که در بازار رخ می‌دهد، به طور قطع تاثیر مستقیم بر فعالیت شرکت‌های پخش دارد. آن هم در بخشی که مسائل و مشکلات اقتصادی زیاد است و در بازار هم آشفتگی وجود دارد. 


او افزود: اگر بخواهیم در مورد مشکلات پخش بگوییم، می‌توان 24 ساعت کامل در موردش صحبت و هزاران موضوع را مطرح کرد. اگر بخواهیم در مورد فرآیندها بگوییم، فرآیند فروش و رقابت افسار گسیخته در رابطه با فروش وجود دارد. در مورد حمل‌ونقل و شرکت‌های حمل یک مشکل بزرگ وجود دارد. چون این شرکت‌ها بسیار سنتی هستند و عدم استفاده از مکانیزاسیون و اتوماسیون در شرکت‌های پخش باعث شده تا هزینه‌های پخش بسیار بالاتر از شرکت‌های مشابه در کشورهای پیشرفته باشد. البته خود این موضوع همانطور که همکاران فرمودند مربوط به مراجعین و تصمیم‌ گیری‌هایی است که خیلی از نهاد‌ها و دستگاه‌های دولتی می‌گیرند و متاسفانه اطلاعات کاملی در مورد صنعت توزیع ندارند. همین موضوع باعث شده تا در مجموع شرکت‌های پخش همچنان سنتی بمانند، چون درآمدها بسته به سفارش و عملکردشان بسیار پایین‌تر از روند معمول در دنیاست.


او اظهار داشت: در مورد فرآیند توزیع هم همین طور است، ما همچنان توزیع سنتی داریم، از ناوگان چابک و چالاک استفاده نمی‌کنیم. از شرکت‌های پشتیبانی شخص ثالث (third-party logistics provider یا 3pl)) استفاده نمی‌کنیم؛ از بهینه سازی مسیرهای توزیع استفاده نمی‌کنیم. در بحث وصول هم که دنیایی از مشکلات وجود دارد. امروزه چالش‌های وصول مطالبات به واسطه مشکلات فضای کسب و کار بسیار بیشتر شده است.


مرادی که در میزگردی که به همت اقصاد سبز برگزار شده بود سخن می گفت در ادامه به مشکلات وصول مطالبات صنعت پخش اشاره کرد وگفت: علاوه بر مطالبات صنعت غذا در مورد دارو بیشترین حجم مطالبات ما از بیمارستانهای دولتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی است که داستان‌های خاص خودش را دارد. میانگین عمر مطالبات بخش دارویی متاسفانه از 14 ماه گذشته و امروز حدود 15 هزار میلیارد تومان از دانشگاه‌های علوم پزشکی طلب دارند. ذی‌نفعان شرکت‌های پخش زیاد هستند.

تامین کنندگان مشکلات خودشان را دارند؛ این مشکلات از تأمین نرخ ارز گرفته تا مشکلات مواد اولیه، واردات و… همه موضوعاتی است که کنار هم جمع می‌شود و به شرکت‌های پخش منتقل می‌شود. اگر صحبتی از تامین می‌شود به این دلیل است که شرکت‌های پخش محصول‌شان، خدمتشان است. بنابراین اگر تامین کننده مشکلی داشته باشد مشکل به توزیع‌کننده هم کشیده می‌شود. یکی از ذی‌نفعان شرکت‌های پخش، مشتریان هستند، ولی تمامی موضوعاتی که در حیطه مشتری قرار می‌گیرد باز به طور مستقیم می‌تواند در فعالیت‌های شرکت موثر باشد.


او تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات شرکت‌های پخش موضوع کارکنان و منابع انسانی است. شرکت‌های پخش شرکتهای متمرکزی نیستند، شعب آنها در سراسر کشور پراکنده هستند. یک کارخانه از نظر مدیریت و منابع انسانی متمرکز است، نظارت هم متمرکز انجام می‌شود؛ اما شعب شرکت پخش در 20 تا 30 استان پراکنده هستند. باقی مباحث مانند دارایی، مالیات، عوارض و…. مشترک است. به دلیل تنوع فرآیند و تنوع ذی‌نفعان در شرکت‌های پخش تعداد مشکلات شرکت‌های پخش نسبت به سایر مشاغل به شدت بیشتر است.

ارسال نظرات
موضوعات روز