پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۲
صفایی گفت: ۴۳ پروژه بندری و دریایی به ارزش ۶۵ همت به بهره‌‌‌‌برداری خواهد رسید و در دور دوم سفرهای رئیس‌‌‌جمهور به هرمزگان پروژه‌‌‌‌هایی از‌‌‌‌جمله بندر ابوموسی که جزو بنادر مسافری به شمار می‌‌‌‌رود و بندر سیریک، به بهره‌‌‌‌برداری خواهد رسید.
کد خبر: ۶۷۴۹۶

تیتر۲۰- توسعه دریا محور مهم‌ترین نقطه عطف در حوزه دریا به شمار می‌‌‌‌رود و تمامی ‌‌‌‌مجموعه حوزه دریایی کشور را همگرا کرده است. سند توسعه دریا محور یک سند بالادستی است و طبق این سند دریا یکی از مهم‌ترین پیشران‌‌‌‌های اقتصادی کشور به شمار می‌رود.مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در جمع خبرنگاران درباره پروژه‌‌‌‌های عمرانی به بهره‌‌‌‌برداری رسیده در حوزه دریایی و بندری در دولت سیزدهم اظهار کرد: ۱۰۵ پروژه به ارزش۱۲۰‌‌‌هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان بنادر به بهره‌‌‌‌برداری رسیده است.

بهره‌برداری از ۵۵ تجهیز دریایی و بندری به ارزش ۱۳۲‌‌‌میلیون یورو

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره عملکرد این سازمان در حوزه تجهیزات و شناورهای بندری و دریایی گفت: بهره‌‌‌‌برداری از ۵۵ تجهیز و شناور بندری و دریایی شامل جست‌‌‌‌وجوی شناورهای نجات، یدک‌کش شناورهای راهنمابر و شناورهای لایروبی آلودگی دریایی که ارزش آن ۱۳۲‌‌‌میلیون یورو بوده، انجام شده است. علی‌‌‌‌اکبر صفایی افزود:  در تجهیزات بندری و دریایی که تماما تولید داخل بوده به پیشرفت فیزیکی ۵۵تا ۸۰‌‌‌درصد رسیده‌‌‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ۵۳ فروند تجهیز دریایی و بندری به اعتبار ۱۱۵‌‌‌میلیون یورو و ۲هزارو ۵۴۹ میلیارد ریال که شامل یدک‌‌‌‌کش، ماشین آتش‌‌‌‌نشانی، بازوی بارگیری، ریچ استاکر و …می‌شود به پیشرفت فیزیکی ۵۴ درصدی رسیده و این پروژه‌‌‌‌ها در دست اجرا بوده و همچنین بیش از ۱۰۰ فروند تجهیزات دریایی و بندری در دست برنامه‌‌‌‌ریزی است.

وی با تاکید بر اینکه پیش از این قول داده بوده‌‌‌‌ایم که کل ناوگان دریایی کشور نوسازی خواهد شد و امروز به اجرایی شدن آن نزدیک شده‌‌‌‌ایم، گفت: عمر برخی از تجهیزات بسیار زیاد بود اما هم‌اکنون با نوسازی این ناوگان ۲۰ تا ۳۰ سال بیمه شده‌‌‌اند و تا به امروز نوسازی به این عظمت نداشته‌‌‌‌ایم.

صفایی در خصوص پروژه‌‌‌‌های عمرانی در دست اجرا اظهار کرد: ۲۹۱ پروژه فعال در دست اجرا بوده که ارزش ریالی آن ۵۲۰‌‌‌هزار میلیارد ریال است. طی امسال ۸۳‌‌‌هزار میلیارد ریال از این اعتبار تامین شده و ۷۳‌‌‌درصد جذب نقدینگی داشته‌‌‌‌ایم و بقیه این اعتبارات  را سال آینده تامین و تحویل خواهیم داد.

سرمایه‌‌‌گذاری بخش‌خصوصی به ارزش ۴هزار و ۶۰ میلیارد ریال

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره  به سرمایه‌‌‌گذاری بخش خصوصی در دولت سیزدهم گفت: با سرمایه‌‌‌گذاری بخش خصوصی ۱۸پروژه به ارزش ۴هزار و ۶۰ میلیارد ریال شامل سیلوی نگهداری غلات مواد معدنی، کارخانه خوراک و طیور و ترمینال ریلی به بهره‌برداری رسیده است. همچنین یکی از سیاست‌‌‌‌هایی که ابلاغ شده مربوط به نگهداری کالاهای اساسی از جمله گندم و ذرت بود که پیش از این در انبارهای روباز نگهداری می‌‌‌‌شدند. اما در حال حاضر این کالاها در انبارهای سر‌بسته نگهداری می‌شود و به دستور وزیر راه وشهرسازی سیلوی غلات ساخته شده و مخازنی برای نگهداری روغن تهیه شده که از این طریق سلامت و امنیت غذایی مردم حفظ می‌شود.

صفایی در خصوص قراردادهای سرمایه‌‌‌گذاری در حوزه بنادر گفت: بیش از ۵۰۰‌‌‌هزار میلیارد ریال قرارداد در پایان آذر ماه امسال امضا شده بود که عملیات اجرایی آنها شروع شده ‌‌‌است. هم اکنون با بخش خصوصی هم بیش از ۵۰‌‌‌هزار میلیارد تومان قرارداد منعقد کرده‌‌‌ایم و از امسال مجموع فعالیت‌‌‌‌هایی که به بهره‌برداری رسیده آثار خوبی برجای گذاشته است‌‌‌‌.

۴۳ پروژه بندری و دریایی در آستانه بهره‌‌‌‌برداری

در خصوص پروژه‌‌‌‌هایی که در ایام دهه فجر به بهره‌برداری می‌‌‌‌رسد، گفت: ۴۳ پروژه بندری و دریایی به ارزش ۶۵ همت به بهره‌‌‌‌برداری خواهد رسید و در دور دوم سفرهای رئیس‌‌‌جمهور به هرمزگان پروژه‌‌‌‌هایی از‌‌‌‌جمله بندر ابوموسی که جزو بنادر مسافری به شمار می‌‌‌‌رود و بندر سیریک، به بهره‌‌‌‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: ۷نقطه از ۱۱ نقطه در بنادر هرمزگان از جمله اسکله و رمپ را برای سوار و پیاده کردن مسافر قرار داده‌‌‌‌ایم. همچنین ۲۱هزار میلیارد تومان سرمایه‌‌‌گذاری بخش‌خصوصی در بندر هرمزگان انجام شده و ۲هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی به بندر شهید رجایی اضافه شده است.

ساخت تجهیزات و جرثقیل‌‌‌‌های دروازه‌‌‌‌ای بندری در کشور

به گزارش دنیای اقتصاد، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ساخت تجهیزات بندری در داخل، گفت: برای اولین بار تجهیزات و جرثقیل‌‌‌‌های دروازه‌‌‌‌ای که به عنوان تجهیزات استراتژیک محسوب می‌‌‌‌شوند، توسط مهندسان ایرانی طراحی و در حال ساخت است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر ۲ونیم میلیون تن ترانزیت دریایی از کردستان عراق داشته‌‌‌‌ایم که این میزان نشان می‌‌‌‌دهد که ما شاهد توسعه و افزایش ترانزیت در این بخش هستیم.

صفایی در خصوص آخرین وضعیت انعقاد قرارداد با هندی‌‌‌‌ها در بندر چابهار گفت: دعوت‌نامه‌‌‌‌ای اخیرا به هندی‌‌‌‌ها ارسال کرده و از وزیر کشتیرانی هند درخواست کرده‌‌‌‌ایم که در ۷ اسفند به ایران بیاید.

وی اظهار کرد: طبق قاعده و قرارداد تامین تجهیزات در بندر چابهار با هندی‌‌‌‌هاست و در این بخش سفیر هند در انعقاد قرارداد کاملا جدی است و با توجه به آنکه در تجهیزاتی از جمله جرثقیل دروازه‌‌‌‌ای اسکله‌‌‌‌ای و جرثقیل داخل محوطه‌‌‌‌ای کمبود وجود دارد بنابراین علاوه بر هندی‌‌‌‌ها از شرکت‌های داخلی ایرانی درخواست شده  بسازند و منابع مالی آن توسط هندی‌‌‌‌ها پرداخت شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: تغییراتی در بند قرارداد بندر چابهار و اصلاحات آن انجام شده و نظرات و کار‌‌‌‌های مطرح شده را در آن اعمال کرده‌‌‌‌ایم.

۷۰درصد درآمد‌‌‌‌های سازمان بنادر در بخش زیرساخت‌‌‌‌ها هزینه شد

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص بودجه سازمان بنادر گفت: درآمد‌‌‌‌های سازمان بنادر ۲۰‌‌‌هزار میلیارد تومان بوده که در بخش هزینه‌‌‌‌ها بیش از ۷۰درصد در بخش زیرساخت‌‌‌‌ها  و حدود ۳۰‌‌‌درصد در حوزه روبنا‌‌‌‌ها هزینه می‌شود. صفایی همچنین در خصوص آخرین وضعیت کاهش تراز آب دریای خزر هم گفت: در بحث دریای خزر با توجه وضعیت اکونومی‌‌‌‌ دیتا که مشخص شده است چه میزان کاهش تراز داشته است میزان لایروبی افزایش یافته است. وی گفت: نرم‌‌‌‌افزار جامع بندری ذیل درگاه ملی مجوز‌‌‌‌هاست که سازمان بنادر علاوه بر آنکه به درگاه ملی مجوز‌‌‌‌ها برای صدور مجوز‌‌‌‌ها متصل شده نرم‌‌‌افزار جامع دریایی و بندری طراحی کرده است که بخش خصوصی و تمامی‌‌‌‌دستگاه‌‌‌‌هایی که نیاز به صدور مجوز دارند بتوانند از آن استفاده کنند.

سهم ناچیز تعرفه‌‌‌‌های خدمات بندری در حمل کالا

عقب‌ماندگی ۱۰۰درصدی تعرفه‌‌‌‌های خدمات بندری از شاخص‌‌‌‌های رسمی

معاون بندری و دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به پرسش خبرنگار دنیای‌اقتصاد درباره نرخ مناسب تعرفه خدمات بندری، گفت: تعرفه‌‌‌‌های فعلی خدمات بندری در سال‌‌‌‌های اخیر حداقل به نسبت شاخص‌‌‌‌های رسمی‌‌‌‌ موجود در کشور مانند شاخص مصرف‌‌‌کننده و شاخص حمل‌‌‌ونقل و شاخص‌‌‌‌های رسمی، حدود ۱۰۰‌‌‌درصد عقب‌ماندگی دارد که با روند فعلی جبران نمی‌شود.

جلیل اسلامی افزود: سهم تعرفه خدمات بندری در قیمت تمام شده حمل بسیار ناچیز و حدود یک‌‌‌درصد بوده و تعرفه خدمات بندری نیز عادلانه نیست، زیرا بسیاری از هزینه‌‌‌‌های شرکت‌های ارائه دهنده خدمات بندری به صورت ارزی است.

در پاسخ به این پرسش که چرا این تعرفه به صورت عادلانه‌‌‌‌تر تعیین نمی‌شود تا انگیزه بیشتری برای سرمایه‌‌‌گذاران در این بخش ایجاد کند، اظهار کرد: طرح‌‌‌‌های سازمان بنادر در کنار طرح‌‌‌‌های خدمات قرار گرفته و باعث شده زمانی که نرخ‌‌‌های خدمات در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح می‌شود در کنار مواردی قرار گیرد که ممکن است روی قیمت تمام شده کالا یا معیشت مردم تاثیر گذار باشد.

اسلامی در ادامه گفت: به همین دلیل هر نوع افزایش یا کاهش در آن کمیسیون روی تعرفه خدمات بندری نیز اعمال  و موضوع به صورت کلی دیده می‌شود. مثلا برای حمل از یک کشور آسیایی مانند چین به مقصد سهم تعرفه خدمات بندری شامل هزینه‌‌‌‌ای که برای حمل کالا اخذ می‌شود به نسبت ارزش تمام شده آن خدمات با وجود اینکه قانون تسریع وجود دارد که اختیار تعرفه‌‌‌‌گذاری خدمات بندری را به سازمان بنادر و دریانوردی داده، اما متاسفانه تعیین این تعرفه در کنار سایر قیمت‌‌‌‌گذاری‌ها قرار گرفته و توسط سازمان حمایت تعیین می‌شود.

وی افزود: این تعرفه توسط شورای عالی ترابری پیشنهاد می‌شود، اما سازمان حمایت آن را در کنار سایر نرخ‌‌‌ها قرار می‌‌‌‌دهد و معمولا‌‌‌ افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی را شامل می‌شود. در صورتی که نرخ افزایش هزینه‌‌‌‌ها در این بخش بسیار بیشتر از این افزایش بوده و هزینه تامین بسیاری از قطعات بندری به صورت ارزی است.

اصرار به حضور وزیر کشتیرانی هند در چابهار؛ علت تاخیر در امضای قرارداد

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره قرارداد با هند در بندر چابهار و وعده امضای نهایی در هفتم اسفند ماه بیان کرد: معمولا در موارد این‌‌‌‌چنینی دو تاریخ برای امضای نهایی به طرف مقابل می‌‌‌‌دهند؛ هدف و علاقه ما این است که وزیر کشتیرانی هند به عنوان متولی حضور یابد و دعوت‌‌‌‌نامه هم ارسال شده و سفیر هند هم در این خصوص جدی است. بنا داریم این کار با حضور دو وزیر انجام شود؛ اما ممکن است قرارداد با طرف هندی در سطح پایین‌‌‌‌تری از وزیر انجام شود. صفایی درباره تجهیزاتی که هند قرار است در بندر چابهار آماده کند، گفت: اولویت اصلی ما گنتری‌‌‌‌کرین و کانتینر است. در قرارداد با هند هم قرار است گنتری کرین وارد کشور شود، ضمن اینکه در داخل نیز ساخت این نوع تجهیزات استراتژیک بندری در حال نهایی شدن با سازندگان ایرانی است. در دولت سیزدهم حدود ۱۲۰‌‌‌هزار میلیارد  در تامین تجهیزات سرمایه‌‌‌گذاری شده که با این اقدام ظرفیت بنادر کشور از ۲۷۰ به ۲۹۰ میلیون تن افزایش یافته است.

وی درباره علت تعلل در نهایی شدن قرارداد با هند در بندر چابهار که از شهریورماه به طول انجامیده، توضیح داد: از شهریور ماه برای وزیر بنادر و کشتیرانی هند دعوت‌نامه ارسال کردیم، اما در هند کنفرانس چابهار برگزار شد و هندی‌‌‌‌ها قصد داشتند که این قرارداد در هند منعقد شود اما تاکید ما امضای قرارداد در چابهار است به همین دلیل تاخیراتی داشتیم.

البته موارد زیادی از قرارداد تغییر و اصلاح شده‌‌‌‌ است و محدود به یک یا دو بند نیست و این تغییرات هم با هماهنگی معاونت حقوقی رئیس جمهوری اصلاح شده‌‌‌‌ است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه به‌‌‌‌تازگی دعوت‌نامه جدیدی برای حضور وزیر کشتیرانی هند ارسال شده است، گفت: اصرار ما این است که حتما وزیر کشتیرانی هند در امضای قرارداد حضور داشته باشد و این قرارداد با حضور دو وزیر انجام شود. ارتباط ایران و هند دیرینه و تاریخی است و هم ایران کشور قدرتمند منطقه و هند هم کشور بزرگ و پرجمعیت منطقه محسوب می‌شود و ارتباط وزرا بین دو کشور بسیار عمیق است بنابراین این مراسم تنها یک مراسم امضای قرارداد نیست و می‌‌‌تواند عاملی برای افزایش ارتباطات بعدی بین کشورها باشد و هر زمانی که وزیر کشتیرانی هند دعوت ایران را بپذیرد قرارداد منعقد می‌شود./دنیای اقتصاد

ارسال نظرات
موضوعات روز