يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۴
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی
اگر فقط اندکی تغییر در روند نگرشی خود ایجاد کنیم با تمام محدودیت های موجود نه تنهامی توانیم به آرمانهای سند چشم انداز توسعه ای کشور دست یابیم، بلکه قادر خواهیم بود در اقتصاد نیزنظیر بخش های فناوری و امنیتی به دستاوردههای بزرگی نائل آییم .
کد خبر: ۸۹۵۲

تیتر20 - ما ایرانی ها عادت ویژه ومنحصر به فردی داریم  .برنامه های بلند مدت ،میان مدت و کوتاه مدت را با کمترین نقصی تدوین می کنیم اما همین که به اجرا می رسد افراد دیگری می شویم.
دردهای اقتصاد را به خوبی آنالیز می کنیم و دلایل عقب افتادگی از افق سند چشم انداز را می دانیم،اما برای درمان آن دست به کار نمی شویم وآستین همت خود را بالا نمی زنیم.
همه کارشناسان به غیر کارا بودن نحوه فعلی پرداخت یارانه به اقشار مختلف مردم متفق القولند، اما یکی دو سال وقتمان را صرف حذف شدن و یا نشدن دهک ها می کنیم، غافل از آنکه اگر حدود ۴۶ هزار میلیارد تومانی که در قالب یارانه های نقدی در اختیار مردم قرار می دهیم را به سوی تولید روانه کنیم نه تنها اقتصاد را به رونق می رسانیم و مانع خروج ارز برای کالاهای وارداتی می شویم، بلکه در انتها با کاهش تورم و رونق اشتغال همان مصرف کنندهای که یارانه می گیرد را راضی تر خواهیم کرد.
 تولیدکننده را از هزار توی دست اندازها عبور می دهیم، اما آنها به هر طریقی که شده واحدهایی را احداث می کنند، ولی برای مقدار جزیی سرمایه در گردش آنقدر او را در پیچ وخمهای اداری و بوروکراسی و ایرادهای بنی اسرائیلی گرفتار می کنیم که یاعطایش را به لقایش می بخشد و یا محروم از سرمایه در گردشی، کشور را رکورددار واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل می کند.
 در سالهای مختلف از سوی مقام معظم رهبری نام گذاری های حکیمانه ای صورت می گیرد و به عبارتی نقشه راههای مطلوبی پیش رویمان قرار داده می شود، اما متاسفانه به جای توجه به اهمیت موضوعی نامگذاری ها توجه ها معطوف به برگزاری همایش های نمایشی و نصب پلاکارد و بیلبوردهای کم اثر می شود و به راحتی فرصت ها را یکی پس از دیگری از کف می دهیم. 
حلقه واسطه و دلال را مورد نکوهش قرار می دهیم، اما راه را برای اقتصاد دلالی هموار می سازیم، بخشی که نه مالیات می دهد و نه بیمه، نه نیاز به تسهیلات دارد و نه نظارتی بر روی آن می شود، جالب است که نوک تیز پیکان اتهام را روانه تولید کنندگان شناسنامه داری می کنیم که به دنبال ایجاد ارزش افزوده، اشتغالزایی و ارزآوری در کشور هستند، اما باز هم خود را از تک و تای نمی اندازیم و شعار حمایت از تولید ملی سر می دهیم. 
در آستانه سی وهشتمین بهار انقلاب در اوج قدرت قرار می گیریم. اما به جای آنکه به خود ببالیم که از پس توفانهای متعدد سیاسی و بین المللی و حوادث با عزت عبور کرده ایم، خود را غرق در بازی های سیاسی و کشمکش های تحلیل بر می کنیم تا نتوانیم از داشته هایمان بهره لازم راببریم. بپذیریم ما  ایرانی ها انسان های خاصی هستیم که اگر فقط اندکی تغییر در روند نگرشی خود ایجاد کنیم با تمام محدودیت های موجود نه تنهامی توانیم به آرمانهای سند چشم انداز توسعه ای کشور دست یابیم، بلکه قادر خواهیم بود در اقتصاد نیزنظیر بخش های  فناوری و امنیتی به دستاوردههای بزرگی نائل آییم ./ماهنامه نبض اقتصاد

دکتر مهدی کریمی تفرشی
ارسال نظرات
موضوعات روز