پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
چرا برخی خریداران مسکن در پایتخت، مدت کوتاهی بعد از انجام معامله، در حالی که خود را برنده بازار به لحاظ توافق قیمتی و بهای پرداختی به فروشنده میدانند اما بهخاطر آنچه خریدهاند، پشیمان هستند؟!
کد خبر: ۳۴۲۹۹
تیتر20 - پاسخ این پرسش در غالب موارد و بر اساس تحقیق میدانی از این گروه خریداران، در یک موضوع مشترک خلاصه میشود و آن، «فریب خوردن از اسم محله» است. نارضایتی –احساس پشیمانی- از معاملات خرید مسکن به این شکل، عمدتا برای خریداران دارای سابقه مالکیت قبلی یا همان کسانی که با این نوع معامله ملکی، محل سکونت را به اصطلاح، تبدیل بهاحسن میکنند، رخ میدهد. این مورد برای خانه اولیها خیلی به ندرت اتفاق میافتد. اما ماجرای اسامی فریبنده در بازار مسکن تهران که باعث پشیمانی سریع خریداران مسکن میشود چیست؟
جستوجوگران در بازار خرید آپارتمان، در گام اول دست به انتخاب محله میزنند و بعد از آن است که برای مشاهده فایلها و اطلاع از قیمتهای پیشنهادی، گامهای بعدی را برمی دارند. نقطه فریب اسامی برخی محلهها در شهر تهران –محلههایی با پهناوری قابلتوجه، معابر فراوان و تراکم واحد مسکونی بالا نسبت به محلههای غیرمشهور شهر- زمانی شکل میگیرد که متقاضی خرید، همه قسمتهای جغرافیایی محل مدنظر خود را «دارای وضعیت یکسان» تصور میکند. منظور از وضعیت محله، مجموعهای از شرایط سکونتی شامل دسترسیها، سطح خدمات شهری، عرض معبر منتهی به ساختمان، تراکم خودروهای پارک شده در خیابان، فاصله از مراکز تجمع و شلوغی همچون مدرسه، سن ساختمانهای مسکونی مجاور، شدت ساخت و سازهای مجاور و میزان تردد خودرو در خیابانهای اطراف است. محلهای در تهران وجود ندارد که قسمتهای مختلف آن، وضعیت یکسان با یکدیگر داشته باشد! اما آنچه باعث فریب خوردن از اسم محله و در نتیجه «نگاه یکسان متقاضیان خرید خانه به قسمتهای آن محله» میشود، در اکثر موارد، «نزدیکی قیمتهای پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی در نقاط مختلف آن محله» است. فاصله خیلی اندک سطح قیمت آپارتمانها در خیابانهایی که متقاضیان خرید خانه در یک محله، جستوجو میکنند باعث این تصور اشتباه میشود. این خطای تشخیص و پشیمانی (نارضایتی)، در مناطق گرانقیمت شهر، بیش از سایر مناطق رخ میدهد.
یکی از نتایج تحقیقات میدانی در اینباره نشان میدهد: محله سعادتآباد تهران در منطقه ۲ که در گروه محلههای گرانقیمت طبقهبندی میشود، به لحاظ «وضعیت قسمتهای محلهای»، با فراز و نشیب قابلتوجهی روبهرو است به این معنا که این محله از پایتخت را میتوان به حداقل ۴ قسمت جغرافیایی تقسیمبندی کرد به گونهای که موقعیت سکونتی و میزان راحتی ساکنان در هر یک از قسمتها با دیگری، تفاوت قابلتوجهی دارد. اما در نگاه اول به این محله، غالب افراد تصور میکنند هر نقطه از آن شبیه نقطه دیگر است و تفاوت چندانی با هم ندارند. در همین محله، قیمت زمین در قسمت مرغوب حدود ۴۰درصد گرانتر از قسمت نامرغوب است./اقتصاد آنلاین