پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
حسین مدرسیفر گفت: کالای برند در جذب مشتری تاثیر گذار خواهند بود. همانطور که حضور در فروشگاههای زنجیرهای مزایایی متعددی برای تولید کننده دارد، حضور کالای شناخته شده با کیفیت نیز دستاوردی همچون جلب اعتماد مصرفکننده و در نتیجه اقبال بیشتر برای خرید از فروشگاههای زنجیرهای را به دنبال دارد.
کد خبر: ۵۱۶۱۶
تیتر20 - در حال حاضر فروشگاههای زنجیرهای در کشور جایگاه ویژهای برای عرضه محصولات پیدا کردهاند، حال برای آگاهی از وضعیت آنها در نظام توزیع و نقشی که به صورت متقابل برای عرضه کالاهای برند و غیربرند دارد را با حسین مدرسیفر عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری فروشگاههای زنجیرهای در میان گذاشتیم. جزئیات را در گفتگوی زیر بخوانید؛
در حال حاضر سهم فروشگاههای زنجیرهای در نظام توزیع چقدر است؟
براساس قانون برنامه ششم توسعه سهم فروشگاههای زنجیرهای از کل خردهفروشی کشور تا پایان سال 1399 میبایست به 20 درصد میرسید، اما آمارها حکایت از تحقق تنها 12درصد از آن برنامه را دارد، یعنی هم اکنون حدود 50 درصد از برنامه ششم توسعه عقب ماندهایم. این درحالی است که تحقق این مهم آثار و برکات فراوانی در زمینههای مختلف و بویژه توسعه عدالت اجتماعی در مناطق محروم و مرزی بههمراه خواهد داشت. کما این که با همین وضعیت نیز فروشگاههای زنجیرهای توانستهاند در مناطق دورافتاده، محروم و دور از دسترس نیز خدمات شایان توجهی داشته باشند. هم اکنون همان کالاها و خدماتی که توسط فروشگاههای زنجیرهای در مرکز و کلانشهرها ارائه می شود در دوردست ترین و محروم ترین نقاط کشور با کیفیت و قیمت مشابه ارائه میشود.
آیا فروشگاههای زنجیرهای در معرفی کالاهای غیر برند موثر هستند؟
در رقابت بین تولیدکنندگان، فعالینی که به تازگی با تسلط به علم روز دنیا و با بهرهگیری از تکنولوژیهای نوین و ماشینآلات پیشرفته در عرضه تولید محصولاتی جدید و با کیفیت ارائه میکنند، بهترین راه حضور در بازار مصرف و دیده شدن در بین مصرفکنندگان را عرضه محصولات در فروشگاههای زنجیرهای میدانند که این امر نیز یکی از مزایای وجود فروشگاههای زنجیرهای است. اما از این نکته نباید غافل شد که برند های تازه وارد به عرصه رقابت با برندهای ناشناخته و کالاهای غیر برند مقولات متفاوتی هستند و فروشگاههای زنجیرهای که به واسطه سرمایهگذاریهای کلان و هدفمند در نتیجه سالها حضور به دنبال کسب اعتبار داخلی و بین المللی هستند، اعتبار ، حیثیت و وجههای که کسب شده را با عرضه کالای بی کیفیت به خطر نمیاندازند.
کالاهای برند چقدر در جذب مشتری برای فروشگاههای زنجیرهای موثر هستند؟
در اینجا هم بهتر است بگوییم شناخته شده، بله قطعا در جذب مشتری تاثیرگذار خواهند بود. همانطور که حضور در فروشگاههای زنجیرهای مزایایی متعددی برای تولید کننده دارد، حضور کالای شناخته شده با کیفیت نیز دستاوردی همچون جلب اعتماد مصرفکننده و در نتیجه اقبال بیشتر برای خرید از فروشگاههای زنجیرهای را به دنبال دارد. بنابراین حضور کالای شناختهشده که امتحان خود را پس داده است در قفسههای فروشگاههای زنجیرهای هم برای تولیدکننده، هم برای مصرف کننده و هم برای فروشگاههای زنجیرهای مفیدِ فایده خواهد بود.
چه مشکلاتی بر سر راه سرمایه گذاران برای ایجاد فروشگاههای زنجیرهای وجود دارد؟
قوانین نیمهشفاف و بعضا ابهام آوری که متعلق به زمانی است که فروشگاه زنجیرهای و حتی زمینهای برای وجود این نوع فعالیت در کشور وجود نداشته به رشته تحریر در آمده ، فعالان این عرصه را مجبور به تطبیق فعالیت خود با قوانین سازگار با صنوف سنتی کرده است که این خود مانعی بزرگ سر راه نوین سازی نظام توزیع در کشور است. از سویی دیگر عدم ارائه الگو و چشم انداز و عدم حمایت بخش دولتی به صورت کامل و شفاف و مقاومت در مقابل نوینسازی و شفافیت در عملکرد از سوی بخشی از صنوف سنتی سنگ بزرگ دیگری برای علاقه مندان برای سرمایه گذاری در حوزه فروشگاههای زنجیرهای است و این در حالی است که فروشگاههای زنجیرهای در زمینه های مختلف کارآمدی و تاثیر مثبت خود را اثبات نموده و دست کم در زمینه توزیع کالاهای اساسی و تنظیم بازار و کنترل تورم و گرانی یاریگر دولت بودهاند ، عدم همکاری نهادهای مرتبط و وجود مشکلات و موانع مختلف در مسیر توسعه شعب در شهرستانها، اظهار نظرهای غیرکارشناسی و مبتنی بر حدس و گمان که قطعا منجر به خدشهدار شدن اعتماد عمومی میشود و نهایتا شناخت ناکافی از کارکردهای فروشگاههای زنجیرهای از جمله موانعی است که موجب کند شدن و حتی توقف برنامههای توسعه میشود.
آیا فروشگاه های زنجیره برای استقرار سیستم های مالیات بر مصرف می توانند ابزار مناسبی باشند؟
نکته اول نفس شفافیت کامل و قابل رصد بودن فعالیت این نوع فروشگاهها خصوصا در پرداخت حقوق دولتی اعم از مالیات و پرداختهای مرتبط با سازمان بیمه تامین اجتماعی در فروشگاههای زنجیرهای است. عملکرد فروشگاههای زنجیرهای به دلیل وجود سیستم متمرکز فروش و ... با دقت و جزییات بسیار بالا توسط نهادهای نظارتی و بویژه سازمان امور مالیاتی قابل رصد و پیگیری است بنابراین به جرات می توان گفت اعضای اتحادیه کشوری فروشگاههای زنجیرهای از پیشگامان شفافیت در عملکرد در کشور و پرداخت تمامی حقوق دولتی هستند. علی ای حال فارغ از بحث مالیات بر مصرف، آنچه کاملا مشخص و موید است شفافیت و قابل رصد و پیگیری بودن سیستم پرداخت مکانیزه و متمرکز در فروشگاههای زنجیرهای است که با انعطاف پذیری امکان اجرای دقیق کلیه بخشنامنه های دولتی و ... را در خود دارد.