جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۲
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
به رغم توسعه کمی میادین میوه و تره بار در سطح شهر، اما به توسعه کیفی محصولات عرضه شده توجه نشده است و باعث شده اغلب شهروندان، گزینه خرید مایحتاج ازغرفه‌های میادین میوه و تره بار را به رغم پایین بودن کیفیت به ناچار بخاطر قیمت مناسب‌تر نسبت به مغازه‌های سطح شهر انتخاب کنند.
کد خبر: ۷۰۱۹۲

تیتر20 - از اواسط دهه 70 شهرداری تهران سوله هایی به جهت عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و با قیمت مناسب برای شهروندان احداث کرد . در طی این سال ها استقبال زیادی از مراکز فروش میوه و تره بار در شهر تهران شد اما با گذشت زمان عملکرد میادین میوه و تره بار تا حدود زیادی از فلسفه اصلی خود فاصله گرفت . 


در واقع سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران بر اساس ماده واحده مصوبه شهرداری تهران با رویکرد کوتاه کردن نظام واسطه گری ایجاد شد وقرار بود محصولات باکیفیت را با قیمت مناسب  وبی واسطه در دسترس عموم قرار دهد.


در حال حاضر ۲۵۳ میدان میوه و تره بار در مناطق ۲۲ گانه تهران در حال فعالیت هستند. این مراکز ابتدا فقط برای عرضه صیفی جات و سبزیجات و میوه های فصل شکل گرفت اما در ادامه گسترش یافت و غرفه های لبنیات ، گوشت سفید و قرمز و...هم اضافه شد و اکنون تمامی این اقلام با قیمتی به نسبت کمتر از مغازه های سطح شهر عرضه می شود .

 
به رغم توسعه کمی میادین میوه و تره بار در سطح شهر اما به توسعه کیفی محصولات عرضه شده توجه نشده است و باعث شده اغلب شهروندان، گزینه خرید مایحتاج ازغرفه های میادین میوه و تره بار را به رغم پایین بودن کیفیت به ناچار بخاطر قیمت مناسب تر نسبت به مغازه های سطح شهر انتخاب کنند.


در مغازه های سطح شهر و هایپر مارکت ها میوه های با کیفیت و اصطلاحا درجه یک به صورت کیلویی و یا در بسته بندی های شکیل و به اصطلاح لوکس با قیمت های نجومی دیده می شود ، اما  با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و عدم کفایت حقوق و دستمزد های شهروندان و در کنار هزینه های سرسام آور زندگی در کلانشهرها ، اکثر افراد توان اقتصادی خرید میوه و صیفی جات با قیمت بالا تر را از مغازه های سطح شهر ندارند. 


هرچند تهیه و عرضه محصولات با کیفیت و بدون واسطه در فلسفه راه اندازی میادین میوه وتره بار وجود دارد اما  به مرور به دلیل نبود نظارت های کافی و خطای انسانی، محصولات مرغوب آنطور که باید و شاید برای فروش در سطح غرفه ها عرضه نمی شود ، بنابر این با توجه به اهمیت این موضوع و مسئولیتی که شهرداری تهران و سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در برابر مردم دارند آیا وقت آن نرسیده است که دستگاه های مسئول علاوه بر افزایش احداث این مراکز در سطح شهر به فکر افزایش کیفیت و رضایت مندی بیشتر شهروندان باشند؟


از طرفی دیگر اغلب مغازه های میوه و سبزی فروشی درمناطق مختلف تهران به علت افزایش هزینه ها و همچنین کوچک شدن سبد خانوار ادامه فعالیت برایشان سخت شده است.
یکی از مهم ترین مشکلات این صنف افزایش سرسام آورهزینه اجاره بها در تهران است.


اجاره های سرسام آور مغازه ها نسبت به غرفه های میادین میوه و تره بار باعث می شود تا مغازه داران اجناسی با قیمت های بالاتر را عرضه کنند که علت آن هم تامین هزینه ها است.


همچنین مالیات نیز گریبانگیر اهالی این صنف شده است به طوریکه در حال حاضر از میوه فروشان سطح شهر ۱۴ درصد مالیات اخذ می‌شود و این در حالی است که غرفه های میادین و بازارهای تره بار مرتبط با شهرداری یک درصد مالیات می‌پردازند.


هزینه حامل های انرژی برای مغازه دارها با توجه به بازدهی و سود فروش از محصولات بسیار بالاست .


حال این پرسش مطرح می شود که با توجه به ویژگی های فعالیت غرفه های میوه و تره بار در میادین نسبت به مغازه های سطح شهر، چرا محصولات درجه یک با قیمت مناسب در میادین میوه و تره بار به راحتی در دسترس عموم قرار نمی گیرد؟ 


البته درزمان هایی از سال مانند شب عید و شب یلدا و... نظارت شهرداری تهران بر عرضه محصولات صیفی و سبزیجات در میادین میوه و تره بار سطح شهر به اوج خود می رسد تا میوه ها و مایحتاج با کیفیت بهتر و قیمت مناسب تری به دست شهروندان برسد اما در دیگر مواقع سال به نظر می رسد این نظارت ها کمرنگ تر است؟


این روند، مردمی را که اغلب نمی توانند از خرده فروشی های سطح شهر به علت قیمت بالا میوه وسبزی بخرند و نیازمند تامین مایحتاج مورد نیاز خود هستند را با دشواری مواجه کرده است.


به هر روی ایجاد مراکز عرضه در شهر تهران و کلان شهرهای دیگر نشان از توجه به برنامه ریزی شهری در زنجیره تامین و توجه به برخورداری اقشار مختلف مردم از محصولات باکیفیت وقیمت مناسب دارد اما با گذشت زمان گویا افزایش کیفیت، ارایه خدمات و محصولات به باد فراموشی سپرده شده است.

ارسال نظرات
موضوعات روز