پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
دارایی نامشهودی که در نتیجه اکتساب یک شرکت توسط شرکت دیگر به قیمتی بیشتر از ارزش واقعی ایجادشده، سرقفلـی گفته میشود.
کد خبر: ۱۰۴۹۷
تیتر 20 - ارزش برند شرکت، مشتریان وفادار زیاد، روابط خوب با مشتریان، روابط خوب با کارکنان و هر نوع اختراع، حق کپیرایت یا تکنولوژی اختصاصی، نشاندهنده سرقفلی است. سرقفلی بهعنوان دارایی نامشهود در نظر گرفته میشود زیرا یک دارایی فیزیکی مثل ساختمان یا تجهیزات نیست. حساب سرقفلـی در ترازنامه، در بخش داراییهای شرکت، منعکس میشود.
توضیحاتی در مورد سرقفلی
ارزش سرقفلی معمولاً در تغییر مالکیت شرکتها به وجود میآیند، به عبارتی زمانی که یک شرکت توسط شرکت دیگر خریداری میشود، شناسایی و ارزشگذاری میشود. مبلغی که شرکت خریدار بابت اکتساب شرکت هدف پرداخت میکند بر اساس ارزش دفتری شرکت حساب میشود اما مبلغ پرداختشده معمولاً بسیار بیشتر از ارزش دفتری و دربردارنده ارزش سرقفلـی نیز خواهد بود. اگر شرکت خریدار، میزانی کمتر از ارزش دفتری شرکت هدف برای اکتساب آن پرداخت کند، در این صورت "سرقفلی منفی” رخ داده است و این معامله در شرایطی غیرعادی و بنا به دلایلی خاص اتفاق افتاده است.
ارزش گذاری سرقفلی کار دشواری است امّا وقتی سرقفلـی شناسایی شود، شرکت را ارزشمندتر میکند. بهطور مثال، شرکتی مثل کوکاکولا که مدّتهاست در عرصه تولید نوشیدنی فعالیت میکند و محصولاتی تولید میکند که همواره با استقبال مصرفکنندگان روبهرو میشود، سرقفلـی های زیادی دارد. اما شرکت رقیب کوکاکولا که یک شرکت کوچک و منطقهای است و کمتر از پنج سال از تأسیس آن میگذرد، مشتریان محدود دارد، در ساخت نوشابههایی با طعمهای عجیبوغریب تخصص ندارد و بهتازگی متهم شده که از آبهای آلوده برای تهیه نوشیدنیهای خود استفاده میکند. این شرکت سرقفلـی های بسیار کمتر، یا حتّی سرقفلی های منفی، خواهد داشت.
از آنجاکه اجزای تشکیلدهنده سرقفلـی ملموس و فیزیکی نیستند و بهصورت ذهنی و بر اساس قضاوتهای فردی ارزش گذاری میشوند، این ریسک وجود دارد که هنگام خریداری یک شرکت توسط شرکتی دیگر، ارزش سرقفلـی بیشتر از اندازه واقعی ارزش گذاری شود. این ارزش گذاری نادرست و اضافه برای سهامداران شرکت خریدار خبر بدی خواهد بود، چرا که آنها بهزودی اثر این ارزش گذاری اشتباه را در قیمت سهامشان میبینند که با کاهش همراه خواهد بود./تابناک