شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 23
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شواری اسلامی:
حجه‌السلام سید جواد حسینی کیا متولد 1351 است او در دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم سنقر کلیایی راهی بهارستان شد و به عنوان عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس نگاهی ویژه به صنعت خودرو دارد.
کد خبر: ۱۴۳۸۲
پراید جایگاه ویژه‌ای در بین مردم دارد

تیتر 20 - حجه‌السلام سید جواد حسینی کیا متولد 1351 است او در دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم سنقر کلیایی راهی بهارستان شد و به عنوان عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس نگاهی ویژه به صنعت خودرو دارد.
 
به عنوان مثال ایشان در اظهار صریحی به تاریخ 23 آبان ماه 95 می‌گوید که: «تولیدات داخلی به مراتب بهتر از قطعات چینی بی‌کیفیت است، با واردات قطعات بی‌کیفیت خودرو هزینه‌های مردم برای تعمیرات افزایش خواهد یافت»
 
حال پراید نمادی است از یک خودروی کاملاً داخلی، با تیراژ تولیدی 6 میلیون دستگاه, سهمی معادل یک سوم کل خودروهای ایران را به خود اختصاص داده است. رزق و روزی بخش عمده‌ای که در صنایع پایین دستی و بالا دستی خودرو فعالیت می‌کنند وابسته به پراید است.
 
فراگیری این خودرو به قدری بالاست که هرگونه تصمیم شتاب‌زده‌ای در مورد عدم تولیداش, می‌تواند لطمات بسیاری را برای بخشی از مردم به همراه بیاورد.
 
دغدغه این روزهای مهندس جمالی مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا هم تاکید بر همین مضمون است جایی که او گفت: «با توجه به اینکه پراید تامین بخشی از اشتغال کشور و درآمد قشر کم درآمد جامعه را برعهده دارد، نگرانیم که با خارج شدن این خودرو از چرخه تولید، این خانوارها با مشکل روبرو شوند»  
 
این سخن بسیار منطقی که عده‌ای زیرکانه تعبیری دیگر برای آن ساختند و گفتند: «پراید مطلوب فقراست» دست به دست چرخید تا به حجه‌السلام سید جواد حسینی کیا رسید.
 
ایشان هم که در نگاه نخست و به درستی تعبیر مجهول الهویه «پراید مطلوب فقراست» را ناصواب تشخیص دادند و گفتند که «به کار بردن چنین ادبیاتی از سوی مدیرعامل سایپا درست نیست» اما زمانی که پرده از اصل سخن مدیر عامل برداشته شد گفتند که آن خبرنگار دچار بد فهمی شده بود!  
 
ایشان گفتند نظر من این بود که ادبیات بحث را عوض کنیم و بگوییم «پراید یک خودروی همگانی است» واقعیت این است که امروزه استفاده از پراید فقط محدود به قشر یا طبقه خاصی نیست شما اگر دقت کنید می‌بینید که امروزه خیلی از کسانی که خودروهای گران قیمت سوار می‌شوند.
 
از پراید به عنوان خودروی دم دستی و خودروی کار و خودروی دوم استفاده می‌کنند این افراد هم برای خود دلایل زیادی دارند مثلا می‌گویند هزینه تعمیرات ان کم است یا جای پارک کمتری لازم دارد یا برای استفاده داخل شهر خودروی کم مصرف و خوبی است.  
 
بخواهیم یا نخواهیم داستان «پراید» این روزها داغ است و اظهار نظرهای متفاوتی پیرامون این خودرو صورت می‌گیرد. ما نیز بر آن شدیم تا در یک گفتگویی کوتاه نظر حجه‌السلام سید جواد حسینی کیا را به عنوان یک نماینده مجلس و فردی تاثیرگذار در کمیسیون صنایع و معادن مجلس بدانیم؛ این گونه بپرسیدم که سهم «پراید» در اقتصاد و معیشت مردم چیست؟
 
حسینی کیا گفتند: «به دلیل استفاده همگانی مردم از این خودرو, پراید جایگاه ویژه‌ای در بین مردم دارد، هم از نظر هزینه‌های تمام شده و هم از نظر خدمات پس از فروش، اما نکته مهم این است که ما نباید به همین مقدار بسنده بکنیم. ما باید دنبال این باشیم که هم هزینه‌های تمام شده را کاهش دهیم برای این کار هم باید دولت حمایت ویژه‌ای بکند و هم خودروسازی باید نگاه صادراتی داشته باشد» ایشان در توضیح بیشتر حمایت‌های دولت گفتند که به عنوان مثال در بحث پرداخت ارزش افزوده ما مشاهده می‌کنیم که خودروسازان چندبار ارزش افزوده پرداخت می‌کنند و همین عاملی می‌شود که هزینه تمام شده خودرو بالا برود.  
 
از حسینی کیا پرسیدم که فرض کنید همین امروز مسئولان صنعتی کشور به یکباره تصمیم بگیرند که تولید این خودرو همگانی را متوقف کنند؟ به نظر شما آیا چنین تصمیمی به سود اقشار کم درآمد است یا به زیان آنها؟ ایشان گفتند که «برای این سوال باید دو نوع پاسخ داشت. پاسخ اول این است که ما نباید در پراید متوقف بمانیم. باید به آینده و کیفیت بالاتر هم فکر کنیم. اما در عین حال نباید از این نکته هم غافل باشیم که امروزه برای پراید زیر ساخت‌های زیادی به وجود آمده است. باید با یک تدبیری کار کرد که این زیرساخت‌ها برای تولید خودروی بعدی هم به کار آید.»
 
عضو هئیت ریسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید داشت که نباید با تصمیم‌های غیرکارشناسانه و یکباره زندگی مردم را تحت تاثیر قرار دهیم. پیشنهادم به مسئولان سایپا این است که به مردم بگویند که برنامه‌هایشان برای 5 سال آینده چیست؟ و سعی کنند که خودروهای جایگزینی برای پراید در همین محدوده قیمتی پیدا کنند. البته دولت هم باید سعی کند با اعطای تسهیلات ارزان قیمت به اقشار کم درآمد قدرت خرید آنها را تقویت نماید که با حذف پراید این افراد آسیب جدی نبینند./سایپانیوز
ارسال نظرات
موضوعات روز