شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷
تیتر 20 رویکرد های بانکداری مدرن در بانک سپه را بررسی می کند؛
گرچه فعالیت های موثری البته بیشتر از سوی بانک های خصوصی کشور در راستای تحقق بانکداری مدرن صورت گرفته اما هنوز هم صنعت بانکداری در ایران نتوانسته بندناف خود را از بانکداری سنتی به طور کامل جدا کند. نمونه بارز این ادعا نیز بانک سپه به عنوان نخستین بانک ایرانی است
کد خبر: ۲۹۰۰۷
بانک سپه

تیتر 20- بانکداری مدرن و ارائه خدمات متنوع مالی بر بستر اینترنت و ورود به دروازه های بانکداری دیجیتال ، امروزه دیگر جزو بدیهیات مسلم در صنعت بانکداری است.

 پیشرفت بانکداری مدرن امروز به جایی رسیده که متخصصان و کارشناسان امر حتی  عبور از بانکداری الکترونیک و حرکت به سمت بانکداری دیجیتال سخن گفته و حتی سخن از پایان عمر شعب فیزیکی بانک ها در آینده نزدیک است.

شتاب روز افزون بانکداری دیجیتال و اقبال مشتریان به بهره گیری از خدمات مالی به صورت غیرحضوری به سرعت در حال گسترش است تا جایی که بر اساس آمارها در حال حاضر در کشور در برخی بانک ها آمار عملیات بانکی خارج از شعب به بیش از 85 درصد رسیده است و این حکایت از ظرفیت ابزارهای نوین مالی در رشد و توسعه صنعت بانکداری دارد. 

همچنان آمارهای جهانی نیز گویای این واقعیت است که بانکداری در ایران با مدل بانکداری شعبه محور برای رسیدن به استانداردهای جهانی، افزایش سودآوری و پیوستن به پارادایم بانکداری دیجیتال باید با تغییر رویکرد جدی و اساسی نسبت به گذشته از بانکداری شعبه محور به سمت ارائه خدمات غیرحضوری بر بستر اینترنت روی آورد.

اما همه اینها در حالی است که گرچه فعالیت های موثری البته بیشتر از سوی بانکهای خصوصی کشور در راستای تحقق این مهم صورت گرفته اما هنوز هم بانکداری در ایران نتوانسته بندناف خود را از بانکداری سنتی به طور کامل جدا کند. 

نمونه بارز این ادعا نیز بانک سپه به عنوان نخستین بانک ایرانی است. شتاب روز افزون گسترش خدمات متنوع بانکداری دیجیتال با کمترین سرعت ممکن در این بانک به تحقق پیوسته و گرچه اقدامات خوبی به فراخور شرایط نیز صورت پذیرفته اما باید گفت وضعیت بانک سپه به عنوان نخستین بانک ایرانی در این حوزه تا کنون شتاب مناسبی نداشته است.

گزارش های منتشر شده منابع رسمی این ادعا را با قاطعیت تایید می کند. از جمله در آخرین گزارش شاپرک مربوط به دوره خرداد 97، در خصوص سهم هر یک از بانكهای پذيرنده از كل تعداد تراكنشها در هر يك از ابزارهاي پذيرش نشان می دهد که سهم بانک سپه در شاخص کارتخوان فروشگاهی  5.98 درصد، در ابزار پذیرش اینترنتی کمتر از 1 درصد (0.16درصد) و در شاخص ابزار پذیرش موبایلی نیز کمتر از نیم درصد  (یعنی دقیقا  0.12 درصد) بوده است. 

همه این آمارها گویای این واقعیت است که بانک سپه با توجه به قدمت خود و فرصت های مناسب پیش رو، نتوانسته همگام با رشد روز افزون تکنولوژی خود را با معیارهای روز بانکداری مدرن تطبیق دهد.

 به کارگیری مناسب و حمایت اصولی از فین تک ها و استارتاپ های مرتبط، تغییر نگاه مدیران بانک سپه از بانکداری شعبه محور به بانکداری دیجیتال و سرمایه گذاری در ارائه خدمات و محصولات دیجیتال به مشتریان راهکارهایی است که می تواند در این شرایط موثر واقع افتد. 

چرا که اولین سودی که بانک ها از ارائه خدمات بانکداری دیجیتال می‌برند، اعتلای نام تجاری و برند بانک و توانایی پاسخگویی بهتر به خواسته‌های مشتریانش هست و هدف نهایی آن به حداکثر رساندن سود برای صاحبان و ذینفعان می‌باشد، چرا که بانکداری الکترونیکی یعنی معاملات بسیار کم هزینه در مقایسه با بانکداری سنتی و این نقش تعیین کننده ای در بازارهای رقابتی برای بانکها ایجاد می کند.

توجه به این مهم از سویی اهمیت دو چندان می یابد که این روزها بحث ادغام بانک های نظامی کشور در بانک سپه مطرح است و عنوان شده که با این اقدام، نقش قدیمی بانک سپه به عنوان تنها بانک نظامی مقتدر کشور مجددا احیا خواهد شد.

 همین امر است که تحقق بانکداری دیجیتال در بانک سپه را بیش از هر زمان دیگری ضروری می سازد. چرا که در دنیای امروز بانک مقتدر بدون مجهز بودن به فناوری های مدرن و بهره گیری اصولی و همه جانبه از ابزارهای بانکداری دیجیتال معنا و مفهومی نخواهد داشت.


ارسال نظرات
موضوعات روز