جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸
معاون حقوقی و وصول مطالبات بانک مهر اقتصاد در گفت و گو با تیتر 20 :
دستورالعمل جدید بانک مهر اقتصاد در حوزه وصول مطالبات به نام نسیم مهر به منظور مساعدت با بدهکاران بانک و همچنین تعیین تکلیف کلیه تسهیلات عقود اسلامی و وام های قرض الحسنه پرداختی به مشتریان با شعار تعامل با نگاه مهربانانه، تصمیم هوشمندانه، وصول مدبرانه تدوین و ابلاغ گردیده است.
کد خبر: ۳۱۶۴۳
در وصول مطالبات معوق باید به مشتری مداری و شرایط اقتصادی توجه ویژه داشت

تیتر20 - یکی از مشکلات نظام اقتصادی کشور ما معوقات بانکی است که باعث خروج موقت یا دائمی بخشی از منابع بانکی از چرخه عملیاتی شده و بانکها را با مشکلات فراوانی مواجه می سازد و افزایش حجم مطالبات معوق شبكه بانكی یكی ازمهم‌ ترین موضوعات مورد توجه مدیران بلندپایه اقتصاد كشور طی سال‌های اخیر بوده است.

هرچند باید به این واقعیت مهم نیز توجه داشت كه وجود مطالبات بانكی موضوعی نیست كه تنها مختص به كشور ما باشد، بلكه در نظام بانكی سایر كشورها نیز بحران‌های اقتصادی و تغییر شرایط بازار كسب و كار، بانك‌ها را در دریافت منابع خود از وام‌گیرندگان دچار مشكل ساخته است.

به هر روی مطالبات غیرجاری معضلی است که طی چند سال گذشته منابع بانک ها را به شدت منقبض کرده و امکان ارائه خدمات اعتباری توسط بانک ها به مشتریان و عوامل اقتصادی را محدود کرده است. 

بانک مهر اقتصاد در همین راستا برای دریافت مطالبات معوق خود از بدهکاران طرحی را با عنوان نسیم مهر اقتصاد کلید زده است. در خصوص نحوه اجرا و خصوصیات این طرح گفت و گویی داشته ایم با علیرضا چهره ، معاون حقوقی و وصول مطالبات بانک مهر اقتصاد، که در ادامه می خوانید: 

             - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

در ابتدا بفرمایید این طرح چه ویژگی ها و مختصاتی دارد و چه تسهیلات و شرایطی برای بدهکاران پیش بینی شده است؟

دستورالعمل جدید بانک مهر اقتصاد در حوزه وصول مطالبات به نام نسیم مهر به منظور مساعدت با بدهکاران بانک و همچنین تعیین تکلیف کلیه تسهیلات عقود اسلامی و وام های قرض الحسنه پرداختی به مشتریان با شعار "تعامل با نگاه مهربانانه، تصمیم هوشمندانه، وصول مدبرانه" تدوین و ابلاغ گردیده است.

 همانطور که از شعار تعیین شده در این طرح مشخص است، تسهیل و تسریع در فرآیند وصول مطالبات بانک با رویکرد مشتری مداری و با توجه به وضعیت خاص اقتصادی و معیشتی مردم عزیز کشورمان طراحی گردیده است. 

در تحریر دستورالعمل موصوف، حفظ منافع سهامداران و سپرده گذاران بانک مدنظر قرار گرفته شده و تسریع در چرخه منابع و مصارف به منظور حفظ قدرت پرداخت مجدد تسهیلات به جامعه هدف را به ارمغان می آورد. 

در واقع مساعدت های نهفته در دستورالعمل نسیم مهر، باعث ترغیب مشتریان به تعیین تکلیف مانده بدهی پرونده های تسهیلاتی می شود که از جمله ویژگی های مهم آن می توان به مواردی چون : موضوع بخشودگی وجه التزام های قراردادی در قبال تسویه و یا به روزرسانی اقساط، اعمال تخفیف های لازم و کسر از بدهی افراد، در اختیار قرار دادن فرصت مجدد بازپرداخت برای مشتریان برای یک دوره دیگر در قالب امهال پرونده ها، تسهیل در امر اخذ وثایق در امر امهال و .... اشاره نمود.

بانک مهر اقتصاد در گذشته نیز چنین طرحی را با عنوان مهر ماندگار اجرا کرده بود، به نظر شما نقاط ضعف طرح در گذشته چه بود؟ و آیا نواقص آن در طرح جدید برطرف شده است؟

وصول مطالبات سررسید شده، معوق و مشکوک همواره یکی از دغدغه های حاکم بر نظام بانکی کشور بوده و بانک مهر اقتصاد نیز از این امر مستثناء نمی باشد، لذا در گذشته نیز همواره طرحهای ویژه به منظور ترغیب مشتریان بدهکار جهت تسویه بدهی ایشان ابلاغ می گردید که ضعف عمده آنها تمرکز صدور مجوز از مرکز، محدودیت اختیارات و ابزارهای تشویقی امر وصول مطالبات تفویض شده به رده صف و کوتاه مدت بودن اجرای دوره های آن بود که این موارد در دستورالعمل جدید تا حدود زیادی برطرف گردیده است.

به نظر من عمده مشکل طرح اجرا شده قبلی با عنوان مهر ماندگار عبارت بود از عدم تنوع در نرخ تسهیلات امهالی، عدم انعطاف در اخذ ضمانت در تسهیلات امهالی و نیز کافی نبودن اختیارات کمیته های وصول مطالبات در ادارات امور شعب استانها که در ابتدای شروع تدوین دستورالعمل نسیم مهر ضمن بررسی و آسیب شناسی طرح های قبلی تلاش مضاعفی در جهت رفع موانع موجود در فرآیند وصول مطالبات با همیاری تخصصی ستادهای استانی صورت پذیرفت و دستورالعمل جدید حاصل ساعتها جلسه تخصصی، هم اندیشی های فنی و بررسی های کارشناسانه می باشد که بازخورد آن از سمت مشتریان و شعب استانها بسیار مطلوب بوده است.

عمده امتیازات به مشتریان بدهکار در این طرح چیست؟

همانطور که ذکر شد رعایت اصل مشتری مداری با عنایت به وضعیت حاکم  بر اقتصاد کشور در تدوین این طرح سرلوحه کار قرار گرفت و سعی شده است با ارائه راهکارهای متنوع اعم از بخشش، استمهال و یا اعطای مهلت، مشتریان بدهکار را به منظور مراجعه و تسویه دیون خود ترغیب نماید. عمده امتیازات این دستورالعمل برای مشتریان بدهکار عبارتند از  تفویض اختیارات به استانها به منظور کوتاه کردن فرآیند و روان سازی وصول مطالبات، کاهش نرخ تسهیلات امهالی، امکان بخشش وجه التزام های قراردادی در چارچوب مشخص، بازنگری و تسهیل در اخذ وثایق و اسناد تضمینی تسهیلات امهالی و در کل تسهیل و تسریع در فرآیندهای اجرایی وصول مطالبات.

پیش بینی از وصول مطالبات در پایان این طرح چیست؟

تحقق بودجه تعیین شده، ضمن احیای پرونده های راکد و سنواتی در حوزه وصول مطالبات با در نظر گرفتن شرایط مشتریان بدهکار و مساعدت حداکثری با ایشان به منظور کاهش مطالبات و مهم تر از آن جلوگیری از ورود فرآیند وصول مطالبات بانک از کانال مراجع قضایی و ثبتی با توجه به اطاله امر دادرسی از اهداف مورد انتظار در پایان اجرای این  دستورالعمل می باشد.

ارسال نظرات
موضوعات روز