جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
میوه‌فروش‌های تهرانی می‌گویند میوه‌ها و صیفی‌جات درجه دو که معمولا متقاضی خاصی نداشتند و گاهی به صورت مجانی به مشتریان داده می‌شد، حالا پرمشتری شده‌اند.
کد خبر: ۳۴۶۵۵
تیتر20 - میوه‌فروش‌های تهرانی می‌گویند میوه‌ها و صیفی‌جات درجه دو که معمولا متقاضی خاصی نداشتند و گاهی به صورت مجانی به مشتریان داده می‌شد، حالا پرمشتری شده‌اند.

کیسه میوه‌ها و سبزی‌های درجه دو که تا پیش از این تا پاسی از شب جلوی میوه‌فروشی‌های تهران بدون مشتری می‌ماند، حالا در ساعات اولیه روز نایاب می‌شود و مشتریان زیادی برای آن پیدا شده‌اند. میوه‌فروش‌های تهرانی می‌گویند میوه‌ها و صیفی‌جات درجه دو که معمولا متقاضی خاصی نداشتند و گاهی به صورت مجانی به مشتریان داده می‌شد، حالا پرمشتری شده‌اند.

 بازار میوه‌ها و سبزی‌های درجه چند این روزها حسابی پررونق شده است. آن‌گونه که میوه‌فروشی‌های سطح شهر می‌گویند: «بعد از بالا رفتن قیمت‌ها مردم برای میوه و صیفی‌جات ارزان‌قیمت سر و دست می‌شکنند و در همان ساعت‌های ابتدایی صبح محصولات درجه ٢ و ٣ تمام می‌شود. این درحالی است که همین چند ماه پیش این میوه و صیفی‌جات کیسه‌کیسه شده هیچ مشتری نداشته و روزها جلوی در مغازه‌ها باقی می‌ماند و درنهایت میوه‌فروش یا آنها را مفت و مجانی به برخی از مشتریان مستحق خود می‌داد یا اینکه دور می‌ریخت. براساس عرف رایج در میوه‌فروشی‌ها، میوه‌های لک‎دار یا له‌شده یک‌سوم قیمت میوه‌های سالم به فروش می‌رسد و از آن‌جا که قیمت میوه بالاست، بسیاری از شهروندان دنبال میوه لک‌دار می‌روند تا به نوعی میوه حداقلی به خانه ببرند!

هندوانه تنها میوه ارزان‌قیمت

اما حالا دیگر شرایط فرق کرده است. کافی است سری به میوه‌فروشی‌های سطح شهر بزنید تا ببینید به جز گوجه، خیار، سیب‌زمینی و هویج کمتر محصولی را می‌بینید که قیمتی زیر ١٠‌هزار تومان داشته باشد. قیمت میوه که در سال‌های قبل عمدتا در شب عید و برخی مناسبت‌های سال افزایش می‌یافت، در ماه‌های اخیر بدون هیچ بهانه‌ای، بیشتر و بیشتر شده است تا آن‌جا که دیگر در مغازه‌های میوه‌فروشی میوه‌ای ارزان‌تر از ٨‌ هزار تومان یافت نمی‌شود.

درحال حاضر هندوانه ارزان‌ترین میوه‌ای است که می‌توان خرید. البته اگر قیمت هر کیلو از این محصول را حدود ٣‌ هزار و ۵٠٠ تومان در نظر بگیرید، خرید یک هندوانه کوچک ۵ کیلویی دست‌کم برای شما ١٧‌ هزار و ۵٠٠ تومان آب می‌خورد. بعد از هندوانه می‌توان ملون را ارزان‌ترین میوه موجود در بازار دانست که هر کیلوی آن بسته به نوعش بین ۵ تا ٧‌ هزار تومان فروخته می‌شود.

چند کیلو میوه و سبزی می‌توان در ماه خرید

بر اساس گزارشی که مرکز آمار حدود یک هفته پیش منتشر کرده، قیمت میوه و خشکبار نسبت به مدت مشابه ‌سال گذشته ١١١‌درصد و سبزیجات (سبزی و حبوبات) ١۵٧‌درصد رشد داشته است. این رشد قیمت در شرایطی رخ داده که این دو گروه کالایی در مجموع چیزی حدود ۶,۵‌درصد از سبد هزینه خانوار را به خود اختصاص داده‌اند. در واقع اگر حداقل حقوق را چیزی حدود یک‌میلیون و ۵٠٠‌ هزار تومان در نظر بگیریم، یک خانواده معمولا چیزی حدود ٩٧‌ هزار و ۵٠٠ تومان از درآمد خود را صرف خرید میوه و سبزی می‌کند. اما با این پول واقعا چند کیلو میوه و سبزی می‌توان خرید.

درحال حاضر هر کیلو سیب قرمز در میدان میوه‌وتره‌بار حدود ٩‌ هزار تومان، پرتقال ٨‌ هزار تومان، موز ١١‌ هزار تومان، کیوی ٨ هزار تومان، گوجه‌سبز ٣٠‌ هزار تومان، خیار ۵‌ هزار تومان، سیب‌زمینی ۵‌ هزار تومان، پیاز ١١‌ هزار تومان، گوجه‌فرنگی ۵‌ هزار تومان و کاهو ۵‌ هزار تومان قیمت دارد. یک حساب‌کتاب سرانگشتی نشان می‌دهد با بودجه‌ای که مرکز آمار اعلام کرده تنها می‌توان ۵ کیلو میوه و ۵ کیلو صیفی‌جات خرید. حال اگر متوسط یک خانواده‌ای را ۴ نفر در نظر بگیریم، هر نفر در یک ماه تنها دو کیلو و ۴٠٠ گرم و روزانه چیزی حدود ٨٠ گرم میوه و صیفی‌جات مصرف می‌کند‌. جالب است بدانید یک سیب معمولی چیزی حدود ٢٠٠ گرم وزن دارد.

کاهش خرید میوه از سوی مردم

گشتی در میوه‌فروشی‌های مرکز تهران حکایت از آن داشت که میزان خرید میوه توسط مردم از میوه‌فروشی‌ها بسیار کاهش یافته و دیگر از خریدهای بالای ۵ کیلویی میوه خبری نیست. سال‌ها قبل، وفور میوه و قیمت‌های مناسب آن سبب می‌شد شهروندان به خرید سبدی یا صندوقی میوه بپردازند، تا آن‌جا که دورریز میوه در منازل شهروندان زیاد بود.

اما گفته‌های میوه‌فروشان تهرانی حاکی است که اکنون و به‌خصوص در ماه‌های اخیر، شهروندان در خرید میوه به یک تا دو کیلو قناعت می‌کنند، حتی خرید میوه‌های دانه‌ای در شماری از میوه‌فروشی‌های تهران رواج یافته و مردم عمدتا ترجیح می‌دهند در خرید میوه وسواس زیادی به خرج داده و خرید حداقلی داشته باشند. یکی از میوه‌فروشی‌های سطح شهر تهران با بیان اینکه درخواست خرید‌های نیم‌کیلویی این روزها خیلی زیاد شده است، می‌گوید: «تا پیش از این مردم وقتی می‌خواستند سیب‌زمینی و پیار بخرند، ٢ یا ٣ کیلو خرید می‌کردند، اما حالا بسیاری از مردم به اندازه نیاز ٢ یا ٣ روز خود خرید انجام می‌دهند. چه کسی در شرایط فعلی می‌تواند یکباره ۵٠‌ هزار تومان برای سیب‌زمینی و پیاز پول دهد.

سهم صفر‌درصدی کشاورزان از گرانی میوه و سبزی

«قیمت پیاز تا به دست مردم برسد، ٣ برابر می‌شود، رشد قیمت خرما از مبدا تا مقصد بیش از ۶٠‌ درصد است»، اینها تنها بخشی از عناوین خبری دیروز بود که نشان می‌داد کشاورزان از گرانی ماه‌های اخیر میوه و صیفی‌جات سهمی ندارند. به‌عنوان مثال پیازی که این روزها در میوه‌فروشی‌ها چیزی حدود ١٢‌هزار تومان فروخته می‌شود، به قیمت یک‌هزار و ۵٠٠ تومان، سیب‌ ١٠‌ هزار تومانی درجه یک را حدود ۴‌ هزار تومان و خرمای ۴٠‌ هزار تومانی را حدود ٢۵‌هزار تومان از کشاورزان می‌خرند./صبحانه
ارسال نظرات
موضوعات روز