جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷
در گفت‌وگو با مدیر امور فناوری اطلاعات بانک تشریح شد؛
مدیر امور فناوری و اطلاعات بانک صادرات ایران از محصولات جدیدی خبر داد که در آینده نزدیک سهم بانکداری الکترونیک این بانک را در بین بانک‌های بزرگ کشور ارتقا خواهد داد.
کد خبر: ۳۵۷۲۷
رویکردهای جدید بانک صادرات ایران در حوزه بانکداری الکترونیک

تیتر20 - سید جعفر صدری، مدیر امور فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران در گفت‌وگویی، رویکردهای جدید این بانک در حوزه بانکداری الکترونیک و تازه‌ترین تلاش‌ها برای تقویت زیرساخت‌های بانکداری نوین را تشریح کرد. وی حرکت در مسیر بانکداری دیجیتال، گسترش بانکداری الکترونیک شرکتی، تقویت اپلیکیشن‌های راهبردی و با تجربه مشتری بهتر از جمله «صاپ» و نسخه های جدید همراه بانک و اینترنت بانک را مورد اشاره قرار داد و ملاحظات جدید نظام بانکی در خصوص بانکداری خرد را تشریح کرد. مدیر امور فناوری و اطلاعات بانک صادرات ایران از محصولات جدیدی خبر داد که در آینده نزدیک سهم بانکداری الکترونیک این بانک را در بین بانک‌های بزرگ کشور ارتقا خواهد داد.  

نمایشگاه الکامپ امسال با شعار «آینده بهتر»، به دنبال دستاوردهای شرکت‌ها و سازمان‌های داخلی در طراحی، تولید و پشتیبانی از فناوری‌های اطلاعات است. دستاوردهای جدید بانکداری الکترونیک بانک صادرات ایران در یک سال اخیر چه بوده و رویکردهای بانک برای توسعه فناوری‌های جدید در این حوزه چیست؟

به خاطر دارم در سال‌های ابتدایی برگزاری نمایشگاه، عمدتا کار این رویداد با فروش سخت‌افزار همراه بود و به ندرت فروش و عرضه نرم‌افزاری را در آن موقع شاهد بودیم؛ اما وقتی به بیست و پنجمین دوره این نمایشگاه نگاه ‌می‌کنیم، می‌بینیم که حدود ٦٠٠ شرکت‌کننده در بخش‌های مختلف این نمایشگاه حضور دارند و جالب اینجاست که بخش‌های سخت افزاری آن خیلی پررنگ نیست. در مقابل در بخش‌هایی همچون استارت آپ‌ها، دیجیتال مارکتینگ، ارزهای دیجیتال (رمزارزها)، داده‌کاوی و هوش مصنوعی، حوزه امنیت، بلاک‌چین، اینترنت اشیاء، خدمات بیمه‌ای، واقعیت‌های مجازی، پرداخت الکترونیک و سایر حوزه‌های مرتبط حضور پررنگ‌تری دارند. این نمایشگاه با محوریت حضور جوانان با انگیزه و پرتلاش نوید بخش آینده‌ای امیدوارکننده برای ارتقای حوزه فناوری اطلاعات کشور است. 

تعبیر عام از بانکداری عمدتا حول محور بانکداری خرد می‌چرخد، واریز و برداشت و پرداخت قبوض با مدل‌های مختلف مورد استفاده همگان بوده است. با ورود بانکداری الکترونیک، آمد و شد مردم برای دریافت خدمات بانکداری به حداقل رسیده و با ورود فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌ها که از سرویس‌های بانکداری باز استفاده می‌کنند، خدمت‌دهی بانک‌ها عمدتا به سمت محصولاتی است که در اختیار مردم در هر زمان و هر مکان بوده و عملا درگاه‌های خدمات‌دهی بانک‌ها خارج از فیزیک شعب تعریف می‌شود.

اولین درگاه‌ها خودپردازها بودند. پایانه‌های فروش، بانکداری را به داخل مغازه‌ها و فروشگاه‌ها برد و بانکداری اینترنتی با ورود خود این مسیر را به داخل منازل هم کشاند. بانکداری همراه، نیز این امکان را فراهم آورده که در هر نقطه و در هر شرایطی بتوان از خدمات بانکداری استفاده کرد. در واقع مفاهیم بانکداری خرد کاملا تغییر کرده و درعین حال هزینه‌های آن نیز به طور چشمگیری کاهش یافته است. به طور مثال یک تراکنش مالی در محیط اینترنت یک‌دهم  هزینه آن در داخل شعبه است.

بانک صادرات ایران نیز با هدف هدایت خدمات به این مسیر از جمله بانک‌های پیشرو بوده است. در حوزه خودپرداز از جمله ‌بانک‌هایی است که با بیش از ٥١٠٠  خودپرداز در سراسر کشور رتبه دوم را دارد و به این بخش اهمیت ویژه داده است. از سوی دیگر بانک صادرات ایران، با داشتن ٧٠٠ هزار حسابی که به پایانه‌های فروشگاهی متصل است،  رتبه دوم گردش مبلغی را در این درگاه در بین بانک‌های بزرگ کشور دارد. طی سال‌های گذشته خدمات به صورت تمام وقت از طریق همراه بانک و اینترنت بانک به مشتریان خود بانک صادرات ایران ارائه می‌شده است، اما آنچه در این میان جای خالی‌اش بسیار احساس می‌شد، ارائه سرویس خدمات بانک به مشتریان سایر بانک‌ها بود. این اتفاق اولین بار در سال ٩٧ با تولد «صاپ» رقم خورد. هدف این بود که در اپلیکیشن «صاپ» ضمن اینکه تمامی مشتریان بانک‌های مختلف بتوانند از این درگاه خدمات بانکی اخذ نمایند، مشتریان خود بانک صادرات ایران نیز تمامی سرویس‌های مورد نیاز عمومی خود و خدمات خاصی نظیر همراه بانک، رمزساز پویا و... را از طریق یک درگاه دریافت کنند.

خدمات عمده این اپلیکیشن چیست؟ آیا سرویس‌های جدیدی نیز در راه است؟

اين سامانه اولين اپليکيشن ارائه‌دهنده خدمات کارت به کارت از مبدأ بانک صادرات ايران به ساير بانک‌ها است و تنها سامانه‌اي است که صدور آنلاين بيمه‌نامه به‌صورت مستقيم را ارائه می‌کند. عمليات فعال‌سازي سامانه به راحتي و بدون نياز به مراجعه به شعبه انجام مي‌شود و با دریافت رمز دوم کارت بانکي  از طریق همین نرم افزار، مي‌توان فعاليت‌هاي مالي را از طريق سامانه‌اي امن با کاربري آسان انجام داد.
انتقال وجه کارت به کارت از مبدأ بانک‌هاي عضو شتاب، خريد شارژ آنلاین/ بسته اينترنتي، فروش شارژ به صورت درون‌بانکی، پرداخت به حساب سازمان‌های خیریه و نیکوکاری، پرداخت قبوض، پرداخت قبض موبايل به صورت مستقيم، پرداخت قبوض سازماني، گردش حساب، امکان ثبت و نگهداری تراکنش‌هاي پرکاربرد در لیست محبوب من، رويت گزارش تراکنش‌ها و مديريت پروفايل مشتري از طريق منوي تنظيمات، مهمترین خدمات ارائه شده از طريق اپلیکیشن «صاپ» است که ویژگی‌های منحصر بفردی را گردهم آورده و در آینده نیز خدمات خرید و فروش آنلاین سهام و توسعه خدمات بیمه ای نیز به این قابلیت‌ها افزوده خواهد شد. ضمنا خدمات مناسبتی مانند دریافت فطریه در ماه مبارک رمضان نیز از دیگر خدمات ویژه این درگاه می باشد.

اقبال مشتریان به این نرم افزار تاکنون چگونه بوده است؟

خوشبختانه تاکنون استقبال خوبی از «صاپ» صورت گرفته و با گذشت مدت زمان کوتاهی از آغاز به کار آن توفیقات خوبی به دست آمده است. توسعه «صاپ» و نسخه های جدید همراه بانک و اینترنت بانک از مهمترین رویکردهای بانک صادرات ایران در زمینه توسعه بانکداری خرد است.

بانک صادرات ایران در حوزه فناوری اطلاعات چه خدمات ویژه ای به مشتریان ویژه خود ارائه می‌دهد؟

بانک صادرات ایران در زمینه بانکداری شرکتی فعالیت‌های قابل توجهی داشته است. این بانک در طول فعالیت خود همواره به شرکت‌های معظم و بزرگ، خدمات ویژه‌ای ارائه داده است. یکی از استراتژی های بانک صادرات ایران در حوزه خدمات B٢B می‌‌تواند گسترش خدمات بانکداری شرکتی باشد و امروزه بدون توجه به حوزه بانکداری الکترونیک، امکان ارائه خدمات ارزنده بانکداری شرکتی وجود ندارد. در این حوزه محصول «سپهریار» بانک صادرات ایران، در قالب بانکداری شرکتی، خدمات اختصاصی خود را به شرکت‌ها ارائه می کند. به طور مثال سرویس خاص برای شرکت‌های بیمه‌‌ای، خودرویی، دارویی، علوم پزشکی و ... ارائه می‌شود. در این میان، البته مفهوم بانکداری اختصاصی نیز برای ارائه خدمات خاص یک شرکت موضوعیت بیشتری پیدا می‌کند. 
در مسیر بهره‌گیری از «سپهریار»، گاهی به مفاهیم خاصی از خدمات اختصاصی نیز می‌رسیم که حتی در میان خدمات متداول بانکی نیز وجود ندارد و بانک صادرات ایران این پتانسیل را دارد تا بر اساس نیازهای مشتریان بزرگ خود خدمات متنوعی نیز برای آنها ارائه دهد. در این راستا فناوری اطلاعات قطعا چهره بانکداری را در آینده با تغییرات زیادی روبرو خواهد کرد چرا که شرکت‌ها دیگر با مدل‌های سنتی بانکداری امکان ارتباط و تعامل را ندارند.

بانک صادرات ایران در سال «رونق تولید» با ارائه طرح «طراوت» در پی حمایت از زنجیره تولید تا مصرف است. در حوزه بانکداری الکترونیک چگونه استفاده از این طرح را برای شرکت‌ها و اشخاص تسهیل می‌کنید؟

همانطور که اشاره شد امروزه در بانکداری، تقریبا بدون توجه به فناوری اطلاعات امکان ارائه خدمت سودمندی وجود ندارد. طرح «طراوت» که با هدف توسعه فروش اعتباری در بین واحدهای تولیدی داخلی و استفاده بیشتر از اعتبارات اسنادی ریالی بانک صادرات ایران راه‌اندازی شده، این امکان را فراهم کرده تا با یک واحد تسهیلاتی، بتوان به طور زنجیروار، منابع مورد نیاز و سرمایه در گردش چند واحد تولیدی را فراهم کرد. این طرح بزرگترین اتفاق را در نظام بانکداری کشور برای حمایت از تولید رقم خواهد زد و از این رو تدارک زیرساخت‌های بانکداری الکترونیک برای مشتریان و واحدهای تولیدی در دستور کار بانک است و همراستا با آن خدمات بانکداری شرکتی و بانکداری اختصاصی نیز توامان شرایط ویژه‌ای را برای مشتریان بانک فراهم کرده است./ روابط عمومی بانک صادرات ایران به نقل از ویژه‌نامه «نمایشگاه الکامپ» هفته‌نامه «عصر ارتباط»
ارسال نظرات
موضوعات روز