جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹
در نشست اعضای هیات مدیره انجمن قطعه سازان مطرح شد؛
سخنگوی انجمن قطعه سازان:با وجود توافق صورت گرفته همچنان بانک مرکزی از پرداخت تسهیلات طفره می رود .
کد خبر: ۳۵۸۳۰
تیتر20 - فرهاد بهنیا، عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در یک نشست خبری اعلام کرد: متاسفانه سیاستی که بانک مرکزی در پرداخت تسهیلات ارزی در پیش گرفته موجب افزایش زیان انباشته شرکتهای خودروسازی خواهد شد بنابراین از رئیس جمهوری درخواست می کنیم با دستوری ویژه، مانع از توقف صنعت خودروسازی شود.

وی با اشاره به جلسه وزیر صنعت و خودروسازان با بانک مرکزی در خصوص پرداخت تسهیلات به صورت ارزی گفت : با وجود توافق صورت گرفته همچنان بانک مرکزی از پرداخت تسهیلات طفره می رود و اخیرا نیز اعلام کرد تسهیلات را به صورت یوان و روپیه پرداخت میکند در حالی که 31 خرداد ماه زمان پرداخت این تسهیلات به اتمام رسید.

سخنگوی انجمن قطعه سازان همچنین به درخواست ارائه شده در خصوص تمدید مهلت پرداخت تسهیلات 844 میلیون یورویی به قطعه‌سازان اشاره و تاکید کرد : متاسفانه تاکنون این مهلت تمدید نشده است ضمن اینکه آخرین صحبت ها توسط بانک مرکزی و مسئولان بر این مساله تاکید داشته که خودروسازان بروند این پول را از جای دیگری تامین کنند.

بهنیا با اشاره به آخرین خودروهای در کف ، ارزش این خودروها را 7 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت : ارزش این خودروهای معادل وام ارزی است که باید پرداخت می گردید که تاکنون پرداخت نشده است و هم اکنون حجم مطالبات قطعه سازان را به 20 هزار میلیارد تومان رسانده است که 6 تا 7 هزار میلیارد تومان از این مطالبات نیز سررسید شده است.

وی گفت : در صورتی که این تسهیلات ارزی پرداخت به قطعه سازان پرداخت می گردید قیمت خودرو نیز کاهش می یافت اما متاسفانه بانک مرکزی با ایجاد موانع بسیار سخت مانع از تحقق این امرو افزایش قیمت خودرو شد.

بهنیا در ادامه با اشاره به آخرین آمار خودروهای در کف توسط وزارت صمت، به سهم هر یک از دو شرکت ایران خودرو و سایپا در آمار اعلام شده پرداخت و یاد آور شد : مطابق آماری که آخرین روز تیرماه سهم سایپا از خودروهای ناقص به 63 هزار دستگاه و الباقی از 160 هزار خودرو در کف مربوط به ایران خودرو است.

وی ضمن تاکید بر تلاش جدی دولت و بانک مرکزی در پرداخت تسهیلات 7 هزار میلیاردی به قطعه سازان گفت : اگر بانک مرکزی تسهیلات قطعه سازان را پرداخت کند به طور حتم این خودروها کامل و به دست خریداران خواهد رسید اما متأسفانه هنوز این موضوع اجرایی نشده است این در حالی است که در فاز اول پرداخت تسهیلات 11 هزار میلیاردی که حدود 3 ماه طول کشید با پرداخت 4 هزار میلیارد به خودروسازان و قطعه سازان شاهد افزایش تیراژ تولید شرکتها از روزانه 400 تا 500 دستگاه به حداکثر 2500 دستگاه در روز بودیم.

این مقام مسئول در انجمن قطعه سازان در ادامه بخش دیگری از مشکلات واحدهای تولیدی و قطعه سازی را مسائل مالیاتی عنوان کرد و افزود : امروز غلط ترین روش اخذ مالیات از بنگاههای تولیدی است و امیداوریم هیات دولت رویه اش را در خصوص اخذ مالیات از بنگاهای زیان ده را تغییر داده و تصمیم جدیدی در این زمینه اتخاذ نماید.

بهنیا در پایان با اشاره به افزایش بحران در واحدهای تولیدی و قطعه سازی با افزایش قیمت مواد اولیه و نرخ ارز ، خاطر نشان کرد : سازمان امور مالیاتی متاسفانه به شرایط کنونی واحدهای تولید توجهی ندارد و به صورت سنتی و بر اساس محاسبه در آمد ، مالیات شرکتها را دریافت می کند و این مساله موجب شده که بنگاههای زیان ده با زیان بیشتری مواجه شوند.

مازیار بیگلو ،دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران نیز در این نشست با ابراز تعجب از اینکه در سال رونق تولید بار رونق تولید را تنها بخش خصوصی بر دوش می کشد به برگزاری اولین نمایشگاه فرصت های ساخت داخل پرداخت و اظهار داشت : نمایشگاه فرصت های ساخت داخل ضمن ایجاد وفاق ملی ، فرصت بسیار خوبی برای تولیدکنندگان و قطعه سازان فراهم کرد که خوشبختانه با حضور قدرتمند زنجیره تامین هر دو شرکت خودروساز برگزار گردید و مهم ترین دست آورد آن کاهش ارزبری در صنعت قطعه سازی گردید.

بیگلو ضمن لزوم تسهیل شرایط بوجود آمده برای قطعه سازان گفت : از وزارت صنعت درخواست می شود نهضت داخلی سازی را با قدرت ادامه دهند و انجمن قطعه سازان نیز با قدرت وزارت صمت را همراهی خواهد کرد.

وی در ادامه با ابراز گلایه و ایجاد برخی دلخوری ها نسبت به حضور برخی از قطعه سازان بزرگ در نمایشگاه اخیر فرصت های ساخت داخل گفت : متاسفانه شرکتهایی که بیشترین مصرف ارزی را دارند با دهن کجی در این نمایشگاه شرکت نکردند.

وی اضافه کرد : نفاقی که بین قطعه سازان در حال رخ دادن است جای تامل دارد و به طور قطع به نفع هیچ کس نخواهد بود.
دبیر انجمن قطعه سازان تصریح کرد : امروز باید قطعه سازان دست در دست هم دهند و در این خودکفایی همکاری کنند این در حالی است که اگر خودکفایی در تولید بسیار زودتر از این آغاز می گردید هم اکنون 160 هزار خودرو ناقص در کف نداشتیم.

بیگلو تاکید کرد : از وزارت صنعت درخواست می کنیم با قدرت نهضت داخلی سازی را ادامه دهند و به طور حتم انجمن نیز در این مسیر دولت را همراهی خواهد کرد.

وی در ادامه به موضوع شایعه حضور شورای رقابت در جریان قیمت گذاری خودرو پرداخت و یاد آور شد : اگر قرار است شورای رقابت باز گردد باید با روش و فرمولی جدید وارد شود .
وی افزود : متاسفانه سرکوب قیمت توسط شورای رقابت در سالهای اخیر موجب زیان انباشته خودروسازان شده است بنابراین امیدواریم شورای رقابت وارد نشود و اگر این شورای رقایت یا هر نهاد دیگری بنا دارد وارد جریان قیمت گذاری شود با فرمول دیگری در این حوزه وارد شود.

این مقام مسئول در انجمن قطعه سازان با اشاره به طرح برخی ابهامات در خصوص تاثیر کاهش قیمت ارز بر قیمت خودروسازان گفت : ارزی که امروز ارزان می شود در بازار و سامانه سنا ارزان می شود و به هیج وجه خودروسازان و قطعه سازان مجاز به استفاده از ارز سنا نیستند و همواره باید از ارز نیمایی که امروز به 12 هزار و 500 نیز رسیده است استفاده کنند بنابراین ارزی که ارزان شده برای ما ارزان نشده بلکه برای قطعه ساز و خودروساز گران تر نیز شده است.

بیگلو همچنین با ابراز گلایه از محاسبه نرخ مواد اولیه داخلی با نرخ ارز بیان داشت : در آخرین جلسه ای که با حضور وزیر صنعت برگزار شد از وزیر درخواست شد تا نرخ فولاد ، آلومینیوم و مس و محصولات پتروشیمی به جای نرخ دلار به قیمت ریال محاسبه و به قطعه سازان عرضه شود چرا که عرضه مواد اولیه داخلی به نرخ ارز اجحاف در حق تولیدکنده داخلی است.
وی در ادامه با اشاره به پروژه 301 و قرارداد بیش از 300 قطعه ساز گفت : امید است با آغاز تولید و افزایش تیراژ این خودرو تعداد قطعه سازانی که در این پروژه حضور دارند به بیش از 450 شرکت برسد.

وی با اشاره به زمان تحویل اولین نمونه ساخت قطعات پژو 301 به خودروسازان و آغاز تولید این خودرو ، خاطر نشان کرد : ظرف یک ماه آینده نمونه اولیه قطعات تولیدی توسط قطعه سازان به خودروسازان تحویل می شود و پس از بررسی و تست توسط شرکتها تا بهمن ماه به تایید نهایی رسیده و از آواخر اسفند ماه این خودرو به تولید خواهد رسید.

وی همچنین در خصوص داخلی سازی ECU ( کامپیوتر خودرو ) گفت : هم اکنون این قطعه توسط 3 تامین کننده اصلی صورت می گیرد که به دلیل اینکه قطعه ای های تک است همچنان وابستگی به خارج دارد البته در یکی از تامین کنندگان این وابستگی کمتر اما در دو تامین کننده دیگر این وابستگی بیشتر است .

بیگلو در پایان با اشاره به قراردادهای منعقد شده در این خصوص با وزارت دفاع، اظهار داشت : مشکل اصلی تولید ای‌سی‌یو مربوط به تأمین آی‌سی هایی است که بر روی برد این قطعه نصب می شوند. طبق قراردادهای منعقد شده این آی‌سی ها در ایران تولید می‌شوند و تولید ای.سی.یو از سال آینده با خودکفایی بالاتری صورت خواهد گرفت.

ارسال نظرات
موضوعات روز