جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۵
سنگ آهن و فولاد بهترین عملکرد را در بازار کالای چین در سال ۲۰۱۹ نشان دادند در حالی که روغنهای خوراکی هم رشد خوبی را تجربه کردند.
کد خبر: ۳۹۸۷۸
تیتر20- البته تحلیلگران هشدار دادند که کاهش تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین ممکن است روندهای فعلی را در بازار چین معکوس کند.

انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ مس درخشش خوبی داشته باشد زیرا امضای فاز اول توافق تجاری میان واشنگتن و پکن، به بخش تولید چین رونق خواهد بخشید. همچنین بازار سویا هم از احیای جمعیت دامهای این کشور سود خواهد برد.

سنگ آهن در بازار بورس کالای دالیان در ژوییه به رکورد بالایی صعود کرد و سال ۲۰۱۹ را با ۱۴۰ درصد افزایش قیمت به پایان برد. مفتول در بازار معاملات آتی شانگهای ۶۴ درصد و میلگرد یک سوم رشد قیمت داشتند.

کمبود عرضه سنگ آهن و هزینه دولت روی زیرساخت به منظور پشتیبانی از رشد اقتصادی که به دلیل مناقشه تجاری با آمریکا ضعیف شده بود، به رشد قیمت‌ها کمک کرد اما این باور وجود دارد که روند صعودی این بخش به پایان رسیده است.

جودی سو، محقق کالا در بانک سیتی در این باره گفت: اختلالات عرضه تا حدود زیادی پایان یافته و برزیل و استرالیا تولیدشان را بالا برده‌اند. همچنین انتظار می‌رود بازار املاک چین در سال ۲۰۲۰ افول پیدا کند و باعث کمتر شدن تقاضا برای فولاد شود.

نیکل شانگهای امسال ۳۶ درصد رشد کرده که به دلیل ممنوعیت صادرات سنگ نیکل از سوی اندونزی از اول ژانویه سال ۲۰۲۰ بوده است اما سایر فلزات پایه از مناقشه تجاری آمریکا و چین و کندی رشد اقتصاد جهانی آسیب دیدند.

با این همه تحلیلگران انتظار دارند مس در بازار شانگ‌های در سال ۲۰۲۰ رشد کند زیرا توافق تجاری که تحت آن تعرفه های واردات کاهش پیدا می‌کند، فعالیت بخش تولید را رونق خواهد بخشید.

پروتئین

روغنهای خوراکی در صدر کالاهای کشاورزی در سال ۲۰۱۹ قرار گرفتند که ناشی از کندی روند آسیاب دانه‌های روغنی به دلیل شیوع بیماری مرگبار تب خوکی آفریقایی و کاهش جمعیت خوک‌ها بود.

چین معمولا دانه‌های سویا را برای آسیاب کردن به منظور تولید خوراک دام وارد می‌کند که محصول جانبی آن روغن سویاست. تقاضای کمتر برای خوراک دام، باعث کاهش تولید این روغن شد و قیمت‌های آن را یک پنجم در بازار دالیان بالا برد. روغن پالم و کلزا در بازار بورس کالای ژنگ ژو هم تقریبا یک پنجم رشد قیمت داشتند.

انتظار می رود چین در سال آینده میزان بیشتر دانه‌ سویا وارد کند زیرا پرورش خوک‌ها را افزایش می‌دهد و در نتیجه تولید روغن سویا افزایش پیدا کرده و قیمت روغن‌های خوراکی را پایین خواهد برد.

قیمت پنبه در ژنگ ژو که در سال ۲۰۱۹ به دلیل کاهش تقاضا برای پوشاک در بحبوحه جنگ تجاری آمریکا و چین کاهش چشمگیری پیدا کرد هم می‌تواند از بهبود روابط تجاری دو کشور سود ببرد.

انرژی

چین در سال ۲۰۱۹ موقعیت خود را به عنوان بزرگترین مصرف کننده نفت در جهان تحکیم کرد اما قراردادهای آتی در بازار بورس انرژی بین‌المللی شانگهای هنوز آن طور که باید و شاید نفوذ چندانی در قیمت گذاری پیدا نکرده‌اند و معاملات بر پایه شاخص وست تگزاس اینترمدیت امسال یک سوم و بر پایه نفت برنت یک پنجم رشد کردند.

بر اساس گزارش رویترز، انتظار می‌رود قیمتهای نفت در سال ۲۰۲۰ به دلیل عرضه بالا به خصوص از سوی آمریکا که محدودیت عرضه توسط اوپک را جبران می‌کند، در بازه محدودی بمانند./ایسنا
ارسال نظرات
موضوعات روز