پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
حمیدرضا دهقانینیا درباره بیشترین سهم کالای قاچاق گفت: در سال ۹۷ حدوداً ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار کالای لوازم خانگی به صورت قاچاق وارد کشور شده که سهمی ۶۸ درصدی از کل بازار لوازم خانگی را دارد.
کد خبر: ۴۰۴۶۵
تیتر20- حمیدرضا دهقانینیا درباره وضعیت لوازم خانگی موجود در بازار و بیشترین سهم کالای قاچاق گفت: براساس آمار رسمی کشور که مرکز آمار و دستگاههای مسئول آن را تأیید میکند، مصرف لوازم خانگی در کشور در سال ۹۷، ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است. طبق برآوردهای رسمی ۸۹۷ میلیون دلار آن تولید داخل، ۲۹۶ میلیون دلار واردات رسمی که مجموعاً یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار میشود براین اساس حدوداً ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، کالای لوازم خانگی به صورت قاچاق وارد کشور میشود.
وی ادامه داد: یکی از عواملی که قاچاق لوازم خانگی را جذاب کرده، گردش مالی ۴۰ هزار میلیارد تومانی بازار این کالاست. متأسفانه در طی سالهای ۹۰ تا ۹۶ سهم کالای خارجی در این بازار بیش از ۶۰ درصد بود که تبلیغات گسترده کالاهای خارجی نیز به افزایش نفوذ آنها افزوده بود. ضعف کیفیت و عقبماندگی کیفی کالای داخلی در سالهای ۹۰ تا ۹۵ موجب شد تا این کالاها در بین مردم با استقبال کمی روبرو شود. از طرف دیگر تلاطمهای ارزی در سال ۹۷ موجب افزایش قیمت تولیدات داخلی شد که برخی از کارشناسان داخلی بیان میکردند که این افزایش قیمت منطقی نیست.
دهقانینیا ادامه داد: همچنین قانون ممنوعیت واردات کالای لوازم خانگی موجب شده که شرکتهای واردکننده برندهای خارجی برای از دست ندادن سود خود، اقدام به استفاده از روشهای غیررسمی برای واردات لوازم خانگی کنند.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا افزود: حتی در کشور برخی از کالاهای لوازم خانگی به صورت غیررسمی و اصطلاحاً زیر پلهای تولید میشود و برندهای خارجی بر روی آن درج میشود که مجموع این نوع سوءاستفادهها میزان واردات کالای قاچاق را شکل میدهد.
وی تصریح کرد: آمارها نشان میدهد که بیشترین میزان واردات قاچاق مربوط به لوازم خانگی است.
دهقانینیا درباره راهکارهای مبارزه با قاچاق در بازار لوازم خانگی گفت: یکی از موضوعاتی که باید در مبارزه با قاچاق لوازم خانگی انجام شود، هماهنگی میان دستگاههای متولی این بازار است. ستاد مبارزه با قاچاق نمیتواند به اجرا وارد شود اما برای کاهش قاچاق در بازار، برنامهای با عنوان «مبارزه با قاچاق در بازار لوازم خانگی» که به دستگاهها ابلاغ شده است. قرارگاهی تشکیل شده که شامل کمیتههایی مختلفی با حضور دستگاههاست و وظیفه ما هم هماهنگی بین همین دستگاههاست.
وی ادامه داد: از خرداد ۹۶ ثبت سفارش کالای لوازم خانگی منوط به ثبت شناسنامه کامل کالا شده است در شهریور ۹۶ به تولیدکنندگان لوازم خانگی ابلاغ شد تا برای ثبت و نصب شناسه کالا مراجعه کنند همچنین در اردیبهشت ۹۸ دستورالعمل تعیین تکلیف کالاهای موجود در کف بازار و موجود در انبار ابلاغ شد. از ۲۳ مرداد ۹۸ مهلت شناسایی و تعیین تکلیف کالاها به اتمام رسید که ما انتظار داشتیم تمامی تولیدکنندگان و فروشندگان با ما همکاری کنند.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر استفاده برخی سودجویان از پیامک برای تبلیغات واردات کالای قاچاق گفت: امکان تشخیص این وجود ندارد که این فردی که پیامک را ارسال میکند به دنبال واردات به صورت قاچاق باشد از اینرو نمیتوان آن را پیگیری رسمی کرد.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا خاطر نشان کرد: بنده خواهشمندم که همه دستگاهها به قانون احترام بگذارند کشفیات لوازم خانگی در سال ۹۷ ، ۷۸۰ میلیارد تومان و این آمار در ۸ ماهه ۹۸ با کاهش ۳۱ درصدی به ۵۳۰ میلیارد تومان رسیده است. راهکار کشف و مقابله با کالای قاچاق این است که باید امکان شناسایی بین کالای قاچاق و غیر آن فراهم شود و در این مسیر هر حلقه باید وظیفه خود را انجام دهد./آنا