پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
تولید ریل طی سالیان زیادی به عنوان مانع توسعه خطوط ریلی مطرح بود که با همت ذوب آهن اصفهان این موضوع از خاطرها فراموش شد بطوریکه با توجه به نیاز کشور به کالای استراتژیک ریل و با عنایت به محدویت های بین المللی ناشی از تحریم ها، ذوب آهن اصفهان اقدام به نصب و راه اندازی خط تولید ریل نمود.
کد خبر: ۴۲۵۸۴
تیتر20 - توسعه شبکه حمل و نقل ریلی بدون تردید در تقویت زیرساخت ها و توسعه متوازن و پایدار، نقشی اساسی دارد بعلاوه اینکه سهم تعیین کننده آن در تولید ناخالص ملی و تاثیر پایه ای آن در توسعه حوزه اقتصاد توأم با اشتغال زایی بالای آن قابل انکار نیست.
راهآهن با مزایایی همچون ظرفیت بسیار بالا، مصرف انرژی و آلودگی کم، نرخ کرایهِ پایین و ایمنی نسبت به سایر وسیلههای حمل و نقل توانسته به منظور حمل و نقل بار و مسافر در مسافتهای زیاد توجیه پذیرتر باشد و موجب شده تا به عنوان یک وسیله ایمن و با صرفه ارتباطی شناخته شود.
به لحاظ ایمنی آمار نشان داده است که مسافرت های ریلی از ایمنی بیشتری نسبت به مسافرت های جاده ای برخوردارند ، اگر مسافرت های ریلی را با مسافرت های جاده ای مقایسه کنیم می بینیم که خطر تصادف جاده ای حدود24 برابر بیشتر از مسافرت های ریلی است.
درخصوص مصرف انرژی نیز در حمل و نقل ریلی مصرف سوخت به میزان چشمگیری از جاده ای کمتر است بعلاوه اینکه بهره گیری از حمل و نقل ریلی در زمینه حفظ محیط زیست نسبت به حمل و نقل جاده ای بسیار به صرفه تر است ، بطوریکه حمل و نقل سبز نام گرفته است چراکه آلودگی هوای پایین تر و آلودگی صوتی کمتر را سبب می شود و در آخر اینکه هزینه های ساخت راه آهن نسبت به جاده نیز اقتصادی تر است به همین سبب سالهاست توجه حمل و نقل ریلی و صنعت مرتبط به آن مورد تاکید مدیران و مسئولان کشوری و نیز مجلس شورای اسلامی بوده و در اهداف برنامه های پنج ساله و چشم انداز توسعه نیز منظور گردیده هرچند در عرصه عمل اعتبارات متناسب با اهداف کمی و کیفی موردنظر منظور نگردیده است.
این در شرایطی است که باید به تولید ریل و خودکفایی در تولید آن بهاء داده شود به عبارتی تولید ریل سمبل و نماد توسعه یافتگی یک کشور است ، تولید ریل طی سالیان زیادی به عنوان مانع توسعه خطوط ریلی مطرح بود که با همت ذوب آهن اصفهان این موضوع از خاطرها فراموش شد بطوریکه با توجه به نیاز کشور به کالای استراتژیک ریل و با عنایت به محدویت های بین المللی ناشی از تحریم ها، ذوب آهن اصفهان اقدام به نصب و راه اندازی خط تولید ریل نمود.
این خط، قادر به تولید انواع ریل راه آهن جهت خطوط پرسرعت، فرعی و مترو می باشد و از 22 بهمن سال گذشته تولید ریل معدن نیز به سبد تولیدات ریلی ذوب آهن اصفهان افزوده شده است و کشور را از واردات این محصولات بی نیاز ساخته هرچند که بسیاری از کارشناسان داخلی باور نداشتند اما این کار بزرگ انجام شد تا جایی که ریل ذوب آهن در حال حاضر تا سرعت 350 کیلومتر را پوشش می دهد و حتی برای سرعت های بالاتر هم در صورت نیاز تولید می شود. ذوب آهن اصفهان به منظور خودکفایی کامل در تولید ریل، با اجرای پروژه های مختلف از جمله پروژه V.D موفق به تولید شمش ریل نیز گردید.
مجموعه این اقدامات منجر به تولید ریل مطابق با استانداردهای جهانی با گرید 60E1 شد که تنها 6 کشور دنیا قادر به تولید آن هستند.
حاصل این تلاش ها ، ارسال ریل به راه آهن کشورمان بود و خوشبختانه در سال گذشته برای اولین بار در کشور در محور میانه- بستان آباد از ریل ذوب آهن اصفهان استفاده شد که با حضور رئیس جمهور افتتاح گردید در ادامه با توجه به موفقیت ذوب آهن در تولید ریل مترو ، این شرکت جهت تامین این ریل با سازمان های قطار شهری کشور تفاهم نامه امضا کرد.
تولید ریل توسط شرکت ذوبآهن موفقیتی بود که برای ارتقای آن باید حمایت های دولتی بیشتری انجام شود چراکه سالهای گذشته یکی از دغدغه های کشور در توسعه حمل و نقل ریلی، نبود فناوری ساخت ریل در کشور بود که بخش عمدهای از این محصول از طریق واردات تامین میشود اما در سالهای اخیر ذوبآهن توانایی تامین ریلهای مورد نیاز راهآهن و مترو کشور را کسب کرده و این شرکت امروزه ریلهای U۳۳ طبق استاندارد EN۱۳۶۷۴ یا ریلهای UIC۶۰ تولید میکند که برای خطوط اصلی و فرعی استفاده می شود و در قراردادی با شرکت راهآهن تحویل ۴۰ هزار تن ریل را در دستور کار قرار داد و از آنجایی که نرخ ارز در کشور با نوسان بالایی روبرو بوده قیمت ریلهای تولیدی ذوبآهن با کیفیت مشابه تولید خارجی بسیار به صرفهتر است، ذوب آهن توان تولید بالاتری دارد که آن را با توجه به تحریم ها به تولید به میزان تقاضا محدود کرده است.
این شرکت به ایجاد حلقه های جدید در صنعت فولاد پرداخته و در مسیر خودکفایی صنعت حمل و نقل کشور گام برداشته هرچند که متاسفانه در شرایط کنونی با مشکلاتی در زمینه تامین مواد اولیه نیز مواجه است.