جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران:
«تعداد واحدهای صنعتی که سال‌جاری احیا خواهند شد بیشتر از سال ۹۸ خواهد بود و این اتفاق با‌وجود تحریم و کرونا است.» این گفته مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است.
کد خبر: ۴۳۷۷۷
امسال ۱۵۰۰واحد صنعتی تعطیل شده احیا می‌شوندتیتر20- تحریم و کرونا دو مقوله‌ای است که صنعت کشور را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده است، از این‌رو این نگرانی وجود دارد که امسال تعطیلی واحدهای صنعتی بیش از سال‌های قبل شود. اما معاون وزیر صمت به ماه‌های آینده خوشبین است و می‌گوید همانگونه که سال گذشته حدود هزار و 500 واحد صنعتی احیا شدند امسال هم می‌توان چنین اعداد و ارقامی را تکرار کرد.

البته بی‌اثر شدن تحریم‌ها در تولید و صنعت کشور از سال گذشته پیش‌بینی شده بود، برخی از کارشناسان عنوان می‌کردند عمر تحریم‌ها یک الی دو سال است و بعد از آن به مرور روند طبیعی در تولید و تجارت اتفاق می‌افتد. درباره وضعیت واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی با محسن صالحی نیا، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت‌و‌گویی انجام دادیم. اودرباره اینکه سال گذشته چه تعداد واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی احیا شد، گفت: سال گذشته برای احیا و برگشت واحدهای صنعتی به بخش تولید حمایت‌های مختلفی از واحدهای صنعتی تعطیل شده صورت گرفت، از این‌رو توانستیم حدود هزار و 444 واحد صنعتی غیرفعال مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور را فعال کنیم.

صالحی نیا با بیان اینکه صنایعی که برای فعالیت در بخش صنعت احیا شدند، تنوع زیادی دارد، خاطرنشان کرد: در بین واحدهای صنعتی که فعال شدند می‌توان به صنایع برق، الکترونیک، خدمات، سلولزی، شیمیایی، غذایی، فلزی، کانی غیرفلزی و نساجی اشاره کرد، احیای واحدهای صنعتی در شرایطی است که خیلی‌ها بر این باور بودند که با تحریم صورت گرفته، واحدهای صنعتی متعددی تعطیل می‌شوند. او ادامه داد: با برگشت واحدهای صنعتی نمی‌توان گفت که تحریم بر فعالیت واحدهای صنعتی درشهرک‌های صنعتی اثرگذاشته است، البته تمام سعی ما این است که با بسته‌های حمایتی شرایطی را ایجاد کنیم تا تولیدکنندگان با وضعیت بهتری تولید کنند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران درباره اینکه آیا در سال‌جاری با وجود ویروس کرونا می‌توان شاهد این بود که روند احیای واحدهای صنعتی ادامه پیدا کند، تصریح کرد: در سال‌جاری هدف‌گذاری ما این است که هزار و 500 واحد صنعتی غیرفعال مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی فعال شود، هر چند که برای برگشت آنها به فضای اقتصادی نیاز به منابع مالی داریم.  او با بیان اینکه واحدهای صنعتی که تعطیل شده بودند، شناسایی شدند و هدف‌گذاری لازم برای آنها صورت گرفته است، گفت:، قرار است تسهیلاتی در قالب اعطای «کمک‌های فنی و اعتباری» یا «تجهیز و نوسازی صنایع» در اختیار واحدهای تعطیل شده قرار گیرد، علاوه بر این از طریق عارضه‌‌یابی واحدهای صنعتی، ارائه خدمات مشاوره، تأمین نیازها و رفع مشکلات آنها، برگزاری دوره‌های آموزشی و تورهای صنعتی نسبت به فعال‌سازی مجدد آنها اقداماتی انجام خواهد شد.

27شهرک صنعتی جدید احداث می شود

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: برای سال‌جاری توسعه شهرک‌های صنعتی مدنظر قرار گرفته است و تصمیم داریم با چنین راهکارهایی تحریم را در اقتصاد کشور بی‌اثر کنیم. بدین جهت در سال‌جاری ۲۷ شهرک و ناحیه صنعتی در سراسر کشور افتتاح خواهد شد و علاوه بر این، احداث شهرک صنعتی مرزی با کشور آذربایجان نیز درحال پیگیری است، با احداث چنین شهرک صنعتی فعالیت تجار سهل‌تر خواهد شد چرا که با شرایط بهتری می‌توانند صادرات را دنبال کنند.  

او درباره وضعیت واحدهای صنعتی به جهت تولید در شهرک‌های صنعتی هم توضیحاتی ارائه کرد. صالحی نیا گفت: 44 هزار و 892 واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور به بهره‌برداری رسیده است که از این تعداد، 34 هزار و 814 واحد صنعتی (معادل 78 درصد) با اشتغال 732 هزار و 930 نفر (معادل 81 درصد) فعال و تعداد 10 هزار و 78 واحد صنعتی (معادل 22 درصد) با اشتغال 171 هزار و 448 نفر (معادل 19 درصد) غیرفعال است.(توضیح: در جدول وضعیت واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی آمده است.)

از معاون وزیر صمت درباره این پرسیدیم که واحدهای صنعتی فعال در شهرک‌های صنعتی با چند درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند. او توضیح داد: از بین 34 هزار و 814 واحد صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی 14 هزار و و 156 واحد صنعتی با ظرفیت کمتر از 50 درصد و 11 هزار و 643 واحد صنعتی با ظرفیت بین 50 تا 70 درصد و 9 هزار و 15 واحد صنعتی با ظرفیت بالای 70 درصد در حال فعالیت هستند. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک گفت: سرمایه‌گذاری وسیعی در شهرک‌های صنعتی صورت گرفته تا فعالان اقتصادی امکان سرمایه‌گذاری و توسعه فعالیت‌های خود را داشته باشند، میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته در شهرک‌ها و نواحی صنعتی 1.942.100 میلیارد ریال معادل یکصد و نود و چهار هزار و دویست و ده میلیارد تومان است. او در ادامه گفت‌و‌گوی خود به این موضوع پرداخت که مشکلات واحدهای صنعتی که تعطیل شدند یا به سمت کاهش تولید رفته‌اند، عارضه‌یابی شده است، لذا با حل 5 چالش بزرگ می‌توان به واحدهای صنعتی کمک کرد.  صالحی نیا خاطرنشان کرد: 7هزار و 788 واحد صنعتی به علت کمبود نقدینگی (77 درصد)، هزار و 606 واحد صنعتی به علت فقدان بازار (16 درصد)، 318 واحد صنعتی به علت اختلاف شرکا (3 درصد)، 244 واحد صنعتی به علت تأمین مواد اولیه (3 درصد) و122 واحد صنعتی به علت نقصان ماشین‌آلات (1 درصد) تعطیل شدند، از این‌رو ضرورت دارد که ما به سمت حل این چالش‌ها برویم.

سهم 6درصدی از صادرات

 یکی از هدف گذاری‌های دولت برای عبور از بحران تحریم، توسعه صادرات غیر نفتی است و در این میان شهرک‌های صنعتی بیشترین سهم را در توسعه صادرات دارند. صالحی نیا می‌گوید: سال گذشته ارزش صادرات کل کشور 41 میلیارد و 370 میلیون دلار بود که از این میزان مبلغ 2.4 میلیارد دلار معادل 8/5 درصد صادرات کل کشور مربوط به واحدهای صنعتی فعال در شهرک‌های صنعتی بوده است، از این‌رو در حال برنامه‌ریزی هستیم که این سهم را در سال‌جاری افزایش دهیم.

جهش تولید در شهرک های صنعتی

برای سال‌جاری ضمن هدف‌گذاری برای توسعه صادرات، جهش تولید هم مدنظر قرار گرفته است. کارشناسان عنوان می‌کنند که با رشد تولید می‌توان تحریم را بی‌اثر کرد.

صالحی نیا می‌گوید: برنامه‌های متعددی تعریف شده که امیدواریم بخش قابل توجهی از آنها  در سال‌جاری به بهره‌برداری برسد. از این‌رو برای جهش تولید برنامه‌هایی از قبیل فعال‌سازی ۱۵۰۰ واحد تولیدی، اجرای طرح ملی توسعه پوشاک در مناطق روستایی، توانمند‌سازی ۵۰۰ واحد مستعد پیمانکاری فرعی برای پیوند با صنایع بزرگ در ۱۰ رشته دارای اولویت، حمایت از توسعه ۴۰ خوشه کسب و کار و خاتمه 10 خوشه درحال اجرا، انجام مطالعات برای ایجاد حداقل 3 شهرک صنعتی یکپارچه با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، باز طراحی ساختار صنایع کوچک با استفاده از ظرفیت صنوف تولیدی و احداث پست برق و تأمین آب شهرک‌ها و نواحی صنعتی در دست اقدام است./ایران

ارسال نظرات
موضوعات روز