مشکل از آنجایی آغاز شد که به بهانه کرونا بسیاری از پروازها به ویژه پروازهای خارجی از اسفند ۹۸ لغو شدند و در همان روزها وزیر راه و شهرسازی دستور داد که تمامی بلیتها و مبالغ مسافران بدون هیچ کم و کاستی باید استرداد شود.
در همین زمینه بسیاری از ایرلاینهای داخلی بخش عمدهای از مبالغ را استرداد کردند، اما هنوز بعد از گذشت بیش از سه ماه شرکتهای هواپیمایی خارجی مبالغ را پرداخت نکرده و هربار هم به بهانههای مختلف آنها را به تعویق میاندازد.
بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان از مبالغ مسافران خارجی هنوز بازنگشته است
ماه گذشته رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی در برنامه شبکه خبر از این موضوع رونمایی و اعلام کرد که شرکتهای هواپیمایی خارجی حاضر به پرداخت پول بلیتهای مسافران نیستند و هربار به بهانههای مختلف این مبالغ را پرداخت نمیکنند در همان زمان سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام کردند که بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان از این مبالغ پرداخت شده است.
جهت پیگیری این موضوع سراغ انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی رفتیم.
حرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، گفت:
سه ماه از صحبتهای وزیر راه و شهرسازی مبنی بر پرداخت مطالبات مسافران و
استرداد بلیت هواپیما میگذرد، اما هنوز بعد از گذشت چندین ماه بخش عمدهای
از این مبالغ بازگردانده نشده است.
رفیعی توضیح داد: بسیاری از شرکتهای حمل و نقل هوایی در بخش سفرهای خارجی مطالبات و پولهای مسافران را نگه داشته اند و طبق ارزیابی و مقایسهای که در حوزه فروش صندلی نسبت به سال گذشته انجام شده است بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان بلیت توسط شرکتهای هواپیمایی خارجی فروخته شده این در حالی است که به گفته سازمان هواپیمایی کشوری و همچنین انجمن شرکتهای هواپیمایی ۸۰۰ میلیارد تومان از این مبالغ پرداخت شده است بنابراین حدود ۸۰۰ میلیارد تومان دیگر از این مبالغ باقی مانده است.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تصریح کرد: بخش عمدهای از پول مردم در اختیار ایرلاینهای خارجی از جمله لوفت هانزا، ترکیش ایر، امارات ایران ایر، قطر الاتحاد و اوکراین ایر باقی مانده و هنوز بعد از گذشت سه ماه حاضر به پرداخت پول مردم و مسافران نیستند.
او اظهار کرد: ورود دستگاه قضایی هم خود میتواند در این زمینه اثر گذار باشد و اینکه چرا بعد از گذشت بیش از سه ماه و نیم هنوز بخش عمدهای از هزینههای مردم باقی مانده به طوری که ارزیابیهای صورت گرفته بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان از مبالغ مسافران همچنان اختیار شرکتهای هواپیمایی خارجی است.
رفیعی توضیح داد: بسیاری از شرکتهای حمل و نقل هوایی در بخش سفرهای خارجی مطالبات و پولهای مسافران را نگه داشته اند و طبق ارزیابی و مقایسهای که در حوزه فروش صندلی نسبت به سال گذشته انجام شده است بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان بلیت توسط شرکتهای هواپیمایی خارجی فروخته شده این در حالی است که به گفته سازمان هواپیمایی کشوری و همچنین انجمن شرکتهای هواپیمایی ۸۰۰ میلیارد تومان از این مبالغ پرداخت شده است بنابراین حدود ۸۰۰ میلیارد تومان دیگر از این مبالغ باقی مانده است.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تصریح کرد: بخش عمدهای از پول مردم در اختیار ایرلاینهای خارجی از جمله لوفت هانزا، ترکیش ایر، امارات ایران ایر، قطر الاتحاد و اوکراین ایر باقی مانده و هنوز بعد از گذشت سه ماه حاضر به پرداخت پول مردم و مسافران نیستند.
او اظهار کرد: ورود دستگاه قضایی هم خود میتواند در این زمینه اثر گذار باشد و اینکه چرا بعد از گذشت بیش از سه ماه و نیم هنوز بخش عمدهای از هزینههای مردم باقی مانده به طوری که ارزیابیهای صورت گرفته بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان از مبالغ مسافران همچنان اختیار شرکتهای هواپیمایی خارجی است.
اهدا ادکلن به جای پول به مسافران بخش هوایی!
دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی توضیح داد: برخی از شرکتهای هواپیمایی خارجی با وقاحت تمام اعلام میکنند که به جای بلیت مسافران ادکلن میدهیم و برخی میگویند هر زمان به کشور ایران بازگردیم مبالغ را پرداخت میکنیم! اینجا سوالی مطرح میشود که چرا هیچ پیگیری از سوی سازمان هواپیمایی کشوری صورت نمیگیرد؟!
سازمان هواپیمایی به ایرلاینهای خارجی باج میدهد
رفیعی بیان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری میتواند این موضوع
را پیگیری کند، اما هر بار به بهانه تحریم صنعت هواپیمایی کشور و اینکه به
خاطر تحریمها مجبور هستیم به ایرلاینهای خارجی باج دهیم پیگیریها را به
تعویق میاندازد.
او تاکید کرد: بسیاری از ایرلاینهای خارجی به دلیل تحریمها از ایران رفتند، اما بسیاری از آنها هم بدون هیچ بهانهای کشور ایران را ترک کردند و هم اکنون اگر میخواهند به ایران بازگردند باید با سند معتبر و پرداخت خسارت باشد، اما متاسفانه سازمان هواپیمایی کشور این موضوعات را به هیچ عنوان پیگیری نمیکند.
سازمان هواپیمایی کشوری: ایرلاینهای خارجی از ایران نرفته اند
در همین زمینه برای دریافت پاسخ این ادعاها به سراغ سازمان هواپیمایی کشوری رفتیم. رضا جعفر زاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران هیچ یک از اخبار درباره پس ندادن مبالغ مسافران خارجی صحت ندارد.
او ادامه داد: متاسفانه هیچ یک از صحت و سقم این اخبار بررسی نشده و انتظار میرود که اخبار درست و با ارائه مستندات در اختیار عموم مردم قرار بگیرد.
جعفر زاده تاکید کرد: چرا باید این انجمن سازمان هواپیمایی کشور را متهم کند ور صورتی که مدیران این انجمن در تمامی جلسات ما حضور داشتند و تمامی مبالغ مسافران و درخواستهای این شرکتها در این جلسات بررسی شد.
جعفر زاده تصریح کرد: متاسفانه برخی از صحبتهای این انجمن باعث شد که برخی از رسانه سو استفاده کند و تیترهای غیر واقعی از جمله آنکه سازمان هواپیمایی کشور به ایرلاینهای خارجی باج میدهند، هیچ پولی بازنگردانده شده و کدام از یک ایرلاینها ایران را ترک کرده مطرح شده است.
او ادامه داد: تمامی پیگیریها از سوی سازمان هواپیمایی کشوری انجام شده و بخش عمدهای از این مبالغ به مسافران بازگردانده شده است.
جعفر زاده اظهار کرد: انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی اسنادی بابت بازگرداندن مبالغ مسافران ارائه نمیکند و ما تاکنون چندین بار درخواست کرده ایم، اما فعلا سندی ارائه نکرده اند.
همچنین مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: در ماه گذشته هم اعلام کردیم بخش عمدهای از مبالغ توسط شرکتهای هواپیمایی داخلی و همچنین خارجی پرداخت شده و سازمان هواپیمایی کشوری هم پیگیر این موضوع است.
او ادامه داد: بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان از این مبالغ به مسافران پرداخت شده است.
براساس این گزارش پاس دادن و جنجال بین انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و سازمان هواپیمایی کشوری نباید منجر به این موضوع شود که مبالغ مسافران توسط آژانسها پرداخت نشود در این بین تنها بخشی که بیش از گذشته ضرر میکند مسافران هستند که هر بار به بهانه مختلف نمیتوانند مبالغ خود را از شرکتهای هواپیمایی خارجی دریافت کنند./ باشگاه خبرنگاران
او تاکید کرد: بسیاری از ایرلاینهای خارجی به دلیل تحریمها از ایران رفتند، اما بسیاری از آنها هم بدون هیچ بهانهای کشور ایران را ترک کردند و هم اکنون اگر میخواهند به ایران بازگردند باید با سند معتبر و پرداخت خسارت باشد، اما متاسفانه سازمان هواپیمایی کشور این موضوعات را به هیچ عنوان پیگیری نمیکند.
سازمان هواپیمایی کشوری: ایرلاینهای خارجی از ایران نرفته اند
در همین زمینه برای دریافت پاسخ این ادعاها به سراغ سازمان هواپیمایی کشوری رفتیم. رضا جعفر زاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران هیچ یک از اخبار درباره پس ندادن مبالغ مسافران خارجی صحت ندارد.
او ادامه داد: متاسفانه هیچ یک از صحت و سقم این اخبار بررسی نشده و انتظار میرود که اخبار درست و با ارائه مستندات در اختیار عموم مردم قرار بگیرد.
جعفر زاده تاکید کرد: چرا باید این انجمن سازمان هواپیمایی کشور را متهم کند ور صورتی که مدیران این انجمن در تمامی جلسات ما حضور داشتند و تمامی مبالغ مسافران و درخواستهای این شرکتها در این جلسات بررسی شد.
جعفر زاده تصریح کرد: متاسفانه برخی از صحبتهای این انجمن باعث شد که برخی از رسانه سو استفاده کند و تیترهای غیر واقعی از جمله آنکه سازمان هواپیمایی کشور به ایرلاینهای خارجی باج میدهند، هیچ پولی بازنگردانده شده و کدام از یک ایرلاینها ایران را ترک کرده مطرح شده است.
او ادامه داد: تمامی پیگیریها از سوی سازمان هواپیمایی کشوری انجام شده و بخش عمدهای از این مبالغ به مسافران بازگردانده شده است.
جعفر زاده اظهار کرد: انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی اسنادی بابت بازگرداندن مبالغ مسافران ارائه نمیکند و ما تاکنون چندین بار درخواست کرده ایم، اما فعلا سندی ارائه نکرده اند.
همچنین مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: در ماه گذشته هم اعلام کردیم بخش عمدهای از مبالغ توسط شرکتهای هواپیمایی داخلی و همچنین خارجی پرداخت شده و سازمان هواپیمایی کشوری هم پیگیر این موضوع است.
او ادامه داد: بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان از این مبالغ به مسافران پرداخت شده است.
براساس این گزارش پاس دادن و جنجال بین انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و سازمان هواپیمایی کشوری نباید منجر به این موضوع شود که مبالغ مسافران توسط آژانسها پرداخت نشود در این بین تنها بخشی که بیش از گذشته ضرر میکند مسافران هستند که هر بار به بهانه مختلف نمیتوانند مبالغ خود را از شرکتهای هواپیمایی خارجی دریافت کنند./ باشگاه خبرنگاران