پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
موقع خرید خودروی برقی سؤال های متعددی باید جواب بگیرند که در این جا به 10 پرسش مهم پرداخته شده است.
کد خبر: ۴۶۶۷۶
تیتر20 - اگر می خواهید خودروی برقی بخرید اول تکلیف و مشق شب خود را به خوبی انجام دهید.
تا چند سال پیش خودروهای برقی را مردم کالیفرنیا می دیدند که هم محبوب بود و هم فراوان. اما حالا به دلیل سخت گیرانه تر شدن قوانین و استانداردهای محیط زیست و آلایندگی، تقریباً همه خودروسازان دنیا برای تولید خودروی برقی برنامه دارند.
هر چه قیمت خودروهای برقی معقول تر و منطقی تر می شود مشتریان بیشتری پیدا می کند. گرایش به خودروهای برقی مزایای دیگری همچون بهبود بازدهی خودرو، بهبود عملکرد، کاهش هزینه های نگه داری و تعمیرات می شود. با این حال گذار از بنزینی به برقی آدابی دارد و نیاز به گردآوری اطلاعات مهمی است.
در این جا 10 پرسشی مطرح شده اند که پیش از خرید خودروی برقی حتماً باید تکلیف شان روشن باشد. گاهی دانستن پاسخ به این پرسش ها ممکن است نظر شما را در مورد برندی که می خواهید بخرید عوض کند.
پرسش اول: پیمایش به ازای هر بار شارژ چقدر است؟ در حال حاضر خودروهای متداول حدود 200 مایل (حدود 300 کیلومتر) به ازای هر بار شارژ می پیمایند. از این جهت فعلاً تسلا با 300 مایل (حدود 500 کیلومتر) وضعیت بهتری نسبت به برندهای دیگر دارد و بالاترین رکورد را مدل اس تسلا با 402 مایل (650 کیلومتر) ثبت کرده است. با پیمایش 300 کیلومتر به ازای هر بار شارژ مشتریان دچار اضطراب نرسیدن به ایستگاه شارژ یا منزل را در سفرهای شهری پیدا نمی کنند. البته نحوه رانندگی، شرایط آب و هوایی، شیب مسیر و مواردی از این قبیل هم روی پیمایش اثر دارند.
پرسش دوم: آیا این خودرو قابل شارژ شدن در گاراژ یا پارکینگ منزل را دارد؟ وقتی به خانه می رسید، اگر بتوانید خودروی خود را مثل موبایل به شارژر وصل کنید برای روز بعد خیالتان راحت خواهد بود. البته اگر سطح 1 خروجی 110 ولتی باشد معمولاً زمان شارژ طولانی خواهد بود. خیلی از کسانی که به خودروهای برقی روی آورده اند در منزل هم تغییراتی ایجاد کردها ند که امکان سطح 2 شارژ 250 ولت فراهم شود. به هر حال فراهم بودن یا ایجاد این زیرساخت مهم است.
پرسش سوم: هزینه برق در اثر شارژ خودرو چقدر بالا می رود؟ این که در کجای دنیا زندگی می کنید، در هزینه شارژ خودرو تأثیر دارد برخی از کشورها هزینه برق بسیار گران است. در آمریکا به ازای هر کیلووات ساعت مردم باید 13.28 سنت پرداخت کنند. در ایالت های مختلف فرق دارد مثلا در لوئیزیانا فقط 9.5 سنت است در حالی که در کالیفرنیا 19.79 سنت است. اما به هر حال هزینه های شارژ خودروی برقی ارزان تر از بنزین است. برندها هم با هم فرق دارند مثلا ب ام و سری 3 برقی سه برابر تسلای مدل 3 برق مصرف می کند.
در آمریکا برای تشویق خودروهای برقی برخی ایستگاه های شارژ مجانی هستند. ضمن این که برق در طول روز ارزان تر از شب است.
پرسش چهارم: آیا در نزدیکی شما یا بین منزل و محل کار ایستگاه شارژ باتری وجود دارد؟ گیرم که به هر دلیلی فرصت شارژ در منزل را پیدا نکردید، آیا در طول مسیرهای عادی که هر روز طی می کنید جایی برای شارژ خودروی شما هست؟ بیشتر ایستگاه های شارژ سطح 2 هستند وبرخی حتی سرعتشان بالاتر هم هست. برخی از خودروهای برقی می توانند ظرف نیم ساعت 80 درصد شارژ شوند. یک مسئله مهم دیگر هم این است که خودرو با ایستگاه همخوانی و سازگاری هم داشته باشد.
پرسش پنجم: آیا امکان سفرهای طولانی با خودروی برقی وجود دارد؟ این بستگی زیادی به شهرهایی دارد که شما قرار است به آن سفر کنید. پاسخ به این پرسش بیشتر به جغرافیای محل ربط دارد تا خودرو اما به هر حال بهتر است از قبل این برآورد را داشته باشید که با ماشینی که می خرید می توانید به مقصدهای مورد نظر خود مسافرت کنید بدون آن که دچار اضطراب نرسیدن باتری به شما دست بدهد.
پرسش ششم: آیا مشوق های دولتی برای خرید خودرویی خاص وجود دارد؟ در برخی از کشورها دولت برای تشویق به خرید خودروهای کم آلاینده و دوست دار محیط زیست معافیت هایی را در نظر می گیرند یا وام های خاصی ارائه می دهند. برای مثال در آمریکا برای خرید خودروهای برقی تا 7500 دلار معافیت مالیاتی در نظر می گیرند. حداکثر مبلغ زمانی تعلق می گیرد که خودرو کاملا برقی و نو باشد. برخی از خودروهای هیبریدی قابل شارژ با پریز برق هم از این مزایا برخوردارند. برخی از خودروهای هیبریدی مثل پریوس تویوتا و نیروی کیا فقط از 4500 دلار معافیت برخوردار میشوند.
پرسش هفتم: بهتر است خودروی برقی نو بخریم یا دست دوم؟ خودروهای برقی گران هستند. اگر چه خودروهای برقی دست دوم در مقایسه با بنزینی خیلی ارزان تر هستند به همان اندازه هم نگرانی باتری دارند و یکی از دلایل ارزانی آنها هم انقضای معافیت های مالیاتی به ویژه بالای 200 هزار مایل است. البته خودروهای برقی تسلا استثنا هستند چون خیلی افت قیمت پیدا نمی کنند. خودروهای برقی خیلی قدیمی هم به دلیل فناوری قدیمی پیمایش به ازای شارژ خیلی پایینی دارند. در ضمن خیلی از مزایا و معایب خودروهای دست دوم برقی شبیه دست دوم بنزینی است.
پرسش هشتم: خریدن به صرفه تر است یا اجاره کردن به شیوه لیزینگ؟ جواب به این سؤال بستگی زیادی به بازاری دارد که در آن زندگی می کنید. در آمریکا اجاره به روش لیزینگ متداول تر است مخصوصاً به این دلیل که قیمت خودروهای برقی بسیار گران است. اگر وام ارزان به خودرویی اختصاص یافت خرید آن از لحاظ مالی منطقی تر است. برای آن که ماجرا تا حدودی دست تان بیاید، برای خرید یک خودروی برقی متوسط به قیمت 40 هزار دلار اقساط ماهیانه آن حدود 700 دلار است در حالی که اگر آن را به روش لیزینگ اجاره کنید هزینه ماهیانه آن نصف این مبلغ است. این راهم توجه داشته باشید که هر سال مدل های ارزان تر با کیفیت بالاتر می آیند. خرید یا اجاره به روش لیزینگ در آمریکا برای خودروهای برقی تا حدود زیادی شبیه خودروهای بنزینی است.
پرسش نهم: خریدار تا چه حد باید در مورد هزینه ها و روش های تعمیر و نگهداری خودروهای برقی بداند؟ در مجموع تعمیر و نگهداری خودروهای برقی نسبت به بنزینی هم ساده تر است هم ارزان تر. خودروهای برقی نیاز به تعویض روغن ندارند. لنت ترمز ها بیشتر دوام می آورند. دوام موتورهای برقی خیلی بیشتر از بنزینی است در عوض باتری هم گران است و هم زود نیاز به تعویض پیدا می کند که قیمت آن بین 5 تا 16 هزار دلار قیمت دارد. در آمریکا قوانین فدرال خودروسازان را ملزم کرده است که باتری ها را 8 سال یا 100 مایل (160 هزار کیلومتر) گارانتی کنند. البته شما خوب می دانید که باید حتماً جزئیات پوشش گارانتی را به دقت سؤال کنید.
پرسش دهم: هزینه بیمه خودروهای برقی چه طور است؟ بیمه خودروهای برقی گران تر از خودروهای بنزینی است. هیچ ربطی هم به ایمنی خودرو ندارد. دلیل گران تر بودن بیمه برقی ها گران تر بودن خود خودرو است. ضمن این که این جا هم مسئله باتری است و تا زمانی که قیمت باتری خودروهای برقی به همین اندازه گران است به طور طبیعی باید انتظار داشت بیمه این خودروها هم گران بماند.
در بازار آمریکا هزینه بیمه خودروهای برقی تقریباً 23 درصد بیشتر از خودروهای بنزینی است. برخی از شرکت های بیمه ای به خاطر رقابت کمی ارزان تر هستند. البته نرخ بیمه شرکت های رقیب تفاوت زیادی با هم دارد چون متغیرهای زیادی را دخالت می دهند. به هر حال شرکت های بیمه ای یاد گرفته اند که چگونه هزینه های خود را مدیریت کنند. برای همین بهتر است که قبل از خرید اطلاعات کافی در مورد بیمه خودروها برقی هم به دست آورید./ ام اس ان