جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷
در نشست خبری هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور عنوان شد:
آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور : با توجه به زیان ۲۵ هزار میلیاردی دو خودروسازی بزرگ داخلی در سال گذشته و زیان انباشته ۸۰ هزار میلیارد تومانی این صنعت و در مقابل سود بالای چند ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های بالادستی و تولیدکنندگان مواد اولیه، یک عدم توازن و تعادل را به وجود آورده است.
کد خبر: ۴۶۷۶۱
هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی
تیتر20 - محمدرضا نجفی منش،رئیس هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در نشست خبری ، با اشاره به محدودیت های موجود در مسیر تامین مواد اولیه ساخت قطعات اظهار داشت: امروز تامین و توزیع مواد اولیه و از سویی قانون سال ۹۰ مجلس و عرضه مواد اولیه در بورس کالا مهمترین مشکل صنعت قطعه سازی است.

وی همچنین به افزایش قیمت نهاده های تولید برای ساخت قطعات اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش افسار گسیخته نرخ ارز و در نهایت قیمت پایه مواد اولیه از مشکلات جدی این صنعت است به طوری که این شرایط موجب شده تا ۷۰ درصد قیمت پایه در بورس رقابت می شود و عملا این وضع تامین مواد اولیه را با این نرخ ها دشوار کرده است.

نجفی منش با توجه به فروش فولاد، مس و آلومینیوم توسط تولیدکنندگان داخلی با نرخ دلار بازار آزاد، افزود: در این جریان قطعه سازان ناگزیر به خرید در بورس و پرداخت هزینه سه ماه پیش از تامین کالا شدند.

وی با اشاره به لزوم عرضه مستقیم و مچینگ گفت: راه اندازی سیستم مچینگ و عرضه مواد اولیه به میزان کافی مهمترین خواست قطعه سازان است تا بتوانیم در نهضت داخلی سازی و دستیابی به ۸۰ درصد داخلی سازی در صنعت خودرو و قطعه سازی موفقیت های خوبی را کسب نماییم.

نجفی منش با ابراز گلایه از فشارهای ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه به قطعه سازان و قرار گرفتن بین دو غول بزرگ شرکتهای تامین کننده مواد اولیه و خودروساز خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز صنعت قطعه سازی سپر بلای شرایط کنونی شده و تمام ترکش ها به سمت قطعه سازان است.

در ادامه آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در سخنانی اظهارداشت: با توجه به زیان ۲۵ هزار میلیاردی دو خودروسازی بزرگ داخلی در سال گذشته و زیان انباشته ۸۰ هزار میلیارد تومانی این صنعت، خواستار تشکیل کمیته ملی خودرو برای رفع مشکلات صنعت خودرو شد.

به گفته محبی نژاد، زیان انباشته یاد شده و در مقابل سود بالای چند ۱۰۰  هزار میلیارد تومانی شرکت‌های بالادستی و تولیدکنندگان مواد اولیه، یک عدم توازن و تعادل را به وجود آورده است.

محبی نژاد با تاکید بر تبعات قیمت گذاری دستوری بر مشکلات جدی نقدینگی در صنعت قطعه سازی ، خواستار اصلاح قیمت قرارداد قطعه سازان و افزایش میانگین ۶۵ درصدی قیمت قطعات شد .

وی در مجموع مشکلات موجود را حاصل تفرقه و عدم سیاست گذاری در حاکمیت مطرح کرد و در همین راستا خواستار تشکیل کمیته ملی خودرو در کشور شد و خاطرنشان کرد: باید در این کمیته تمام سازمان ها عضو داشته و مصوبات فراقوه ای و لازم الاجرا داشته باشد تا شاهد جهش تولید باشیم .

وی بیان داشت: یکی از درخواست‌های قطعه‌سازان‌، اصلاح قیمت قطعات با بالا یا پایین رفتن ۱۰ درصدی نرخ نهاده‌های تولید است.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور خاطر نشان کرد: التهاب امروز بازار خودرو و شکاف شدید قیمت‌های خودروساز و بازار، نتیجه تصمیمات غلط در حوزه قیمت است که سبب شده قطعه‌ساز و خودروساز با زیان تولید کنند و عرضه خودرو نیز ناکافی باشد.

محبی نژاد تاکید کرد: همه این مشکلات به دلیل تفرقه در مجموعه حاکمیتی دولت، مجلس و قوه قضائیه است، در این راستا ایجاد کمیته ملی خودرو با عضویت همه ارگان های تصمیم‌گیر پیشنهاد می شود به‌طوری که همه مصوبات این کمیته، فراقوه‌ای و لازم‌الاجرا باشد.
وی تاکید کرد: نیاز سالیانه ارزی صنعت خودرو و قطعه‌سازی حدود چهار میلیارد دلار است و درخواست این انجمن برای اجازه یک میلیارد دلار واردات بدون انتقال ارز و بدون ذکر منشا، کمتر از دو درصد نیاز ارزی کشور است که نصف قاچاق دو میلیارد دلاری قطعات خودرو در سال گذشته است.

در ادامه سعید صبوری ،رئیس کمیته نقدینگی انجمن صنایع همگن قطعه سازی در سخنانی گفت:۷۰۰ قطعه سازی تعطیل و نیمه تعطیل هستند!

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور گفت: مشکلات ارزی و شیوع کرونا، قطعه سازان را به سمتی برده است که از ۱۲۰۰ قطعه ساز بزرگ و کوچک، ۴۰۰ شرکت تعطیل کامل و ۳۰۰ قطعه سازی نیز نیمه تعطیل شده است.

وی افزود: عاملی که قطعه سازان را هدایت می کند، نقدینگی است که متاسفانه با مشکلات و موانعی که در مسیر تامین قطعات قرار گرفته است، قطعه سازان را در شرایط بسیار بدی قرار داده است.

صبوری تصریح کرد: این مشکل به دلیل سیاست های اشتباه و سرکوب قیمت های خودرو و قطعات است که صنعت خودرو و قطعه را با گرفتاری مواجه ساخته است.

وی افزود: در این میان مطالبات قطعه سازان از خودروسازان نیز مزید بر علت شده است تا مشکلات قطعه سازان دو چندان شود.
صبوری با اعلام اینکه قطعه سازان در حال حاضر ۳۴ هزار میلیارد تومان از خودروسازان طلبکار هستند، تصریح کرد: این رقم در حالی است که اگر اصلاح قیمت را نیز با این مطالبات معوق محاسبه کنیم، به رقمی در حدود ۳۸ تا ۳۹ هزار میلیارد تومان می رسیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه مبلغ ۱۵ هزار تومان از این مطالبات، تعهدات معوق است، شش هزار میلیارد تومان نیز در قالب خرید دین پرداخت شده و ۹ هزار میلیارد تومان نیز سررسید آن فرا رسیده است.

صبوری افزود: در حال حاضر تامین نقدینگی از واجب ترین امور در صنعت قطعه سازی است چرا که بازار مواد اولیه در شرایط فعلی به صورت لحظه ای و ساعتی قیمت گذاری می شود.

وی اظهار داشت: در بازار لحظه ای و ساعتی بورس، عملا پرداخت ۱۲۰ روزه بی معنی است چرا که مواد اولیه با حجم کم و قیمت های بالا به صورت ساعتی قیمت می خورد.

این فعال صنعت قطعه سازی در پایان خاطرنشان کرد: چنانچه مطالبات قطعه سازان پرداخت نشود آن هم در شرایطی که تحریم ها از یک سو و شیوع کرونا از سوی دیگر فعالان این صنف را در مضیقه قرار داده است، صنعت قطعه سازی و به تبع آن خودروسازی در آینده نزدیک متوقف خواهد شد.


ارسال نظرات
موضوعات روز