پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
سه ضلع فروشگاه، شرکت تولیدکننده و مشتری از فروش اینترنی سود خواهند برد.
کد خبر: ۴۷۷۲۹
تیتر20 - طی سالهای اخیر فروشگاههای زنجیرهای بسیاری در کشور ایجاد شدهاند. رقابت شدیدی بین این فروشگاهها در جریان است و همین رقابت باعث شده تا در بسیاری از خیابانهای اصلی شاهد حضور این فروشگاهها باشیم. فروشگاهها سعی میکنند تا با ارائه تخفیفات فراوان مشتری وفادار برای خود به دست آورند.
از این منظر نیز رقابت شدیدی در جریان است. اما موضوعی که هنوز برای فروشگاههای زنجیرهای خیلی جا نیفتاده یا بسیاری از این فروشگاهها آن را جدی نگرفته اند بحث فروش آنلاین بوده است. آنهم در شرایطی که شیوع ویروس کرونا اهمیت و ضرورت فروش آنلاین را چندین برابر کرده است.
اينترنت با ضریب نفوذ بالا و روز افزون در یک دو دهه گذشته شريك اصلي در تجـارت جهـاني و ابـزاري قدرتمنـد بـراي اقتدار و كمال مشتريانش بهشمار ميرود. بر اساس گزارشهاي اخير، در برخي كشورهـا در حالي كه 85 درصد از كاربران اينترنـت حـداقل يـك خريـد بهنگام در ماه را ت انجام دادهاند. این آمار در ایران نیز روند رو به رشدی را تجربه میکند.
ضرورت توسعه زیرساختها در گسترش خرید آنلاین
هرچند طی ماههای اخیر میزان خرید آنلاین در کشور افزایش داشته اما همچنان تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد. عمدهترین دلیل این مساله هم شاید نبود زیرساختها در این رابطه باشد. زیر ساختها البته مربوط به بحث اینترنت نیست. به نظر میرسد در این رابطه باید زیرساختهای قانونی و البته فرهنگی ایجاد شود تا مشتریان بجای حضور در فروشگاهها، خرید آنلاین انجام دهند و البته از تخفیف بیشتری برخوردار شوند.
اهمیت فروش آنلاین در دوران شیوع کرونا و قرنطینه
فروش آنلاین در شرایطی اهمیت خود را بیش از پیش نشان میدهد که بسیاری حاضر به حضور در فروشگاهها و خرید مستقیم نیستند. در این شرایط میزان فروش فروشگاههای زنجیرهای که خدمات آنلاین مناسبی ارائه میدهند بیشتر شده است. اما به طور کلی تمرکز پایین فروشگاههای زنجیرهای بر فروش آنلاین باعث غافلگیری آنها در سه ماه ابتدایی سال شد. در همین زمینه مهدی غیبی کارشناس فناوری اطلاعات میگوید: در سه ماه ابتدایی که کرونا شیوع پیدا کرده بود، به دلیل تعطیلیهایی که رخ داد، بسیاری از مردم برای رفع نیازهای خود روی به استفاده از بخش آنلاین فروشگاههای زنجیرهای رو آوردند. اما نکته مهمی که وجود داشت، این بود که به دلیل غافلگیری که صورت گرفت، بعضا در ارائه خدمات آنها مشکلاتی وجود داشت، اما هرچه که زمان گذشت اوضاع بهبود پیدا کرد و کارها روی روال افتاد.
تاثیر کرونا بر افزایش فروش آنلاین
با شیوع بیش از پیش ویروس کرونا، استقبال از فروش آنلاین بیش از پیش شده است. طی ماههای اخیر میزان خرید آنلاین از فروشگاههای زنجیرهای رشد چشمگیری داشته است. مهدی غیبی در این خصوص اظهار میکند: آن تعطیلات تجربه بسیار خوبی بود برای تمامی کسب و کارهایی که زمینه فعالیت در فضای مجازی را نداشتند، زیراکه آنها نیز به این ضرورت پی بردند تا در این حوزه وارد شوند، در این دفعه نیز که قرنطینه اعلام شده، آنها با آمادگی به استقبال این مسئله رفتهاند که این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است، به نظر میرسد به مرور زمان کسب و کارهای اینترنتی در حال جا افتادن هستند.
فروش آنلاین حتی در زمان تعطیلات
یکی از تاثیرات گسترش فروش آنلاین فروشگاههای زنجیرهای، ادامه فروش حتی در روزهای تعطیل سال است. میتوان امیدوار بود در صورتی که نیاز به تعطیلی گسترده به منظور جلوگیری از شیوع کرونا و حتی تعطیلی فروش حضوری فروشگاهها بود، بخش آنلاین آنها به کار خود ادامه دهد. این کارشناس فناوری در این خصوص با بیان رشد فروش آنلاین چندین منفعت دارد تصریح میکند: اول اینکه باعث میشود، رونق کسب و کارها در چنین شرایطی که باید صنوف فیزیکی تعطیل شوند، ادامه پیدا کند، به بیان دیگر آنها میتوانند از طریق غیر حضوری به فعالیت خود ادامه دهند و مشکلات ناشی از تعطیلیها گریبان آنها را نمی گیرد. دوم هم اینکه هزینه تمام شده برای ایجاد یک شغل از طریق بستر فضای مجازی بسیار کاهش خواهد یافت و این موضوع میتواند منجر به اشتغالزایی بسیار زیادی شود، دست آخر نیز از هزینههای زیادی جلوگیری خواهد شد.
فروش آنلاین و تغییر سبک زندگی
فروش آنلاین به ظاهر تنها باعث خواهد شد تا از حضور مشتری در فروشگاه جلوگیری کند. اما در عمل توسعه هر چه بیشتر این اتفاق باعث تغییر سبک زندگی مردم خواهد شد. استرس ناشی از قرار گرفتن در ترافیک و هدر رفتن زمان جزو مواردی است که فرد با حضور فیزیکی در فروشگاهها مواجه خواهد شد. این کارشناس همچنین میگوید: افزایش مصرف بنزین و هزینههای جانبی خانوار نیز بخش دیگری از مشکلاتی است که خرید حضوری ایجاد میکند. با گسترش فروش آنلاین استرس، ترافیک، هزینههای رفتوآمد و موارد بسیار دیگری از بین خواهد رفت. موضوعی در دراز مدت سبک زندگی افراد را تغییر و باعث بهبود شرایط زندگی آنها خواهد شد.
تخفیف بیشتر در فروشهای آنلاین و افزایش درآمد
اهمیت فروش آنلاین برای فروشگاههای زنجیرهای آنقدر بالا است که این فروشگاهها هرچه سریعتر باید توسعه بیشتری در آن به وجود بیاورند. مهدی غیبی در این خصوص تاکید میکند: فروش آنلاین اصولا برابر با تخفیف بیشتر و تخفیف بیشتر برابر با افزایش فروش و درآمد برای این فروشگاهها است. در فروشهای آنلاین اصولا باید دست فروشگاهها برای تخفیف بیشتر باز باشد. در صورتی که فروشگاهی حجم بالای تراکنش اینترنی داشته باشد و میزان فروش آن بالا باشد، شرکتهای بیشتری را به خود جذب خواهد کرد. در این شرایط شرکتها محصولات را با قیمتی به مراتب کمتر از سالنهای فروشگاهی و خردهفروشیها عرضه خواهند کرد. وی میافزاید: تخفیف بالا مشتری را به خرید بیشتر تشویق میکند و به این ترتیب سه ضلع فروشگاه، شرکت تولیدکننده و مشتری از فروش اینترنی سود خواهند برد.