پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
تیتر ۲۰ بررسی کرد؛
بانک دی اقدامات متنوع و فراوانی در راستای اطلاع‌رسانی و آموزش اجرای قانون جدید چک برنامه‌ریزی و اجرا کرده است تا دغدغه مشتریان این بانک را در راستای اجرای این قانون به حداقل برساند.
کد خبر: ۴۹۶۱۹
اقدامات آموزشی و اطلاع‌رسانی بانک دی درباره قانون جدید چک
تیتر۲۰- «قانون اصلاح قانون صدور چک» با هدف اعتبار بخشی به چک و به حداقل رساندن صدور چک بلامحل در سال ۱۳۹۷ توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و از ابتدای سال 1400 اجرایی شده است.

در این قانون نحوه صدور، دریافت و انتقال چک تغییراتی داشته و افرادی که مبادلات خود را با چک انجام می‌دهند تکالیفی برعهده دارند. صادرکننده چک باید مندرجات چک شامل تاریخ سررسید، مبلغ و اطلاعات هویتی ذینفع را علاوه بر اینکه در برگ چک درج می‌کند در سامانه صیاد نیز ثبت کند. همچنین ذینفع چک نیز هنگام دریافت برگ چک باید مندرجات آن را در سامانه صیاد، استعلام و با مندرجات برگ چک تطبیق دهد. اشخاصی که قصد انتقال چک را دارند نیز دیگر نیازی به پشت نویسی چک ندارند و باید اطلاعات هویتی ذینفع جدید را در سامانه صیاد ثبت کنند.

انجام این امور از طریق ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد شامل اینترنت‌بانک و موبایل‌بانک بانک‌ها، برنامک‌های موبایلی حوزه پرداخت و شعب بانک‌های عامل امکان‌پذیر است. این تغییرات قانونی برای چک های جدید با ظاهر متفاوت است. بر روی این چک‌ها عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است.» درج شده تا مشتریان بانکی، این مهم را مدنظر داشته باشند. همچنین رنگ این چک‌ها نیر بنفش است. لازم به ذکر است چک‌های سابق طبق روال کارسازی می‌شوند.

همزمان با قطعی شدن اجرای این قانون، شبکه بانکی کشور برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات فراوانی برای اطلاع‌رسانی به جامعه و آشناسازی مردم به شیوه اجرای این قانون انجام داد که آثار این برنامه‌ها و اقدامات به روشنی در فضای عمومی کشور مشهود است. 

بانک دی نیز به عنوان بانکی که ارزش آفرینی را سرلوحه برنامه‌ها و اقدامات خود دارد، مجموعه فعالیت‌ها و اقدامات پردامنه‌ای را برای اطلاع‌رسانی به مشتریان خود درباره قانون جدید چک تدارک دید و به تدریج در دستور کار قرار داده است.

اطلاع‌رسانی ویژه درباره قانون جدید چک
از جمله این اقدامات راه‌اندازی صفحه ویژه‌ای با طراحی و استفاده از ابزارهای مختلف رسانه‌ای به منظور ارائه اطلاعات مربوط به این قانون است. در این صفحه اختصاصی به مواردی مانند جزئیات قانون جدید چک، اطلاعات مربوط به چک‌های صیادی، اطلاع از روش‌های استعلام چک، تفسیر وضعیت رنگ‌های اعتباری، نحوه وصول سریع چک ‌برگشتی، آثار صدور چک‌ بلامحل و ممنوعیت‌های ناشی از آن پرداخته شده است.

این پیام‌ها در در قالب اینفوگرافیک، پیام متنی، فیلم و موشن‌گرافی طراحی شده و قابلیت درک ساده قانون جدید چک را فراهم کرده است.

تدوین و انتشار کتابچه اطلاع‌رسانی «آشنایی با قوانین جدید چک» 
همچنین در راستای آموزش و اطلاع‌رسانی مؤثر به مشتریان و به دنبال اجرایی شدن قانون جدید چک از ابتدای سال 1400 که با هدف اعتباربخشی به چک و به حداقل رساندن صدور چک‌های بلامحل انجام شده است، کتابچه اطلاع‌رسانی آشنایی با قوانین جدید چک در شعب بانک دی توزیع شد.
در این کتابچه تغییرات جدید قانون چک شامل الزامات قانونی چک‌های جدید، نحوه ثبت، صدور و انتقال چک در سامانه صیاد، محدودیت‌های دارندگان چک برگشتی، نحوه وصول، برگشت زدن و رفع سوء اثر چک، روش استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک و تمامی اطلاعات ضروری درباره قانون چک آمده است.

امکان ثبت، تأیید و انتقال چک در نت دی و جت دی فراهم شد
علاوه بر این اقدامات که جنبه آموزش و اطلاع‌رسانی دارد، امکان ثبت، تأیید و انتقال چک‌های صیادی از طریق نت دی (اینترنت بانک) و جت دی (همراه بانک) فراهم شده است.

بر اساس مفاد قانون جدید، صدور و انتقال هر برگه چک مستلزم ثبت در «سامانه صیاد» است و تمام دارندگان دسته چک از این پس موظف‌ هستند بعد از صدور چک، اطلاعات چک صادرشده را به همراه اطلاعات دریافت‌کننده آن شامل کد ملی یا شناسه ملی ذینفع، مبلغ و تاریخ سررسید در «سامانه صیاد» ثبت کنند.

همچنین نقد کردن چک تنها توسط شخصی که به عنوان دریافت‌کننده، نامش در سامانه ثبت‌شده است، امکان‌پذیر خواهد بود. در این راستا دریافت‌کننده چک نیز قادر خواهد بود نسبت به احراز هویت صادرکننده چک اقدام کند.
مشتریان بانک دی می توانند برای ثبت، تأیید و انتقال چک در سامانه صیاد از طریق نت دی و جت دی اقدام کنند.

ساخت و نمایش فیلم‌های آموزشی
یکی دیگر از اقدامات بانک دی در راستای اطلاع‌رسانی و آموزش موارد الزامی در قانون جدید چک، ساخت چند فیلم و موشن گرافیک با مضمون آموزش روش اجرای این قانون است که علاوه بر انتشار در وب‌سایت این بانک در سطح وسیعی در شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب نیز باز نشر شده است.

ارسال نظرات
موضوعات روز