جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۷
تیتر20 بررسی می کند:
فولاد خوزستان قیمت گذاری دستوری را یکی از موانع موجود در مسیر توسعه صنعت فولاد می داند اما نباید فراموش کرد که تحقق شعار سال 1400 در این مجموعه در کنار حمایت های دولت، نیازمند برنامه های درون سازمانی است.
کد خبر: ۴۹۶۹۹
رفع موانع تولید در فولاد خوزستان/ نقش واحد تحقیق و توسعه در رفع موانع درون سازمانی
تیتر20 - شعار سال 1400 يعنی « توليد، پشتيبانی ها و مانع زدایی ها» نور امید بر توسعه فعالیت های بخش های مختلف اقتصادی است که در سال 1399 با مشکلات بسیاری همراه بودند.
صنعت فولاد که در سال گذشته علاوه بر مشکلات ناشی از تحریم با موانع دیگری مواجه بود که امروز فعالان آن چشم به تحقق این شعار دوخته اند اما نباید فراموش کرد که مانع زدایی تنها محدود به تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت نمی شود بلکه در این میان باید برخی موانع درون سازمانی نیز با همت مدیران و با تدوین نقشه راه 1400 از سرراه تولید برداشته شود.

فولاد خوزستان که واحدی اثر گذار بر قیمت گذاری زنجیره فولاد است نیز با برخی موانع برون سازمانی و درون سازمانی مواجه است که حل آنها نقش مهمی در افزایش تولید و توسعه صادرات خواهد داشت. 

دولت دست از دخالت بردارد
شاید اصلی ترین مانع بر سرراه فولاد خوزستان و دیگر تولیدکنندگان زنجیره فولاد بحث قیمت گذاری دستوری دولت باشد. 

درواقع اولین قدم برای تحقق شعار سال از سوی دولت، خروج از بحث قیمت گذاری است. 
در این باره بهمن تجلی زاده معاونت بازاریابی و فروش شرکت فولاد خوزستان چندی پیش در نشستی کلاب هاوسی با اشاره به موضوع قیمت گذاری بیان کرد: قیمت گذاری دستوری اثرات منفی ای بر مولفه های اقتصادی دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مبنای قيمت گذاری شمش فولاد خوزستان است. امروز قيمت شمش حدود 430 دلار است در حالی كه در بازار جهانی 580 دلار است. فاصله اين دو با هم 25 درصد است كه معضلات فراواني به همراه دارد. 

آن طور که مطرح می شود تفاوت قیمت شمش داخلی و جهانی باعث می شود انگیزه ایجاد ارزش افزوده در حلقه های دیگر از بین رفته یا تولیدکنندگان محصولات میانی سودچندانی از تولید نداشته باشند.

درنتیجه اصلی ترین تصمیم برای حل این مشکل آزادسازی بازار است تا عرضه و تقاضا خود قیمت ها را مشخص کنند. 

معاونت بازاریابی و فروش شرکت فولاد خوزستان همچنین تصریح کرد: دو سال گذشته شعار سال جهش توليد بود اما مسئولان با قيمت گذاری خلاف جهش توليد اقدام كرده اند. تنها فولادسازان بزرگ علی رغم قيمت گذاری منفی زنده بمانند كه آن هم به دليل خاصيت خصولتی بودن آنها است. 

درواقع فولادی های بزرگ هم از قیمت گذاری دستوری آسیب دیده اند در سال جاری خواستار حل این مشکل هستند.

تامین مواد اولیه مانعی مشترک میان دولت و فولادی ها 
تامین مواد اولیه نیز از مهمترین گلوگاه های تولید در صنعت فولاد بشمار می رود که در سال های اخیر نگرانی مدیران برای تامین آن بیش از گذشته شده است. 

هرچند فولاد خوزستان سال گذشته با تامین مواد اولیه و دپوی آن موفق به ثبت رکوردهای تولید شد اما باید در سال جاری در کنار حمایت های دولت، خود در این زمینه وارد برنامه ریزی مشخصی شده تا در ماه های پیش رو بار دیگر زنگ کمبود مواد اولیه به صدا در نیاید.

سرمایه گذاری مشترک در معادن و توسعه همکاری با معادن کوچک می تواند راهکار درون سازمانی فولاد خوزستان برای تامین مواد اولیه باشد. اما در آن سوی ماجرا دولت نیز می تواند با توسعه اکتشافات در عمق و ارائه تسهیلات لازم برای واردات تجهیزات و ماشین آلات اکتشافی این مانع را از مسیر توسعه بخش معدن و به دنبال آن صنعت فولاد بردارد.

واقعی شدن قیمت برق و تصمیمات درون سازمانی
سال 99 قطع شدن برق و گاز توانست مشکلات زیادی را برای واحدهای فولاد به دنبال داشته باشد. اما درست در همین زمان زمزمه هایی از واقعی شدن قیمت حامل های انرژی به گوش می رسید که درنهایت این موضوع در کلیات بودجه 1400 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
درنتیجه تولید فولاد در سال جاری با افزایش هزینه ای جدید در زمینه انرژی همراه می شود. 
تجلی زاده درباره قیمت انرژی بيان كرد: امسال قرار است هزينه انرژی فولاد سازان  380 درصد باشد. اما خوشحال مي شويم رانت ها اعمال شده از ميان برداشته شود اما قيمت گذاری واقعی شود. 

درواقع فولاد خوزستان با حذف قیمت گذاری دستوری موضوع افزایش قیمت برق را مثبت تلقی می کند اما نکته مهم آن است که مدیریت راهبردی مجموعه باید به صورتی باشد که این افزایش قیمت تاثیر چشمگیری بر قیمت تمام شده نداشته و رقابت در بازارهای جهانی را دشوار نکند. 
استفاده از تکنولوژی های جدید و همچنین آموزش نیروهای کار از موضوعاتی است که می تواند مانع افزایش مصرف انرژی را از میان بردارد. درنتیجه نقش واحدهای تحقیق و توسعه فولاد خوزستان شاید در سال جاری بیش از گذشته باشد.

درنگاهی کلی به شعار سال و بررسی آن در مجموعه فولاد خوزستان که یکی از واحدهای مهم تولیدی در صنعت فولاد به شمار می رود این نتیجه حاصل می شود که هرچند پشتیبانی ها از تولید باید از سوی دولت محقق شود اما رفع موانع نیازمند تعاملی دوسویه بوده و باید در بخشی از ماجرا واحدهای تولیدی نیز خود دست به کار شوند.



ارسال نظرات
موضوعات روز