جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
محمد کاظم تفته ، کارشناس و پژوهشگر ارشد مدیریت شهری مطرح کرد
مهم‌ترین ویژگی شهرهای یادگیرنده را باید در فرایند جهانی شدن به ویژه در حوزه سبک زندگی و اقتصاد شهری جستجو نمود/ رویکردها را باید از سازه محوری صرف به سمت شهر قابل زیستن برای همه انسان‌ها با سلایق مختلف سوق داد/ زمانی می‌توان به مدیریت شهری هویتی مستقل داد که بتوان با آن به مثابه یک سیستم برخورد کرد
کد خبر: ۴۹۸۰۴

محمد کاظم تفته
تیتر20 - رشد شهرنشینی و ویژگیهای آن، کارشناسان مدیریت شهری را بر آن داشته است که هر یک تعاریف مختلف و متعددی را برای توسعه پایدار شهری ارایه دهند که اداره امور شهر به منظور ارتقاء شاخص‌های زندگی شهری در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی از آن جمله است.

اغلب این کارشناسان اما لازمه بهینه سازی اداره امور شهر را در گرو همکاری کلیه اجزاء رسمی و غیررسمی موثر و ذیربط اعم از بخش خصوصی و دولت و قوای سه‌گانه با اولویت مشارکت و همراهی  مردم با سکاندار اصلی  شهر یعنی مدیریت شهری می دانند و معتقدند این نوع همگرایی همه جانبه و در نظر گرفتن اهداف و سیاست های کلان است که می تواند به  توسعه متوازن و پایدار شهری منجر شود.

«محمد کاظم تفته» کارشناس و پژوهشگر ارشد مدیریت شهری در حوزه فرهنگی و اجتماعی از آن دسته صاحب نظرانی است که اعتقاد دارد، مبحث"مدیریت شهری" جدا از توجه به تاریخچه آن، خود از مضامین و محتوای مدرنی برخوردار است که می تواند نقش مهمی در ساماندهی شیوه زیست افراد در شهر ایفا کند.

این مدرس دانشگاه می‌ گوید: واقعیت این است که رشد شتابان شهرنشینی در سالهای اخیر در جهان  و از جمله در کشورمان، ضرورت رویکرد و توجه خاص به ساختار و عملکرد حوزه مدیریت شهری را دوچندان کرده است که در صورت هرگونه رویگردانی از این واقعیت، شاهد توسعه ناپایدار و ناموزون در این حوزه خواهیم بود.
محمد کاظم تفته
تفته که بخاطر سالها مدیریت اجرایی از تجربه علمی و عملی توامان برخوردار است تاکید کرد: زمانی می‌توان به مدیریت شهری هویتی مستقل داد که بتوان با آن به مثابه یک سیستم برخورد کرد و ورودی‌ها و خروجی‌های آن را مورد بررسی و واکاوی قرارداد، لذا چنین نگرشی می تواند بیانگر توجه ویژه به مقوله الگوی مدیریت شهری مبتنی بر اهداف بلند مدت با رویکرد ملی باشد.

این پژوهشگر ارشد مدیریت شهری  بر این باور است که اگر شهرداری را به عنوان بالاترین مرجع و نهاد و شهردار را به عنوان عالی‌ترین مقام در حوزه مدیریت شهری بدانیم، پس باید این اصل غیرقابل انکار را بپذریم که رویکرد سیستمی بویژه در حوزه‌های نظارتی و کیفی می‌بایست مبتنی بر روش‌های علمی در مسیر دستیابی به اهداف پیش بینی شده باشد.

وی که سابقه مشاور شهردار و رییس گروه مشاوران جوان شهرداری کرج در کارنامه خود دارد بر استفاده از جوانان نو اندیش در ساختار مدیریت شهری تصریح کرد: طبیعی است که با توجه به جایگاه نهادهای نظارتی مانند شوراهای اسلامی شهر، آنها نباید دخالتی در حوزه های اجرایی داشته باشند، اما لازم است نهایت توان خود را صرف نحوه و نظارت انجام کار و عملیاتی کردن برنامه‌ها کرده و می‌بایست بیشترین دقت و حساسیت را در این زمینه از خود نشان دهند.

تفته که عنوان "هویت ملی پایدار" و به تبع آن هویت شهری فعال را برای رساله دکترای خود انتخاب کرده است، بکارگیری موثر و کارآمد منابع انسانی و مادی با نگاه علمی به نحوه کارکرد و مشارکت عمومی و همچنین بخش خصوصی در بازسازی و اجرای طرحهای جامع شهری را تنها راه دستیابی به اقتصاد پایدار در حوزه مدیریت شهری می داند که این مساله محقق نخواهد شد مگر بر پذیرفتن شاخص ها ‌معیارهای مندرج در مدیریت دانش شهری و در قالب "شهر یادگیرنده و خلاق”.

مهم‌ترین ویژگی شهرهای یادگیرنده را باید در فرایند جهانی شدن به ویژه در حوزه سبک زندگی و اقتصاد شهری جستجو نمود. نگاه به شهر به مثابه خانواده لزوم تقسیم وظایف از یکسو و برخورداری از حقوق از سوی دیگر را به ذهن متبادر می‌کند .
محمد کاظم تفته
مقاله برگزیده با موضوع "نوآوری های مدیریت شهری در مسیر توسعه پایدار "ماحصل تلاش‌های ایشان در سال ۲۰۱۵ جهت شرکت در دومین کنفرانس بین المللی مدیریت شهری در مکزیک بود که در آن امکان سنجی شهر کرج در حوزه شهر یادگیرنده به رشته تحریر درآمد و در آن به اهمیت  ارتقا کیفی زندگی شهروندان بر اساس سه معیار "آموزش،مهارت و مشارکت” توجه شده است. 

تفته معتقد است انسجام اجتماعی و فرهنگی میسر نخواهد شد مگر با رضایت عمومی لذا به مقوله توانمند سازی شهر ها در مواجهه با بحران‌ها و مسائل پیش رو تاکید دارد و آن را در مفهوم حس برابری( جنسیتی،قومیتی،مذهبی و...) در برخورداری از تسهیلات شهری جستجو می‌کند. وی تصریح کرد شهر پایدار و پویا میبایست در کانون یادگیری مادام و همیشگی قرار بگیرد و با بومی کردن شاخص های فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی این امکان را برای شهر کرج به وجود آورد.

او با تاکید بر ضرورت شناسایی وضعیت موجود ساختار شهری در حوزه های مختلف اعم از اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی توسط کارگروههای متخصص در حوزه های یاد شده اظهار داشت: در صورت تصمیم گیریهای صحیح و علمی می‌توان در آینده نه چندان دور شاهد شکل گیری یک شهر مطلوب باشیم که از مهمترین ویژگیهای آن پراکندگی جمعیت نسبت به گستره جغرافیایی، سهولت در دسترسی به اماکن عمومی، ترافیک کنترل شده، محیط زیست و هوای سالم و امنیت اجتماعی است.

تفته می گوید: هر شهری از جمله کلانشهر کرج  دارای خصوصیات منحصر به فرد با توجه به پتانسیل ها و قابلیت ها و مزیتهای نسبی خود است که بدون توجه به آنها دستیابی به توسعه پایدار و متوازن را مشکل و حتی غیرممکن می سازد.

وی که دانش آموخته ریاضیات محض و مهندسی صنایع هم می‌باشد معتقد است نباید به شهر به عنوان یک پیکره مکانیکی نگریست و آن را از قالب انسانی و هویتی آن خارج نمود و لذا بیشترین سابقه و تجربه پژوهشی خود را در امور اجرایی معطوف به حوزه فرهنگی، اجتماعی در مدیریت شهری میداند و تاکید می‌کند : مشارکت و حضور حداکثری و آگاهانه شهروندان در حوزه های مختلف علاوه بر بهبود کارها و برنامه های اجرایی  در حوزه شهری موجب تقویت نهادهای مردمی (سمن یا سازمانهای مردم نهاد) در این حوزه خواهد شد که به عنوان مهم‌ترین کنشگران در این حوزه شناخته شده اند.

تفته که سابقه مدیریت دپارتمان گردشگری و خدمات مرکز آموزش های آزاد دانشکده خبر استان البرز را نیز دارد با تاکید بر نقش خبر و اطلاع رسانی  در این حوزه گفت: رویکردها را باید از سازه محوری صرف به سمت شهر قابل زیستن برای همه انسان‌ها با سلایق مختلف سوق داد و شهر کرج با تنوعی بینظیر که در حوزه اقوام و به تبع آداب و رسوم و سنن مختلف دارد می‌تواند به عنوان”اولین شهر یادگیرنده در حوزه اقوام”نام بگیرد و آن را به مکانی برای صنعت گردشگری ویژه تبدیل نماید.

وی تصریح کرد :آگاهی مردم از پیشینه شهری و هویت جمعی خود که در سطح شهر هر یک مزین به یکی از اقوام ایرانی گردیده است و با تاسی از تاریخ خود و همچنین تاکید بر حقوق شهروندی خود می‌توانند نقش بسزایی در میزان مشارکت و مطالبه گری در حیطه قانون و ودر چارچوب مدیریت شهری ایفا نمایند.

تفته یکی از ارکان مهم برنامه ریزی و نظارت در مدیریت شهری را  شوراهای اسلامی عنوان کرد و گفت: مشارکت مردم در اداره امور شهرها از طریق شوراهای اسلامی تحقق جامعه مدنی را به دنبال خواهد داشت.

وی یادآور شد: متاسفانه طی چند سال اخیر عملکرد برخی از اعضای شوراهای شهر و روستا و دخالت های ناصواب آنان در حوزه مدیریت شهری، دارای تبعات ناخوشایند و ناموجهی بوده و این نهاد مدنی و مردمی را از تعاریف و اهداف تشکیل آن در قانون اساسی دور ساخته است لذا انتقال شرح وظایف این نهاد تصمیم ساز به پارلمان شهری با همه صفات مرتبط با آن شرایط را برای عبور از وضع موجود مهیا و از این مدار فعلی خارج می نماید.

وی اعتقاد دارد یکی از چالش ها و آسیب های مهم و جدی در مدیریت شهری سمت و سوگیری و گاه وابستگی نهادهای مرتبط با مدیریت شهری بویژه شوراهای اسلامی با گروههای ذی نفوذ، صاحبان قدرت و ثروت و همچنین جناحها و گروههای سیاسی است.

تفته تصریح کرد: باید بپذیریم که این همان اشتباه بزرگ و خلق شرایط نادرست و نامبارکی است که بطور قطع به تصمیمات اشتباه و بکارگیری افراد غیرمتخصص در بخش های مختلف مدیریت شهری منجر شده که علاوه بر انحراف و دور شدن مدیریت شهری از اهداف پیش بینی شده، می تواند خسارات غیرقابل جبران و سلب اعتماد عمومی را نیز در میان شهر و شهروندان درپی داشته باشد./روزنامه ایران- ویژه  استان البرز


ارسال نظرات
موضوعات روز