دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵
تیتر20 بررسی می کند؛
تعدد ، تکثر و توسعه بدون برنامه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در هر محله ای می تواند در دراز مدت تبعاتی برای سرمایه گذاران در این بخش داشته باشد.
کد خبر: ۵۰۰۰۵
ضرورت توجه به جانمایی مناسب برای فروشگاه‌های زنجیره ای جدید
تیتر20 - در چند سال گذشته شاهد رشد روز افزون و توسعه کمی فروشگاه های زنجیره ای در سراسر کشور، حتی شهرهای کوچک بوده ایم، هر چند این موضوع با خود مزایایی را  به همراه داشته، اما دارای آسیب‌هایی نیز بوده که ضرورت توجه به جانمایی مناسب فروشگاه‌های زنجیرهای جدید را دو چندان کرده است.

 چندی پیش خبری منتشر شد از اینکه افتتاح بی رویه ۳۰ فروشگاه زنجیره‌ای در شهرستان شهرضا موجب تعطیلی ناخواسته بسیاری از واحد‌های صنفی خرده فروش شده و در عملکرد فروشگاه های زنجیر ه ای خلل ایجاد کرده است.

هدف از فعالیت فروشگاه های زنجیره ای نزدیک شدن رابطه مشتری و تولیدکننده با یکدیگر است که همین امر موجب می شود تا فروشگاه های زنجیره ای با جذب بالای مشتری همراه شوند چرا که تخفیفات خوبی را عرضه می کنند.از سویی یکی از دلایل دیگر جذب مشتری به این فروشگاه ها وجود اقلام مورد نیاز به صورت متمرکز است که خرید را برای مشتری تسهیل می کند. 

هیچ قانونی مخالف تأسیس و رشد فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح یک شهر و استان نیست.موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد، جانمایی این فروشگاه‌ها است که طبق مصوبه اتحادیه‌ها، بنا بود این فروشگاه‌ها در مکان‌هایی احداث شوند که کمترین آسیب را به بازار سوپرمارکت‌های محلی وفروشگاه های زنجیره ای دیگر بزنند در حالی‌ که امروزه مشاهده می شود تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای به شکل بسیار محسوسی  افزایش می یابد و برند های جدید و نوظهوری فعالیت های خود را گسترش می دهند.

از سویی قرار بر این بود که توازنی میان تعداد این دو نوع فروشگاه درهر منطقه برقرار باشد و استاندارد تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز رعایت شود؛اگر این موارد واصول رعایت شود مشکلی‌  در رشد فروشگاه‌های زنجیره‌ای ‌وجود نخواهد داشت.

تعدد ، تکثر و توسعه بدون برنامه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در هر محله می تواند در دراز مدت تبعاتی برای سرمایه گذاران در این بخش داشته باشد.

بدون تردید، فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای امری طبیعی است که در تمامی دنیا شاهد آن هستیم و به تبع بازار ایران از آن مستثنی نیست.از سوی دیگر انتخاب حق مردم است و به تبع برخی خانوار‌ها به دلایل متعدد علاقه‌مند به خرید محصولات مورد نیاز خویش از فروشگاه‌های زنجیره ای هستند.

 اما انتظار می‌رود با در نظر گرفتن جانمایی صحیح، تعریف حَدِ فاصِلِ کارشناسی شده و در نظر گرفتن تعدد و تکثر استاندارد در فعالیت چنین فروشگاه‌هایی، توازن لازم برای حفظ کسب و کارهای مرتبط و فروشگاه‌های زنجیره‌ای (توامان با یکدیگر) رعایت شود، در غیر اینصورت با افراط در صدور مجوز، تاسیس و راه اندازی و فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بر آسیب پذیری واحد‌های خرده فروشی در این وضعیتِ نامناسب اقتصادی افزوده خواهد شد.

ارسال نظرات
موضوعات روز