چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 17
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
افزایش قیمت‌ مس که ماده اولیه برای ساخت انواع ظروف مسی است موجب شده فعالیت برخی از واحدهای تولیدی این نوع محصولات با مشکل مواجه شود و برخی از تولیدکنندگان برای حفظ فعالیت خود در آلیاژسازی از میزان مس کاسته و درصد سایر مواد را افزایش می‌دهند که این موضوع می‌تواند به سلامت مصرف‌کننده‌ها که مردم هستند، آسیب برساند.
کد خبر: ۵۰۳۰۹
تیتر20 - صنعت ظروف مسی نیز مانند سایر صنایع تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته است چراکه مشتری این نوع محصولات مردم هستند و شیوع این ویروس حضور مردم را به حداقل رسانده و میزان تقاضا به حداقل رسیده است.

جبار نورسینا در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار داشت: از دیرباز ظرف و ظروف مسی از طرفداران زیادی در بین مردم برخوردار بوده تا جایی که شهرت این نوع صنایع به خارج از مرزهای کشور نیز رسیده است. این روزها حال و هوای تولیدکنندگان و فعالان ظروف مسی مانند گذشته نیست و این صنعت از رونق افتاده است. قریب به یک سال و چهار ماه است که وضعیت فروش این نوع محصول مختل شده و مهم‌ترین عامل این موضوع نیز شیوع ویروس کرونا است. چراکه مردم مشتری اصلی ظرف و ظروف مسی هستند و اپیدمی این ویروس منحوس حضور مردم را در بازاراها به حداقل رسانده که این ماجرا موجب بروز کسادی در صنایع مختلف به خصوص صنعت ظروف مسی شده است.

وی افزود: در دو سه سال اخیر قیمت فلزات اساسی و رنگین همچون مس روند صعودی در پیش گرفتند و کم و بیش با جهش قیمتی مواجه بودیم که این موضوع موجب شده قیمت تمام شده محصولات مسی نیز با افزایش همراه باشند. از آنجایی که مصرف‌کننده این نوع ظروف مردم هستند با تشدید نابسامانی‌های اقتصادی و گرانی‌ها و همچنین کاهش قدرت خرید مردم، تعداد مشتریان ظروف مسی با کاهش چشمگیری مواجه شد و همچون گذشته میزان تولید و تقاضا در تعادل نیست و به جرات می‌توان گفت با کمبود تقاضا روبه‌رو هستیم.

تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی
این تولیدکننده ظروف مسی ابراز کرد: با توجه به میزان تقاضا، تولید نیز وارد برهه حساسی شده و عملا شرایط خوبی ندارد. به طوری که بسیاری از تولیدکنندگان ظروف مسی فعالیت خود را تعطیل کرده‌اند و با شرایط فعلی فقط چند واحد تولیدی در استان‌های زنجان، اصفهان و کرمان مشغول به کار هستند و فعالیت همین تعداد محدود نیز فراتر از نیاز بازار کنونی است.

پورسینا تصریح کرد: پیش‌تر ظروف مسی علاوه بر مشتریان داخلی، از طرفداران خارجی نیز بی‌نصیب نبود که با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها نیز شاهد افت معاملات بین‌المللی نیز هستیم. صادرات در این صنعت به معنای صادرات در سایر صنایع نیست. شاید کم و بیش خود تولیدکننده و بازرگانان ظرف و ظروف مسی را به کشورهای مدنظر صادر کنند اما اغلب مشتریان خارجی خود برای خرید این نوع محصولات وارد ایران می‌شدند و شخصا اقدام به خرید می‌کردند. به عبارت بهتر ظروف مسی یک کالای توریست‌پسند و درآمدزا بود که ویروس کرونا دامن کسب و کار این صنعت را نیز همچون سایر صنایع گرفته است که در ادامه تعطیلی واحدهای تولیدکننده پیامد این اتفاق به حساب می‌آید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شرایط تولید این نوع محصولات مسی همانند فروش آن دستخوش تغییرات زیادی نشده و در صورت تقاضا می‌توان تولید را از سر گرفت. افت و خیز قیمتی مواد اولیه ازجمله مشکلات تولید ظروف مسی به شمار می‌آید، چراکه با یک قیمت واحد و ثابت روبه‌رو نیستیم. در شرایط فعلی برخی از تولیدکنندگان برای ادامه حیات فعالیت خود از میزان ضخامت ورق‌های مس مصرفی می‌کاهند و در آلیاژسازی از سایر مواد بیشتر استفاده می‌کنند تا با هزینه کمتری برای خرید مس مصرفی بتوانند به حداقل سود دست یابند. قلع یکی از موادی است که در آلیاژسازی ظروف مسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آنجایی که این نوع محصولات مسی با سلامت افراد در ارتباط هستند، هرگونه تغییر در درصد آلیاژهای مصرفی و کم و زیاد شدن میزان مس و قلع سلامتی مردم به خطر می‌افتد. بنابراین مردم نسبت به اینکه محصول مسی مورد نظر خود را از کجا تهیه می‌کنند آگاه باشند./گسترش
ارسال نظرات
موضوعات روز