پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
هنگامی که خودرویی به چهار کیسه هوا و یا بیش تر مجهز می شود، این جاست که روکش صندلی می تواند مداخله در ایمنی خودرو داشته باشد.
کد خبر: ۵۰۹۶۶
تیتر20 - اگر خودرویی تنها به دو کیسه هوا مجهز باشد، بدیهی است که این سطح از ایمنی روی غربیلک فرمان و داشبورد خودرو تعبیه شده تا راننده و سرنشین خودرو هنگام تصادف از رو به رو آسیب جدی نبینند. در چنین خودروهایی که تنها به دو کیسه هوا مجهز هستند، روکش صندلی هیچ مشکلی از نظر ایمنی ندارد و مالک خودرو می تواند بر اساس سلیقه خود رفتار نماید.
اما هنگامی که خودرویی به چهار کیسه هوا و یا بیش تر مجهز می شود، این جاست که روکش صندلی می تواند مداخله در ایمنی خودرو داشته باشد. اگر دقت کرده باشید، خودروهای دارای چهار کیسه هوا مانند چانگان CS35 ، ، دنا پلاس، چری تیگو ۵، دانگ فنگ H30 کراس، و… افزون بر کیسه هوای روی فرمان و داشبورد، به دو کیسه هوای کناری نیز مجهز هستند. کیسه های هوای کناری بر روی ستون صندلی های جلو نصب می شوند و وظیفه دارند هنگام واژگونی یا ضربه از کنار، از آسیب های جدی به کتف، سر و قفسه سینه سرنشینان جلو، جلوگیری کنند.
هشداری که باید جدی گرفته شود: روکش صندلی هایی که با جان سرنشینان بازی می کند
خودروهای دارای شش کیسه هوا، افزون بر این موارد به دو کیسه هوای پرده ای هم مجهز هستند که ارتباطی به بحث مداخله روکش صندلی در ایمنی ندارند. اما خودروهایی مانند فولکس واگن پاسات، تویوتا کمری، تویوتا آریون، لکسوس ES، لکسوس GS و… افزون بر این موارد به کیسه هوای کناری سرنشینان عقب نیز مجهز هستند که این دو کیسه هوا در پشتی صندلی عقب نصب شده است.
بسیاری فکر می کنند کیسه های هوای کناری جلو و عقب مانند کیسه های هوای پرده ای در ستون های خودرو نصب شده اند و هنگام حادثه از روی قاب ستون B و C باز می شوند اما این باور اشتباه است، در اصل کیسه های هوای کناری جلو و عقب از درون پشتی صندلی ها باز می شوند. به همین دلیل در خودروهای دارای این آپشن، نشان Airbag یا SRS Airbag روی صندلی ها حک می شود. توجه داشته باشید که اگر این نشان روی ستون های A، B و C نصب شده باشد، نماد کیسه هوای پرده ای هستند و نشان Airbag خبر از ایمن بودن آن منطقه در برابر ضربه است و در اصل، کیسه هوای پرده ای از ستون افقی سقف به سمت پایین و روی ستون ها و شیشه های کناری باز می شود.
هنگامی که شما برای خودروی دارای کیسه هوای کناری خود روکش صندلی می خرید و آن را نصب می نمایید، در اصل امکان باز شدن این آپشن ایمنی را از بین می برید. در تصادف های مختلف بارها دیده شده خودروهای دارای کیسه هوای کناری و روکش صندلی، نتوانسته اند ایمنی کامل خود را نشان دهند زیرا کیسه هوای کناری در مرحله اول، پارچه یا چرم اصلی صندلی را پاره می کند و در کسری از ثانیه باد می شود. بنابراین وقتی در پیش روی کیسه هوا، روکش صندلی دوم وجود دارد، امکان عبور از آن را پیدا نمی کند و به جای محافظت از سرنشینان، گاهی دیده شده داخل روکش صندلی به سمت کمر راننده و شاگرد رفته و آن ها را به سمت جلو پرتاب کرده است. در اصل این اتفاق در تصادف باعث آسیب های جدی سرنشینان می شود.
برخی از فروشندگان روکش صندلی ادعا می کنند که اصول ایمنی را رعایت می کنند و کیسه های هوای کناری می توانند به راحتی در زمان تصادف از روکش های آن ها بیرون آیند. حتی برخی از تولیدکنندگان روکش های صندلی، بدون هیچ علم و تاییده ای، نشان Airbag را روی روکش پشتی صندلی ها حک می کنند و با این کار سعی دارند نظر مشتریان را جلب نمایند.
در نظر داشته باشید تنها در صورتی روکش های صندلی می توانند برای خودروهای دارای کیسه هوای کناری اختلال ایجاد نکنند که در بخش باز شدن کیسه هوا، فضایی کامل را باز نگه دارند و به عبارت ساده، روی ستون پشتی صندلی که به سمت بیرون خودرو است، هیچ پارچه یا چرمی به کار نرفته باشند./سایپا یدک