جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹
تیتر20 بررسی می کند:
فولاد هرمزگان امروز برای عبور از چالش بزرگی به نام چالش انرژی در زنجیره ارزش فولاد نیازمند همکاری هرچه بیشتر با منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس است، زیرا تامین انرژی و زمین برای اجرای طرح های توسعه امروز از موانع موجود در مسیر توسعه فولاد هرمزگان بشمار می رود.
کد خبر: ۵۱۲۹۳
توسعه فولاد هرمزگان با همکاری منطقه ویژه خلیج فارس رقم می خورد
تیتر 20- منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس را باید بستر بزرگ فولادسازی کشور دانست. درواقع واحدهای فولادی حاضر در این منطقه فرصت بهتری نسبت به دیگر واحدها برای توسعه هرچه بیشتر و صادرات در اختیار دارند و می تواند با استفاده از مزایای قرار گیری در منطقه ویژه اتفاقات مثبت بیشتری در کارنامه اجرایی خود به ثبت برسانند.
 
در این میان فولاد هرمزگان با قرار گیری در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس فرصت خوبی برای رسیدن به هدف خود یعنی قطب سوم تولید فولاد در اختیار دارد اما بدون شک در مسیر توسعه فولاد هرمزگان موانعی وجود دارد که با همکاری هرچه بیشتر منطقه ویژه خلیج فارس می توان آنها را از میان بردارد. 

تامین انرژی یکی از موانع موجود بر سر راه توسعه فولاد هرمزگان بشمار می رود. در واقع امروز چالش برق توانسته تمامی مدیران فولادی را نسبت به تامین انرژی نگران کند. این در حالی است که مدیران واحدهای فولادسازی جهت تامین نیاز خود برای احداث نیروگاه اعلام آمادگی کرده اند هرچند این سرمایه گذاری زمان بر بوده و می تواند چالش برق را فعلا ادامه دار کند. 

حال فولاد هرمزگان با قرار گیری در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس می تواند با استفاده از مزیت های این منطقه نیازهای خود در بخش زیرساخت را با تعامل هرچه بیشتر با این منطقه برطرف کرده نگرانی های خود در حوزه انرژی را رفع کند. 

اما لازمه تحقق این موضوع همکاری دوجانبه میان فولاد هرمزگان خواهد و منطقه ویژه خلیج فارس خواهد بود. منطقه ای که در نظر دارد در سال 1410 بزرگترین مجموعه صنعتی خاورمیانه از نظر صنایع انرژی بر باشد از امروز باید اقدامات لازم جهت تامین انرژی و احداث نیروگاه های جدید برق را در دستور کار قرار دهد. این موضوع می تواند با مشارکت واحدها حاضر در منطقه از جمله فولاد هرمزگان اجرایی شود. در واقع دسترسی این منطقه به منابع عظیم انرژی نفت و گاز می تواند خوارک اولیه برای تامین برق و تولید فولاد را به راحتی برای تولیدکنندگان فراهم کند. 

در نتیجه فولاد هرمزگان با همکاری هرچه بیشتر با منطقه ویژه خلیج فارس می تواند از چالش انرژی در تولید به راحتی عبور کرده به سمت توسعه هرچه بیشتر حرکت کند. 

اما بخشی از توسعه ها در واحدهای فولادی زیر سقف نبوده نیازمند احداث واحدها و کارخانه های جدید است. فولاد هرمزگان نیز برای افزایش تولید و اضافه کردن محصولات جدید به سبد تولیدی خود نیازمند چنین توسعه  ای است که بدون شک به زمین بیشتری احتیاج دارد. درواقع تامین زمین نیز از دیگر دغدغه های این مجموعه است که مدیرعامل منطقه ویژه خلیج فارس در این زمینه قول مساعدت و تامین زمین داده است. 

واحدهای فولاد سازی از جمله فولاد هرمزگان برای توسعه و دستیابی به افق 1404 و همچنین افزایش صادرات غیرنفتی نیازمند حمایت هایی از سوی دولت هستند. امروز با توجه به شعار سال که «جهش تولید، مانع زدایی ها و پشتیبانی ها» است باید دغدغه صنایع در حوزه افزایش تولید از میان برداشته شود. 

فولاد هرمزگان سال گذشته و در ماه های آغازین 1400 با رکورد های پی در پی در تولید توانست جایگاه خود را بیش از گذشته در صنعت کشور و حوزه صادرات ارتقا دهد، حال این شرکت با افزایش تولید خود در زمینه تامین انرژی و زمین مورد نیاز برای توسعه نباید با دغدغه ای مواجه باشد اما متاسفانه سو مدیریت در صنعت برق و عدم تعامل وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیرو امروز تنشی در صنعت فولاد ایجاد کرده است که امکان تکرار آن در زمستان نیز پیش بینی می شود. 

قرار گیری این مجموعه در منطقه ویژه خلیج فارس مزیت های بسیاری به همراه دارد که عمده آن به حوزه صادرات ختم می شود اما با توجه به آنکه در سال های اخیر تولید انرژی در این منطقه سرعت بیشتری به خود گرفته و یک نیروگاه به بهره برداری رسیده و اقدامات دیگری در دستور کار است، می توان گفت فولاد هرمزگان می تواند از این مزیت برای تامین انرژی مورد نیاز خود استفاده کند. 

از سویی دیگر فراموش نکنیم صنعت فولاد نیازمند آب است که قرارگیری  فولاد هرمزگان در منطقه ویژه خلیج فارس با توجه به دسترسی به منابع آبی می تواند این دغدغه را هم از میان بردارد. درنتیجه چنین اتفاقاتی دست به دست هم داده تا تولید در این مجموعه با افزایش همراه شود. 

فولاد هرمزگان با توجه به نزدیکی به آب های آزاد می تواند نقش مهمی در توسعه صادرات غیر نفتی و ارز آوری کشور داشته باشد اما محدودیت های موجود در تامین برق می تواند این موضوع را با مشکل همراه سازد در نتیجه تعامل منطقه ویژه خلیج فارس با فولاد هرمزگان برای تامین انرژی و زمین امروز بیش از هر زمان دیگری ضروری است. 

ارسال نظرات
موضوعات روز