پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
بانک دی در مسیر پیشروی به سوی بانکداری الکترونیک به دستاوردهای چشمگیری رسیده است، تا جایی که میتوان ادعا کرد بیش از آنکه شعبهمحور باشد، خدمات خود را در فضای آنلاین به مشتریانش عرضه میکند. گواه درستی این ادعا استقرار بیش از 100 دستگاه خودگران این بانک در سراسر کشور، نسخه بهروزشده برنامه دیجت و شمار گوناگون دیگر خدمات الکترونیک است که از طریق آنها حتی امکان افتتاح حساب غیرحضوری در بانک دی هم مهیاست.
کد خبر: ۵۱۶۰۷
تیتر20 - ناگفته پیداست که نظام بانکداری ایران در مسیر رشد بهرهمندی از ابزار الکترونیکی و فناوریهای دیجیتال پیش میرود و بانکهای فعال در این نظام نیز در تلاشند تا برای حفظ و افزایش مشتریان خود در این زمینه گوی سبقت را از یکدیگر بربایند. در همین حال بانک دی در جایگاه یکی از جوانترین بانکهای خصوصی کشور که پیشینه فعالیت آن کمی بیشتر از یک دهه است نیز سامانه بانکداری الکترونیکی را که خود آن را «بانکداری مدرن» مینامد بهراه انداخته تا مشتریانش از تحولاتی که این سالها صنعت بانکداری کشور را از خود متاثر کرده جا نمانند.
بانک دی در قالب این سامانه خدماتی از قبیل اینترنتبانک، اینترنتبانک همراه، همراهبانک و تلفنبانک را در اختیار مشتریان خود قرار میدهد و البته چگونگی کار با امکانات این سامانه را در وبسایت خود به آدرس bank-day.ir در معرض دید عموم قرار داده و تلاش کرده تجربه کاربری هر چه آسانتری را در ابزار یادشده برای مشتریان فراهم آورد تا مشتریان آن در 24 ساعت شبانهروز و هفت روز هفته بتوانند خدمات این بانک را دریافت کنند.
خلاقیت از نوع دیکارت
علاوه بر چهار ابزار یادشده، بانک دی در این مسیر دست به ابداع ابزار و طرحهای نوآورانه نیز زده است، به طور مثال، ارائه کارت بانکی خدمتی است همه بانکها در قالب بانکداری الکترونیک به مشتریان ارائه میدهند که چگونگی کار با آنها نیز مشخص است، اما بانک دی در اقدامی خلاقانه سه نوع کارت بانکی غیر از دیکارت را نیز به مشتریان عرضه میکند؛ این کارتها دیکارت خانواده، دیکارت جوانهها و دیکارت مجازی نام دارند. دیکارت خانواده برای سرپرست خانواده با چارچوب مدیریتی او صادر میشود، کارت جوانهها برای نوجوانان 12 تا 18 ساله است و کارت مجازی هم همان طور که از نام آن پیداست، صورت فیزیکی ندارد و به افراد حقوقی اختصاص پیدا میکند.
افتتاح غیرحضوری حساب در دیجت
اقدام جالبتوجه دیگر که به تازگی از سوی بانک دی در زمینه توسعه بانکداری الکترونیک سرزده، ارائه نسخه جدید و بهروزشده برنامه همراه بانک است. این نسخه نوظهور دیجت نام دارد و از امکان انتقال وجه (عادی، مستمر، ساتنا، پایا، کارتبهکارت، کارتبهسپرده)، مشاهده سپردهها (فهرست سپردهها، موجودی، صورتحساب)، مشاهده کارتها (فهرست کارتها، موجودی، صورتحساب، انسداد کارت، تغییر رمز دوم)، مشاهده تسهیلات (مشاهده جزئیات تسهیلات، پرداخت قسط)، پرداخت انواع قبوض، خرید شارژ تلفن همراه، پرداخت قسط تسهیلات سایرین در بانک دی، پرداخت قسط سایر بانکها) برخوردار است؛ دیجت همچنین امکان افتتاح حساب جدید بدون نیاز به حضور در شعبه را فراهم آورده و به گفته کامران عبداللهی، رئیس اداره خدمات نوین بانک دی در گفتوگویی که چندی پیش با تیتر20 داشته، درخواست صدور کارت، درخواست و دریافت تسهیلات، درخواست صدور دسته چک و استعلام تمکن مالی نیز خدماتی است که در نسخههای آینده به این اپلیکیشن اضافه خواهد شد.
بانک دی در شرایطی موفق به ایجاد امکان افتتاح حساب غیرحضوری شده که مساله احراز هویت غیرحضوری همواره مانع اصلی صنعت بانکداری کشور برای تحقق بانکداری تمام الکترونیک به شمار میآمده است و حالا به نظر میرسد بانک دی در برنامه دیجت بر این مشکل غلبه کرده است، اما چگونه؟ محمود زمانزاده معاون فناوری اطلاعات بانک دی در پاسخ به این سوال به تیتر20 گفت: «در حال حاضر هر فرد میتواند با استفاده از این اپلیکیشن دیجت و کارت ملی خود در بانک دی حساب باز کند. این اپلیکیشن با ثبت تصویر مشتری و تشخیص زنده بودن آن (به این معنا که با یک موجود انسانی طرف است) و انجام استعلامهای لازم از ثبت احوال، سازمان نظام وظیفه و بانک مرکزی فرآیند احراز هویت را عملی و امکان افتتاح حساب را فراهم میکند.
91 شعبه و بیش از 100 دستگاه خودگران
در ادامه دیگر دستاوردهای حاصلشده در جریان توسعه بانکداری الکترونیک بانک دی میتوان به تجهیز تمام شعب این بانک در سراسر کشور به دستگاههای خودگران و ایتیام اشاره کرد. زمانزاده در این باره نیز با تیتر20 سخن گفت و اظهار کرد: «بانک دی ۹۱۰ دستگاه ا یتیام و ۱۱۰ خودگردان در اختیار دارد و این دستگاهها علاوه بر اینکه در تمام 91 شعبه بانک دی در سراسر کشور مستقر هستند، در نقاطی جدا از شعب نیز قرار گرفتهاند و امکان استفاده از این تجهیزات در همه ساعات شبانهروز و همه روزهای هفته برای مردم فراهم است.»
مهمترین امکاناتی که دستگاه به مشتریان بانک دی میدهد، شامل واریز آنلاین وجه نقد به حساب مشتریان تا سقف 150میلیون ریال در هر ساعت از شبانهروز، اعلام موجودی، دریافت ده گردش آخر حساب، برداشت وجه، برداشت وجه بدون کارت، اعلام شماره شبا، انتقال وجه کارتبهکارت، انتقال وجه کارت به شبا، خرید شارژ سیمکارتهای اعتباری، پرداخت قبض، انتقال به حساب دی، پرداخت اقساط تسهیلات و پرداخت بدهی و وصول آنی قبوض همراه اول، فعالسازی رمز دوم پویا، ساتنا و پایا است.
شمار دستگاههای خودگران بانک دی در حالی بیش از 100 مورد عنوان میشود که تعداد شعب آن در کل کشور 91 شعبه است؛ تفاوت این دو رقم گویای آن است که بانک دی در عرصه بانکداری الکترونیک عملکرد قدرتمندیتری از بانکداری در شعبههای فیزیکی دارد و در نتیجه بیشتر از آنکه شعبهمحور باشد، آنلاین است. گستردگی فعالیت بانک دی در فضای آنلاین نسبت به شعب در حالی مطرح است که شمار بالای شعبههای بانکی در نظام بانکی ایران همواره به عنوان یکی از نقاط ضعف صنعت بانکداری کشور مطرح بوده است و انتظار میرود با تقویت بانکداری الکترونیک از شدت این ضعف کاسته شود، اتفاقی که در بانک دی رخ داده است.
هماهنگ با سبک زندگی مشتریان
تمرکز بر تقویت بانکداری الکترونیک به این دلیل در نظام بانکداری کشور اهمیت روزافزون پیدا کرده که این مدل از بانکداری با سبک زندگی امروز جامعه ایرانی و حتی جوامع توسعهیافته و در حال توسعه دیگر هماهنگی دارد، جوامعی که در آنها سرعتعمل و نبود محدودیت برای کار در ساعات شبانهروز موارد مهمی تلقی میشود و در بانکداری الکترونیک نیز به اقتضائات این دو وجه پاسخ داده شده است؛ علاوه بر این با شیوع ویروس کرونا و نیاز به اجتناب از ارتباطات حضوری، هماهنگی یادشده میان سبک زندگی جوامع و نظام بانکداری شدت بیشتری پیدا کرده و بهرهمندی از امکانات بانکداری الکترونیکی از یک امر گزینشی به امری ضروری تبدیل شده است، با در نظر گرفتن آنچه شرح داده شد، میتوان با تاکید بیشتری اقدامات بانک دی را در ارتقای هر چه بیشتر ارائه خدمات بانکی با ابزارهای الکترونیک ستود.