شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
تیتر 20 بررسی می کند؛
فولاد غدیر نی ریز به دنبال تکمیل زنجیره ارزش در مجموعه خود است تا بتواند براساس آن علاوه بر نقش آفرینی بیشتر، میزان درآمد خود را افزایش دهد. اما فراموش نکنیم توجه به توسعه در تمامی بخش ها از جمله تکنولوژی، تولید محصول جدید و... باید به موازات ورود به فولاد سازی در دستور کار قرار گیرد.
کد خبر: ۵۱۷۸۱
فولاد غدیر نی ریز و ضرورت توجه به توسعه در تمامی بخش ها به موازات ورود به عرصه فولادسازی
تیتر20 -  فولاد غدیر نی ریز که جزو 8  طرح فولادی این صنعت است، که با بهره برداری از پروژه جدید خود در مدت تعریف شده به تولید یک میلیون تن فولاد دست خواهد یافت.
 
این پروژه در راستای تکمیل زنجیره ارزش در این مجموعه تعریف شده تا با ایجاد ارزش افزوده بیشتر نقش پررنگی در این صنعت ایفا کند. اما در این میان مشکلاتی که شاید بخشی از آن را ناشی از تحریم بتوان ارزیابی کرد، منجر به رکود در اجرای پروژه شد اما در حال حاضر این طرح با پیشرفتی حدود 74 درصدی به کار خود سرعت داده تا در پایان بهار 1401 واحد فولادسازی خود را به مدار تولید وارد کند. 

اتفاقی که بدون شک دستاورد اصلی آن برای مجموعه، ایجاد ارزش افزوده و درآمدزایی بیشتر خواهد بود. از سویی دیگر اجرای این طرح شروع توسعه های دیگر خواهد بود. توسعه هایی که محصولات جدید را به سبد تولید غدیر نی ریز اضافه خواهد کرد. 

البته این مجموعه توسعه در بالا دست و پایین دست، پس از بهره برداری از این طرح را برای خود برنامه ریزی کرده تا به عنوان مثال با احداث واحد گندله سازی بخشی از نیاز خود به مواد اولیه را تامین کند. 

بی تردید با توسعه زنجیره ارزش در این مجموعه قیمت تمام شده محصولات تولیدی کاهش و سودآوری بیشتر خواهد شد. همچنین با راه اندازی طرح یاد شده، غدیر نی ریز به عرضه تولیدکنندگان فولاد پا خواهد گذاشت.  

هرچند زمان بر شدن اجرای این پروژه و ورود آن به مدار تولید فولاد در بهار 1401 از نقاط ضعف باشد اما سود آوری مجموعه به واسطه تولید فولاد با توجه به برنامه های توسعه ای کشور در حوزه های دیگر همچون مسکن می تواند نقطه قوتی برای این مجموعه باشد. 

هرچند شرکت غدیر نی ریز به دنبال تکمیل زنجیره ارزش در این مجموعه است اما باید از امروز برای حضور پررنگ در بازار های مختلف برنامه ریزی کرده و مطالعات توسعه ای را آغاز کند. زیرا امروز دیگر زمان تمرکز بر تولید فولاد نیست. مجموعه های فولادی برای افزایش توان رقابتی و درآمدی خود باید به سمت تولید محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر همچون فولادهای آلیاژی بروند. 

از سویی دیگر امروز شاهد سرمایه گذاری فولاد غدیر نی ریز برای تکمیل زنجیره ارزش فولاد هستیم در حالی که چالشی به عنوان بحران انرژی پیش روی صنعت فولاد قرار گرفته است که می تواند تولید را دستخوش تغییر کند، اما لازم است غدیر ایرانیان از همین امروز برای استفاده از تکنولوژی های جدید و برنامه های مختلف برای کاهش مصرف انرژی وارد اقدامات اجرایی شود. 

شاید اصلی ترین مشکل در صنایع عدم توجه به توسعه های موازی است و همین موضوع می تواند برنامه های تولید را تغییر و درآمدزایی را با نوسان همراه کند. درنتیجه ضرورت دارد که در راستای پیش برد این پروژه، توسعه در بخش های دیگر نیز در دستور کار قرار گیرد. 

اما آن طور که پیداست مجموعه فولاد غدیر نی ریز در نظر دارد با تکمیل زنجیره ارزش به عنوان مجموعه ای اثر گذار در صنعت فولاد فعالیت کند، که تحقق این هدف نیازمند توجه به مسائلی از جمله مواد اولیه، تامین انرژی و دیگر زیرساخت ها است. در غیر این صورت نمی توان بهره برداری چندانی از سرمایه گذاری های صورت گرفته داشت. 





ارسال نظرات
موضوعات روز