جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
نماینده اسبق ایران در اوپک گفت: پیشنهاد میکنم برای اجرایی شدن دستورالعمل‌ها و توافقاتی که میان دو کشور می‌شود یک کمیته اجرایی تشکیل شود تا به سرنوشت برخی توافقات پیشین دچار نشود.
کد خبر: ۵۳۲۲۴

تیتر۲۰- محمد علی خطیبی، مدیر اسبق ایران در اوپک در رابطه با تعامل ایران و روسیه در بحث انرژی اظهار کرد: به طور کلی یکی از مشکلاتی که در زمینه این تعاملات خارجی وجود دارد این است که سران کشورها در جلسات توافقاتی می‌کنند و این توافقات به مرحله اجرا که می‌رسد یا محقق نمی‌شود یا بخش کمی از آن تحقق پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ما پیش از این نیز توافقاتی داشتیم که انجام نشد، افزود: به همین منظور اولین کاری که باید انجام شود این است که برای اجرایی شدن توافقات سران یک کمیته اجرایی تشکیل شود و سران هم پیگیری کنند.

خطیبی با بیان اینکه کشور ما و روسیه در سه سازمان انرژی بین المللی عضو هستیم، تصریح کرد: ما در اوپک و اوپک پلاس عضو هستیم و می‌توانیم همکاری‌های نزدیکی را از این جهت داشته باشیم. همچنین در GECF هم عضو هستیم و همکاری‌هایی را نیز از این طریق در بحث صادرات گاز داشته باشیم.

وی افزود: به نظر من ایران و روسیه و چین که هر سه کشور مورد تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار گرفته‌اند می‌توانند کلوپ کشورهای ضد تحریمی را تشکیل دهند و به مرور سایر کشورها مثل ونزوئلا هم به این مجمع بپیوندند تا تجارت و سرمایه‌گذاری بین این کشورها تسهیل شود.

نماینده اسبق ایران در اوپک گفت: روسیه از مدت‌ها پیش علی‌رغم اینکه خود صادر کننده است، نفت ایران را هم می‌خریده و از مشتریان آن بوده است. یعنی این امکان را دارد که مقداری از نیازهای داخلی خودش را از نفت ما تأمین کند و نفت بیشتری از خودش را صادر کند.

وی افزود: همچنین روسیه امکان اینکه نفت ایران را بگیرد و معامله کند را داراست. در این موارد قبلاً طرح‌هایی مطرح شد ولی در مرحله اجرا مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف کرد.

وی در رابطه با تعاملات گازی گفت: ایران و روسیه هر دو از عرضه کنندگان بزرگ نفت هستند و طبیعی است که رقابتی داشته باشند ولی با یک برنامه منسجم می‌توانیم نقاط مشترک را ببینیم تا هر دو دارای منافع شوند.

خطیبی گفت: شرکت‌های روسی نیز در صنعت نفت و گاز خیلی پیشرفته اند و توان سرمایه‌گذاری و اجرایی بالایی دارند. سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز ما می‌تواند یکی از بخش‌های مهمی باشد که می‌تواند مطرح شود. مشکلی که وجود دارد این است که این شرکت‌ها عموماً در بورس‌های بین المللی حضور دارند و نگرانی‌هایی در مورد تحریم‌ها دارند و این نگرانی‌ها را باید دولت‌ها برطرف کنند و به نوعی از شرکت‌های سرمایه گذار روسی و ایرانی حمایت کنند. به همین منظور پیشنهاد می‌کنم یک صندوق حمایت از سرمایه گذاری توسط ایران و روسیه تشکیل شود تا شرکت‌هایی که اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند را بیمه کنند./مهر

 

ارسال نظرات
موضوعات روز