تیتر۲۰- طرح دولت برای درج همزمان قیمت مصرفکننده و تولیدکننده بهروی کالا از امروز در بازار مواد غذایی شروع شد. بر اساس مشاهدات میدانی، محصولاتی که دارای تاریخ تولید امروز هستند به این شکل در بازار عرضه شده است.
بر این اساس قیمت یک عدد ساندویج ژامبون گوشت 90 درصد دودی دارای قیمت تولیدکننده با دریافت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده 18880 تومان و قیمت آن برای مصرفکننده 23900 تومان است؛ یا قیمت تولیدکننده کیک صبحانه روغنی با در نظر گرفتن 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده 6710 تومان و قیمت آن برای مصرفکننده 8500 تومان است.
در این طرح که بهمنظور شفافسازی قیمتها، کنترل و تنظیم بازار، آغاز شده است، مشخص میکند که مواد غذایی که به دست مردم میرسد، دارای 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده بهروی قیمت تولیدکننده و 20 تا 30 درصد سود برای پخش و توزیع خردهفروشی است.
این طرح باعث افت قیمت بیشتر مواد غذایی موجود در بازار میشود و تنها در برخی از محصولات مانند فرآوردههای لبنی که مشمول قیمت مصوب هستند، تغییری ایجاد نخواهد شد.
بنابراین گزارش، از حدود 30 درصد سود توزیع، بخشی از سود آن مربوط به پخش خود صنایع یا عمدهفروشیها است و مابقی سود نیز مربوط به خردهفروشیها یا همان سوپرمارکتهای ریز و درشتی است که در سطح شهرها مشاهده میشود.
برای بررسی این موضوع بهسراغ خواربارفروشیها یا سوپرمارکتهای محلی رفتیم که نتایج جالبتوجهی در این ارتباط به دست آمد. یکی از فروشندگان درباره این طرح میگوید: «اجناسی که از دیروز آمده است، تنها 10 درصد سود برای ما در نظر گرفته شده است؛ فروش به این شکل بهصرفه نیست و دیگر این اجناس را نمیآورم.»
وی افزود: هنوز تعداد کمی از اجناس به این شکل عرضه میشود زیرا در واقع از امروز قرار است اجرا شود اما احتمالاً از روزهای دیگر همه شرکتها به این شکل با ما کار میکنند.
فروشنده دیگری نیز در واکنش به این طرح ضمن تأیید اجرا میگوید: مغازه ما کوچک و دارای درآمد و فروش محدود است؛ اگر قرار باشد که بهجای 20 درصد، 10 درصد سود از اجناس دریافت کنیم که باید مغازه خود را تعطیل کنیم.
این فروشنده ادامه میدهد: وقتی که از ما بهعنوان فروشنده سالانه مالیات دریافت میشود و مردم نیز خود در مشاغل مختلف به دولت مالیات میدهند، چرا باید دوباره 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز دریافت شود.
فروشنده دیگری میگوید: این طرح شاید در فروشگاههایی که روزانه فروش زیادی دارند امکانپذیر باشد اما در مغازههای کوچک ادامه کار با این شرایط دشوار است، در این شرایط مجبور هستیم بیشتر بهسمت فروش مواد غذایی برویم که یا دوقیمتی نیستند یا بدون بستهبندی هستند تا بتوانیم هزینههای خود را پوشش دهیم.
بهنظر میرسد که در صورت تداوم و عدم انحراف این طرح، علاوه بر اینکه سودهای غیرمتعارف برخی از مواد غذایی برداشته میشود، منجر به توسعه خردهفروشیهای بزرگ، هایپرها، فروشگاههای زنجیرهای و فروشگاههای اینترنتی در کشور میشود./تسنیم