پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
بنا به اطلاعات موجود مردم پس از خرید هر نوع نان از هر فروشگاهی، رسید تراکنش خود را دریافت میکنند که در ذیل آن، جزئیات میزان باقی مانده سهمیه یارانه نان و میزان واریز یارانه نانوایی نیز مشخص خواهد شد.
کد خبر: ۵۵۲۸۷
به گفته محمدرضا میرتاجالدینی رئیس کمیته هدفمندی یارانههای مجلس شیوه اجرای آزادسازی قیمت ها جزئیاتی دارد که نمیشود همه را توضیح داد و درعین حال برخی از مشکلات هم در اجرا پیش میآید. مثلا یارانه اعتباری برای خرید کالا که واریز میشود به یک عده که در لیست نیستند شاید در اول کار داده نشود، یقینا یکی از مشکلات این خواهد بود که این افراد اعتراض میکنند که چرا به ما یارانه ندادند. وی گفت: دولت باید دسترسی این افراد را برای درج اطلاعات در سامانه رفاه ایرانیان باز کند تا افراد را بلافاصله شناسایی و پایش کند تا این افراد هم به لیست یارانه بگیران اضافه شوند.
به گفته رئیس کمیته هدفمندی یارانهها، در اجرای آزادسازی نرخ ارز ترجیحی حتما مدیریت شبانهروزی تمام دستگاههای اجرایی دولت نیاز است و همه استانداران و مدیران باید آماده باشند که کمترین مشکل را هم مدیریت کنند.
رقم یارانهها؟ به گفته وی، آنچه قابل توزیع به عنوان یارانه به مردم است حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان است(یعنی یارانه گندم و یارانه کالاهای اساسی). یعنی دولت کمی بیشتر از دو برابر یارانه نقدی و معیشتی میتواند یارانه مستقیم به جای ارز ترجیحی به مردم بدهد که در قالب کارت یارانه و به صورت اعتباری و نه یارانه نقدی پرداخت میشود و این یارانه صرفا برای خرید کالا در فروشگاههای دارای کارتخوان خواهد بود.
میرتاجالدینی افزود: اعتبار یارانه نقدی و معیشتی ۷۴ هزار میلیارد تومان در سال است که در تبصره ۱۴ قانون بودجه سال جاری قید شده است؛ بنابراین کل یارانه که با این اعتبار به همان یارانه بگیران نقدی و معیشتی میتوان داد کمی بیشتر از دو برابر نقدی خواهد بود.
آزادسازی نرخ نان سنتی از زنجان او در عین حال به گام دوم آزادسازی ارز ترجیحی آرد و نان اشاره کرد و گفت: ۸۰ درصد نان مصرفی مردم در بخش نان سنتی است و هنوز انجام نشده و به صورت پایلوت در استان زنجان در حال انجام است. زمان آزادسازی آرد نان سنتی دست دولت است. به گفته وی نرخ نان برای مصرفکننده افزایش پیدا نمیکند اما نرخ آرد برای نانواها آزاد میشود و مابهالتفاوت قیمت نان یارانهای و نان آزاد به صورت کارت یارانهای به حساب سرپرستان خانوار واریز میشود.
حذف ارز ترجیحی به معنای حذف یارانه نیست میرتاجالدینی با تشریح وضعیت ذخایر ارزی و هدر رفت این منابع به خاطر تخصیص ارز ۴۲۰۰ و بروز رانت، فساد و قاچاق گفت: اگر ارز ترجیحی حذف شود ۱۰ میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی نیاز داریم درحالی که اتلاف منابع با انجام نشدن این کار بسیار بیشتر است و ۲۰ میلیارد دلار نیاز داریم. به گفته وی، حذف ارز ترجیحی به معنای حذف یارانه نیست، اما دولت فقط امسال معادل ۹ میلیارد دلار اعتبار دارد و ناگزیر است در۶ ماهه دوم سال از مجلس درخواست کند تا مجوز برداشت ۱۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی را به او دهد.
به گزارش «دنیای اقتصاد» و بنا به اطلاعات موجود سال به سال نیاز به ارز ترجیحی بیشتر و بیشتر میشود. در سال ۹۹ حدود ۶۳ میلیارد دلار طی ۴ تا ۵ سال ارز ترجیحی برای تامین کالاهای اساسی داده شد. میرتاجالدینی در این خصوص به «دنیای اقتصاد» گفت که با محاسبه ارز ترجیحی تخصیص یافته در سال ۱۴۰۰ که معادل ۱۶ هزار میلیارد دلار بود و با احتساب تداوم این روند، پیشبینی میشود که تا پایان سال ۱۴۰۱ حدودا ۸۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی مصرف شود.
به گفته وی حداقل هر ماه بیش از ۳ میلیارد دلار نیاز است، زیرا امسال ۲۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی نیاز است. میرتاجالدینی گفت که اگر این روند اصلاح شود تا ۵۰ درصد منابع ارزی کشور مدیریت میشود و از اتلاف بیشتر منابع جلوگیری میشود. این پول در خزانه واریز و از صرف هزینهای زیاد جلوگیری میشود و عملا این پول را داریم به مردم برمیگردانیم.
عبور از معبر ۴۲۰۰ با اطلاعرسانی دقیق در حالیکه دولت گام بسیار مهمی برای جلوگیری از اتلاف منابع ارزی برداشته است اما چگونگی اجرای آزادسازی نیز نکته مهمی است. رئیس کمیته هدفمندی یارانههای مجلس با بیان اینکه دولت در اجرای این امر باید جدی باشد، گفت که دستگاههای نظارتی و اتحادیههای صنفی باید همراهی و کمک کنند و نظارت نیز باید فراگیر باشد
به گفته وی این نظارت از حلقه اول یعنی تولید یا واردات و انبارها تا توزیع و فروشگاهها که به دست مصرفکننده میرسد، باشد.
میرتاجالدینی افزود: متاسفانه با توجه به شروع برخی اقدامات اقتصادی دولت در راستای حذف ارز ترجیحی که بستری برای فساد و قاچاق و رانتخواری است، حملات سنگین علیه دولت و شخص آقای رئیسی، رئیسجمهور محترم آغاز شده است.
رئیس کمیته هدفمندی یارانهها گفت که باید با شناسایی عوامل گرانیها که ریشه در سیاستها و ترک فعلهای گذشته دارد، برای عبور از این گذرگاه مهم اقتصادی که سختیهای خاص خودش را دارد با اطلاعرسانی و تبیین درست کمک کنیم تا هم برنامههای تحول و اصلاح اقتصادی درست اجرا شود و هم فشار معیشتی مضاعف برای مردم ایجاد نشود.
وی فضای رسانهای و تبلیغاتی را یکی از عوامل مهم در آزادسازی نرخ ارز ترجیحی اعلام کرد و افزود: انتظار میرود رسانهها به اجرای این طرح کمک کنند. برخی از رسانهها در اجرای کار آزادسازی با رسانههای معاند مخرج مشترک پیدا کردند و رهبری هم گفتهاند آنجا که انتقاد میکنید دقت کنید که با رسانههای خارجی مخرج مشترک پیدا نکنید. آنها یک موضوعی را میکوبند شما هم بکوبید. باید علت را پیدا کرد.
به گفته میرتاجالدینی تا ریشههای گرانی و عوامل آن را ندانیم و به ریشههای آن حمله نکنیم در واقع ایستایی ایجاد میکنیم و این ایستایی مانع اصلاحات اقتصادی میشود.
وی گفت: یک دولتی جرات کرده در نخستین سال کارش که ممکن است به محبوبیت خودش هم آسیب بزند این کار بزرگ را اجرا کند. اینجا نیازمند همراهی و همکاری کارشناسان است، اگر هم ایراد یا اشکالی هست یا کارشناسان پیشنهادهای بهتری هم برای بهبود کار دارند، ارائه کنند. وی همچنین از اطلاعرسانی به موقع، تمهید مقدمات لازم برای حذف ارز ترجیحی، جلوگیری از هرگونه کمبود کالا، اعطای یارانه مستقیم در قالب کارت اعتباری و نظارت قوی بر قیمتها را به عنوان شروط پنجگانه عبور از گذرگاه ارز ترجیحی عنوان کرد./دنیای اقتصادی