جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
تیتر20 بررسی می‌کند؛
بررسی آمار و ارقام حاکی از آن است که بانک جوان و خصوصی گردشگری توانسته در ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه موفق عمل کند، مصداق این موفقیت رشد 108درصدی در شمار و 233درصدی در ارزش تسهیلاتی از این دست است که در سال 1400 به نسبت سال 1399 رقم زده است.
کد خبر: ۵۶۰۰۵
روند رو به رشد بانک گردشگری در اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه
تیتر20 - "قرض‌الحسنه" عنوانی است که به برخی از تسهیلات بانکی اطلاق می‌شود، سود این تسهیلات از صفر تا 4درصد است و سقف آن را بانک مرکزی مشخص می‌کند. بانک‌‌ها این وام را به شرکت‌های تولیدی و خدماتی اختصاص می‌دهند که فعالیت آنها اشتغال‌زا و در جهت تامین مایحتاج ضروری جامعه باشد؛ به طور مثال افرادی که به طور مستقیم به کشاورزی و دامپروری اشتغال دارند، از مشمولان دریافت‌کنندگان وام‌های قرض‌الحسنه به شمار می‌آیند، اما فعالان حوزه بازرگانی و معدنی در زمره مشمولین قرار نمی‌گیرند.

 بانک‌ها البته برای اموری همچون ‏‌هزینه‌های های ازدواج، تهیه جهیزیه، درمان بیماری، تعمیرات مسکن، کمک هزینه تحصیلی و کمک برای ایجاد مسکن در روستاها نیز وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌کنند. با این تفاسیر وام قرض‌الحسنه را می‌توان گره‌گشای اصلی‌ترین مسائل مرتبط با زندگی شخصی و حرفه‌ای اعضای جامعه قملداد کرد. 

عملکرد بانک گردشگری در اختصاص تسهیلات قرض‌الحسنه 
آنچه ذکر شد، مقدمه‌ای است بر بررسی اقدامات یکی از بانک‌های خصوصی کشور که هر چند پیشینه فعالیت آن به کمی بیش از یک دهه می‌رسد، اما در همین سال‌های نه چندان طولانی از جمله بانک‌هایی است به شمار می‌آید که در امر پرداخت وام قرض‌الحسنه عملکرد چشمگیری از خود نشان داده است. 

داده‌ها حکایت از آن دارد که این بانک جوان در سال 1400 و در یازدهمین سال فعالیت، یک‌هزارو674فقره تسهیلات قرض‌الحسنه اعطا کرد که ارزش مجموع این تسهیلات یک‌هزارو344میلیاردو934میلیون ريال بود. مقایسه این ارقام با ارقام مشابه سال گذشته گویای آن است که شمار تسهیلات، رشد سالانه 108درصدی و ارزش آنها خیز 233درصدی را تجربه کرده‌ بودند، چون شمار تسهیلات مشابه بانک گردشگری در 1399 خورشیدی 801 فقره به ارزش 403میلیاردو363میلیون ريال بود. 

در ادامه گزارش و در تشریح جزئیات پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه بانک گردشگری در سال 1400خورشیدی این نکته نیز قابل توجه است که از مجموع وام‌های قرض‌الحسنه‌ای که این بانک خصوصی در سال گذشته پرداخت کرد، مبلغ 1182میلیارد و 800 میلیون ریال به اشخاص عادی و 128میلیارد و 200 میلیون ریال به ایثارگران پرداخت شد. 

بانک گردشگری که از بهمن ماه سال 1394 تاکنون به سامانه تسهيلات قرض الحسنه ازدواج متصل شده است، از رقم کل تسهیلات عرضه شده در سال گذشته که پیش‌تر یک‌هزارو674فقره عنوان شد، 1574 فقره به ارزش 1311میلیارد ريال به مزدوجین پرداخت شد. تعداد 1491 نفر از دریافت‌کنندگان وام ازدواج اشخاص عادی و 83 نفر دیگر در گروه ایثاگران قرار داشتند، گفتنی است رقم تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در سال گذشته برای هر یک از زوجین 700 میلیون ریال درنظر گرفته شده بود. 

دستاویزی برای اجرای مسئولیت اجتماعی 
افزودن بر اینها بانک گردشگری پرداخت وام قرض‌الحسنه را دستاویزی برای اجرای مسئولیت اجتماعی خود نیز قرار داده و از همین رو در اسفند سال گذشته مبلغ 21میلیارد ريال را به زنان سرپرست خانواری که در مراکز نگهداری معلولان استان کرمان فعالیت می‌کنند، به عنوان وام قرض‌الحسنه اعطا کرد. 

هدف بانک گردشگری از پرداخت تسهیلات یادشده که با همکاری بنیاد نیکوکاری یاس وابسته به گروه مالی گردشگری واگذار شد، توانمندسازی زنان سرپرست خانوار مراکز نگهداری و توانبخشی معلولان بهزیستی استان کرمان و رفع مشکلات معیشتی آنان بود. رقم یادشده به 70 نفر پرداخت شد و هر نفر تا روز 20 اسفند 1400 مبلغ 300 میلیون ریال وام از بانک گردشگری شعبه کرمان دریافت کرد. 

وام قرض‌الحسنه برای فرزندآوری 
بیان این نکته در این مجال خالی از لطف نیست که در آینده نزدیک قرار است تسهیلات قرض‌الحسنه به افرادی که دارای فرزند می‌شوند هم با هدف تشویق جامعه به فرزندآوری و در پی آن افزایش شمار جمعیت کشور و حل چالش پیری آن تعلق بگیرد. براساس بخش‌نامه‌ای که بانک مرکزی در 31 فروردین سال جاری منتشر کرده برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده‌اند، وام قرض‌الحسنه فرزندآوری، به ازای فرزند اول 200میلیون ریال، به ازای فرزند دوم 400میلیون ریال، به ازای فرزند سوم 600میلیون ریال، به ازای فرزند چهارم 800میلیون ریال و به ازای فرزند پنج به بعد یک‌میلیارد ريال تعیین شده است. دور از انتظار نیست که بانک گردشگری در جایگاه یک بنگاه اقتصادی که همواره در اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه توانمند ظاهر شده، در زمینه اخیر نیز عملکرد چشمگیری از خود نشان دهد. 







ارسال نظرات
موضوعات روز