جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
‌درجا زدن‌
تیتر20 - اظهارات اخیر محمد آخوندی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، یک بار دیگر ذهن افکار عمومی و توجه کارشناسان اقتصادی را به وضعیت عجیب فروشگاه‌های شهروند معطوف کرد.

فروشگاه‌های زنجیره ای شهروند به عنوان یکی از قدیمی ترین برند‌های فروشگاهی، وقتی در ایران شروع به کار کرد، تقریبا مفهوم فروشگاه زنجیره ای در کشور ما کاملا تازه بود و برای مردم و شهروندان شکل کار این فروشگاه‌ها تازگی داشت و این موضوع باعث شکوفایی فروشگاه‌های زنجیره ای شهروند در دوره فعالیت اولیه بود و این موقعیت ممتاز خیلی سریع این برند را بر سر زبان‌ها انداخت.

بدیهی است که بعد از آن، فروشگاه‌های زنجیره ای دیگری در ایران، برای گرفتن سهم بازار از این عرصه نوظهور و بکر اقتصادی، یکی بعد از دیگری شروع به کار کردند و توسعه خرده فروشی مدرن با سرعت بالایی در کشور شروع شد و رشد قارچ گونه فروشگاه‌های زنجیره ای کوچک و بزرگ رقابت شدیدی را در این عرصه ایجاد کرد.

اما با کمال تعجب مشخص شد که مدیریت سابق فروشگاه‌های زنجیره ای شهروند در عرصه این رقابت سخت، قافیه را باخته است و این برند معتبر پیشرو نه تنها از قافله توسعه عقب مانده بلکه هیچ فعالیتی برای گسترش و کسب اعتبار و سهم بازار بیشتر در دستور کار هیات مدیره این مجموعه نیست.

همه این عوامل باعث شده است که تنها فروشگاهی که سهام آن متعلق به شهرداری تهران و در حقیقت شهروندان تهرانی است، در مظان اتهام‌های مختلفی شامل انواع تخلف‌های مدیریتی و اجرایی قرار گیرد.

از این رو روز 29 خرداد محمد آخوندی، خبر از صدور کیفرخواستی از سوی دادسرا برای مدیر عامل سابق فروشگاه‌های زنجیره ای شهروند داد و گفت که در پروسه مدیریت این فروشگاه در گذشته در حق مردم شهر تهران ظلم شده و باید برای احقاق حقوق مردم، یک روند قضایی موثر طی شود.

 محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در هفتاد و یکمین جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه در دوره گذشته شعار شفافیت مطرح شد و روی اتفاقات سرپوش گذاشته شد، گفت: این شفافیت یک شعار بیشتر نبود و در نمونه مشخص، کیفرخواستی از سوی دادسرا برای مدیرعامل سابق فروشگاه‌های شهروند صادر شده که در حق مردم شهر تهران ظلم شده و باید پیگیری شود که از حقوق مردم در این زمینه دفاع شود.

یکی از تخلف‌های مدیریتی که در این انتقادها مطرح شده، واگذاری بی ضابطه تابلوهای فروشگاه‌های زنجیره ای شهروند به افراد مختلف است که باعث افت ارزش و خروج شعب تقلبی این برند، از محدوده ضابطه‌ها و معیارهای فروشگاه داری استاندارد و در نهایت کاهش اعتبار شهروند شده است.

این مساله به قدری بغرنج بوده است که شنیده شده است گاهی اوقات فردی که تابلو فروشگاه زنجیره ای شهروند را دریافت کرده، خود اقدام به واگذاری چند شعبه به صورت فرانچایز کرده است بدون این که دفتر مرکزی شهروند در این مساله نقش یا نظارتی داشته باشد.

در خبری دیگر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اعلام کرد که در آن زمان برند شهروند با قیمت سه میلیارد تومان واگذار شده است، در حالی که ارزش و اعتبار واقعی این برند 600 میلیارد تومان گزارش شده است.

نکته بارز دیگر تیم مدیریتی شهروند در سال‌های اخیر این بوده است که علیرغم رقابت تنگاتنگ فروشگاه‌های زنجیره ای در کشور و گسترش سریع شعب برخی از برند‌های نوظهور و تاسیس صدها شعبه در سراسر کشور، شهروند به عنوان یک برند قدیمی و پیشرو، تقریبا هیچ نوع کار توسعه ای را در دستور کار خود قرار نداده است که علت این رفتار مشخص نشده است.

همه این مسائل باعث شده است که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران عنوان کند که مدیرعامل و هیات مدیره وقت شهروند در تضییع حق مردم سهیم هستند و از شهردار تهران درخواست اقامه دعوا علیه مسئولین وقت را داشته باشد و همچنین نسبت به تغییر برخی از مدیران این مجموعه نیز اقدامات لازم صورت گیرد. 

انتظار می رود مدیرعامل جدید فروشگاه زنجیره ای شهروند با همراهی هیات مدیره مجموعه علاوه بر تلاش در رفع نواقص فروشگاه شهروند که میراث دوران قبل بوده است؛ نسبت به بازگرداندن این فروشگاه ریشه دار به جایگاه اصلی اش اهتمام ورزیده و برای اصلاح رویه های گذشته مدیریتی گام های بزرگ و اساسی بردارد.

ارسال نظرات
موضوعات روز