يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۸
گرچه مزیت بشر نسبت به سایر مخلوقات، احساساتی بودن آن است و این احساسات برای بیان حالات درونی، اهمیت بسیاری دارد؛ اما برخی احساسات نظیر خشم نه تنها برای زندگی عادی، بلکه برای زندگی مالی، یک تهدید جدی محسوب می‌شود.
کد خبر: ۵۶۲۴
تیتر20 - گرچه مزیت بشر نسبت به سایر مخلوقات، احساساتی بودن آن است و این احساسات برای بیان حالات درونی، اهمیت بسیاری دارد؛ اما برخی احساسات نظیر خشم نه تنها برای زندگی عادی، بلکه برای زندگی مالی، یک تهدید جدی محسوب می‌شود.
محسن عارفی: احساسات شما اغلب برای ابراز و هشدار دادن به شما در موقعیت‌های خطرناک، بسیار سودمند است؛ اما در این بین، یک احساس، یعنی خشم، می‌تواند بر سلامت مالی شما تاثیر منفی بگذارد. این خشم اگر مدیریت و کنترل نشود، می‌تواند منجر به مصرف‌گرایی شده و بر تمام بخش‌های زندگی شما اثر گذارد.

متاسفانه، احساس خشم و عصبانیت، می‌تواند بعضی وقتها به مدیریت مالی ضعیف منتهی شود. «یوآن سوتکین»، کارشناس مالی می‌گوید: خشم کنترل نشده می‌تواند شما را از رفاه دور کند. اگر در تغییر شرایط مالی خود جدی هستید، باید نخست با خشم پنهان در درون خود مبارزه کنید چرا که این خشم می‌تواند با کامیابی شما تداخل پیدا کند.

انباشته شدن خشم، مهم‌ترین خطر برای امنیت مالی
یکی از منشأهای بروز خشم که می‌تواند بر رویکرد مالی شما تاثیر منفی بگذارد، «بدهی» است. اگر اجازه دهید عصبانیت و ناراحتی درباره بدهی‌هایتان انباشته شود، احساسات ویرانگر می‌تواند شما را از اتخاذ تصمیم مناسب و برداشتن گام‌های اساسی و ضروری برای آنکه بتوانید دوباره زمام امور مالی خود را به دست بگیرید، بازدارد. در صورت متورم شدن این ناراحتی و خشم، ممکن است دیگران را مسبب ناکامی و وضع نامساعد خود بدانید. این خشم ممکن است حتی باعث شود تا شما وارد ماجراهایی کند که شانس کمتری برای بهبود اوضاع داشته باشد و حتی به وخامت اوضاع کنونی نیز بینجامد. این جریانات خطرناک می‌تواند پرداخت پول زیاد برای قمارکردن، شرکت در بخت‌آزمایی و... باشد.

«بیلی فی»، کارشناس مدیریت بدهی در کمپانی debt.org توضیح می‌دهد که متورم شدن و انباشت خشم چگونه می‌تواند مانند یک گلوله برفی بزرگ و خطرناک شود. وی می‌گوید: شما در مرحله نخست از دست خود عصبانی می‌شوید که چرا به این وضع نابسامان افتاده‌اید؛ در مرحله بعدی از دست طلبکاران و بانک‌ها عصبانی می‌شوید که چرا این همه از شما قسط و کارمزد می‌گیرند؟ بعد، از دست عزیزان خود، به دلیل باری که روی شما گذاشته‌اند عصبانی می‌شوید. در نهایت از زمین و زمان و کل جهان شاکی می‌شوید که چرا شانس برنده شدن در بخت‌آزمایی‌ها را به شما نداده که این مورد اخیر دیگر نقطه پایانی بر مشکلات مالی شماست. خشم و عصبانیت می‌تواند ناگهان منجر به اتخاذ تصمیمات احساسی نظیر خشونت یا حتی شرکت در فعالیت‌های غیرقانونی شود.

یکی از نخستین واکنش‌های شما شاید این باشد که کل احساس خشم خود را کنار بگذارید و از داشتن هرگونه مشکل مالی یا خشم طفره روید. شاید شروع کنید به رویاپردازی درباره اینکه برنده بعدی مسابقات بخت‌آزمایی شما هستید یا اینکه به زودی صاحب پولی خواهید شد. با این‌حال، امیدواری یا آرزوی بهبود شرایط مالی بهترین راه برای حل چنین مشکلاتی نیست. بلکه باید تلاش خود را بکنید تا درباره اهداف مالی خود واقع‌بین باشید. بنابراین خواهید توانست یک بار برای همیشه مشکلات مالی خود را حل کنید.

سوتکین می‌گوید: نخستین گام مهم این است که عصبانیت و خشم خود را بپذیرید و سپس به دنبال راه‌حل‌های واقعی‌تر باشید. اگر بدهکار هستید، ولخرج هستید، اقساط عقب افتاده دارید یا رفتارهای اشتباه مالی دیگری دارید که اطرافیان شما را نیز آزار می‌دهد، آنها را رفع کنید. متوقف کردن یا معکوس کردن این رفتارها و عادات مستلزم این است که از خشم خود بگذرید و بتوانید آن را کنترل کنید.

سرزنش ممنوع!
از سرزنش کردن خود و دیگران به عنوان مسببان وضعیت مالی خود اجتناب کنید. این یک ابزار ناسالم برای زدودن خشم نسبت به شرایط کنونی مالی خود و تبدیل این وظعیت به یک شرایط قابل تحمل است. «لئون اف.سلتزر»، روانشناس می‌گوید: خشم اغلب خود را در پوشش احساس گناه، رنجش یا ترس بروز می‌دهد. اگر درباره شرایط مالی خود احساس گناه، اضطراب یا ترس می‌کنید با یک مشاور ارشد مالی مشورت کنید. او می‌تواند به شما کمک کند تا با یافتن منابع مالی مطمئن، شرایط مالی خود را بهبود بخشید. همچنین، مراقب باشید از روی احساسات خرج نکنید و سلامت مالی خود را به خطر نیاندازید. در عوض راهی برای به دست گرفتن کنترل احساسات خود بیابید و با برنامه‌ریزی صحیح شرایط مالی خود را بهبود بخشیده و افسار مالی را به دست بگیرید./اقتصاد نیوز
ارسال نظرات
موضوعات روز