پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
دیجیکالا به تبع همتایانش در سراسر جهان در تلاش برای گسترش نفوذ خود به صنایع گوناگون است و در این رهگذر از پتانسیل موجود در صنعت بیمه هم غافل نمانده و به واسطه دیجیپی گزینه خرید بیمه پارسیان را برای شماری از محصولات الکترونیکی فعال کرده است. به گفته یکی از کارشناسان حوزه فینتک ضعف بهرهگیری شرکتهای بیمه ایرانی از فناوریهای روز به ایجاد شکافی انجامیده که این شکاف بستر مناسبی برای گسترش نفوذ دیجیکالا فراهم آورده است.
کد خبر: ۵۷۰۷۰
تیتر20/ ثمن رحیمیراد - دیجیپی در جایگاه یکی از زیرمجموعههای دیجیکالا بزرگترین فروشگاه آنلاین ایرانی، از حدود یک ماه پیش فروش بیمه تجهیزات الکترونیکی که از این فروشگاه خریداری میشود را بهطور رسمی آغاز کرده است؛ بنابراین اکنون مشتریان انواع گوشی، تبلت، کنسول بازی و لپتاپ در صورتی که به هنگام خرید گزینه بیمه تجهیزات دیجیتال را فعال کنند از پوشش بیمه پارسیان بهرهمند میشوند. این گزینه که قرار است در آینده برای کالاهای دیجیتال خانگی و اداری هم فعال شود، این امکان را برای خریدار فراهم میکند که در صورت بروز خسارت از طریق ارتباط با مرکز هماهنگی و رسیدگی به خسارات و بررسی کالا، مدارک و مستندات خسارات ناشی از ریسکهای مندرج در بیمهنامه را بدون نیاز به حضور فیزیکی دریافت کند.
فارغ از جزئیات این سرویس نوآورانه دیجیپی آنچه در این مجال جای تامل دارد ورود مجموعهای با ویژگیهای دیجیکالا به فروش بیمهنامه، نفوذ آن به صنعت بیمه کشور و پاسخ به این پرسشهاست که چرا در کنار مجموعههایی که با هدف واسطهگری بین بیمهگذار و بیمهگر پا گرفتهاند، شرکتی با ماهیت کاری دیجیکالا هم در نقش واسطهگر ظاهر میشود و گزینه خرید بیمهنامه محصولات را ارائه میکند؟
ناگفته پیداست که دیجیکالا سهم بزرگی از بازار فروش آنلاین کشور را در اختیار دارد، برندی قابل اعتماد با پیشینه نزدیک به دو دهه فعالیت است و میلیونها نفر در آن حساب کاربری ایجاد کردهاند، بنابراین دور از ذهن نیست که ورود این مجموعه به صنعت بیمه پیامدهای منحصربهخود را در بر داشته باشد.
رضا قربانی رئیس کمیسیون فینتک نصر تهران در پاسخ به پرسشهای یادشده توضیح میدهد: «دیجیکالا یک مجموعه خردهفروشی است که به مشتری نهایی دسترسی دارد، مشابه شرکت امریکایی آمازون؛ این گونه مجموعهها در مسیر توسعه به نقطهای میرسند که علاوه بر خردهفروشی به انجام فعالیتهای مالی هم سوق پیدا میکنند، این تمایل از آنجا برمیآید که آنها از نظر فناورانه رشد یافتهاند، به ابزارها مجهز هستند، سرمایه موردنیاز را در اختیار دارند و چنانکه که گفته شد به مشتری نهایی هم دسترسی دارند؛ در همین امتداد است که دیجیکالا دیجیپی را راهاندازی کرد و به عرصه پرداخت الکترونیک وارد شد.
در ادامه این مجموعههای خردهفروشی موفق شدهاند فعالیتهای پیچیدهتر مالی از جمله مدیریت ریسک و بیمه را هم در دستور کار خود قرار دهند؛ به باور من شرکتهای بیمهای ایران در بهرهگیری از فناوریهای روز ضعیف عمل کردهاند و این رویه به شکلگیری کسبوکارهای واسطهای انجامید که کموکیف خدمات بیمهای را میسنجند و دادههای حاصل را در اختیار مشتریان قرار میدهند؛ در پی همین ضعف است که مجموعههای بزرگ از جمله دیجیکالا با توجه به داراییهایی که پیش از این یاد شد، به تکاپو برای بیمه کردن محصولات و خدماتی می افتند که خود میفروشند.
به باور من ورود دیجیکالا به صنعت بیمه در کل اتفاق مثبتی قملداد میشود که البته دور از ذهن نیست در آینده با محدودیتهای برآمده از رگولاتوری روبهرو شود، در همین حال اگر شرکتهای بیمه قدرت نفوذ فناوریها را جدی میگرفتند دیگر نیازی به حضور دیجیکالا به عنوان واسطه فروش بیمهنامه نبود.»
در ادامه و در تایید گفتههای قربانی درباره رویآوری مجموعههای خردهفروشی به استفاده از خدمات شرکتهای بیمهای به محتوای خبری اشاره داریم که وبسایت اینشورنسبزینس یک سال پیش منتشر کرده و در آن از همکاری مارش و آمازون خبر داده است.
مارشومکلننکمپانیز شرکت خدمات حرفهای و کارگزار بیمه آمریکایی است که در زمینه ارائه خدمات مدیریت ریسک، مدیریت استعداد، مشاور مدیریت و بیمه اتکایی فعالیت دارد و بنا بر خبر یادشده زمینه همکاریاش با آمازون یک شبکه جدید دیجیتال بیمهای است. پرداختن به جزئیات بیشتر این قرارداد از حوصله این گزارش خارج است اما محتوای این خبر موید این واقعیت است که مجموعههای خردهفروشی همانطور که در صحبتهای کارشناسی اشاره شد از ظرفیت مطلوبی برای افزیش نفوذ صنعت بیمه برخوردارند و در حال حاضر دیجیکالا بر آن است تا این پتانسیل را بالفعل کند و یک بازی برد-برد برای خود و شرکتهای بیمهای کشور رقم زند.